Afgelopen vrijdag zijn Roberto en ik richting Utrecht vertrokken om alle bekende en onbekende games & developers op de Indievelopment 2015 te bekijken…en we hebben wat moois gezien! De planning was om direct in het weekend een kort verslag hiervan te doen….helaas wilde WordPress mijn woorden liever niet zien en let mijn woorden op een magische wijze verdwijnen. Gelukkig stonden de paar foto’s die we hadden gemaakt al op Facebook, een schrale troost.

Maar natuurlijk ga ik jullie nog “vervelen” met onze bevindingen…want hey…Wordpress krijgt mij niet onder de knie…en al helemaal niet als er zoveel leuks is dat ik eigenlijk wilde laten zien 😉 En nee, ik ga niet alle games in details nu bespreken, want dat heb ik aan 5000 woorden niet genoeg. Ik ga jullie hier een aantal highlights laten zien, wat nieuwe namen (voor ons dan) en hier en daar wat trailers voor zover ze beschikbaar zijn. De rest volgt in Inside Indie Episodes of losse artikelen.

Maar ik begin eerst met de bevinding van het events als event…want…iets met “zakelijk beginnen & kort en bondig zijn” (hahaha, right 😉 ). Hoe dan ook, het was onze eerste keer op de Indievelopment “het game development evenement voor ontwikkelaars en studenten”. Dat wij a) geen ontwikkelaars zijn en b) geen studenten stond ons plezier niet in de weg. Los van de games die we hebben gezien en getest hebben we ons uitstekend vermaakt tijdens de presentaties van diverse sprekers.

De toegevoegde waarde van deze sprekers zal idd het beste tot z’n recht komen als je als ontwikkelaar of student het event bezocht, maar ook voor belangstellenden waren de presentaties uitermate interessant en leerzaam. Dit was dan ook goed te merken, want diverse malen waren er gewoon niet genoeg zitplaatsen voor iedereen.

De locatie was perfect qua opzet voor het evenement, er was in de grote ruimte genoeg ruimte voor de stands en tevens was er genoeg gelegenheid om even te zitten (helemaal tijdens de sessies van de sprekers). Er waren diverse zalen (groot en iets compacter) voor de verschillende soorten sprekers. Koffie en thee was gratis en er was ook voor een kleine lunch gezorgd. De Jaarbeurs zelf is sowieso voor mij een favoriet omdat deze voor Openbaar Vervoer als per auto perfect bereikbaar is.

De organisatie was goed verzorgd en enkel bij de Award uitreikingen heb ik iets gemerkt van een kleine kink-in-de-kabel…klein….en uiteindelijk ook erg grappig. De geluids-en beeldfragmenten van de genomineerden liepen niet helemaal soepel, zoals ook de introductie van SOEDESCO. Maar zoals gezegd, dit was eerder een grappige noot tijdens de ceremonie die het geheel eigenlijk wel leuker maakte. De tweevoudige winnaar PolyByte Studio kreeg hierdoor niet 1, 2 maar 3 maal hun filmfragment van het winnende spel PolyJumper te zien op het grote doek (en wij ook 😉 ).

Polyjumper won zowel de “Studenten Award” als de “Audience Award” en we hopen dat dit de juiste extra steun geeft voor het team om het spel ook naar ons allen te brengen.

Naast een aantal, voor ons, bekende studio’s voor ons (zoals Sparpweed & Wispfire) hebben we erg veel nieuws gezien, een kleine willekeurige greep uit deze selectie:

The Plorks van Nuts Studios

Tribal & Error van Grotman Games

Lifespeed van Wee Man Studios (DS game)

Rogues with Benefits van 4 heren 😉 (Lance, Viktor, Sebastiaan & Martin)

RITE of ILK – Turtleneck Studios

Voggel van RockitBit

Deliver Us The Moon van KeokeN Interactive

Verder was de Studio achter Awesomenauts (Ronimo) er ook met hun nieuwe spel Swords & Soldiers II voor de Wii U. Deze was bij ons onder de radar gekomen en we zijn dat ook erg blij hem tijdens de Indievelopment tegen te zijn gekomen. Meer hierover snel….maar voor nu alvast een trailer.

Al met al toch meer laten zien dan verwacht 😉 En zoals gezegd…de details van een aantal games en meer informatie over een aantal studio’s volgt zo snel mogelijk en tot die tijd: bekijk vooral de trailers en laat ons weten van welke spellen jullie graag meer willen zien.

Voor ons wordt de editie van Indievelopent 2016 een must-go en het is dan ook zeker een aanrader voor iedereen die niet alleen een kijkje achter de schermen wil hebben en meer wil weten over de gameindustrie, maar ook erg leuk om nieuwe games te spotten.