Iedereen heeft wel eens van hem gehoord en zeker wel eens gezien, die kleine vrolijke Japanner bij de belangrijke presentaties van Sony, ik heb het over Shuhei Yoshida, President van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios (een hele mond vol woorden). Maar wie is hij eigenlijk? Hoe is hij zo gegroeid door de jaren heen naar misschien wel een van de belangrijkste banen in de industrie op dit moment?

Toen we nog jong waren (en nog niet geboren waren)

Op 11 februari 1964 in Kyoto kwam er een jongetje ter wereld waarvan eigenlijk nog niet bekend was wat hij ooit zou gaan bereiken, hij was tenslotte nog een baby maar zijn ouders waren maar al te blij met hem. Helaas is er niet veel bekend over de jonge jaren van Shuhei Yoshida, Japanners hechten heel erg veel waarde aan privacy en dus beginnen we het verhaal eigenlijk pas in 1984 waar hij afstudeerde met een Bachelor of Science Degree aan de Universiteit van Kyoto om daarna verder te studeren aan een  Masters Degree Business Administration aan de Universiteit van Californie in 1986.

Het afmaken van zijn studie betekende voor hem de start van de rest van zijn leven want hoewel het tegenwoordig in het Westen misschien niet meer normaal is is het in Japan eigenlijk nog de gewoonste zaak van de wereld namelijk dat je voor de rest van je leven bij je baas blijft werken en hoewel Shuhei Yoshida nog jong is is hij toch wel hard op weg om tot zijn pensioen bij Sony te werken want in 1986 was dat zijn werkgever.

Sony Pre-PS4

Hoewel Shuhei Yoshida nu helemaal tot zijn nek in de consoles zit was dat niet het geval toen hij bij Sony begon. In 1986 was Sony nog helemaal niet bezig met de consoles, laat staan met spelletjes. Hij begon met het co-ordineren van de PC afdeling en de Corporate Strategy Group waar hij bleef tot men in 1993 begon met het Playstation project waar hij als Lead Accountant aan de slag ging als hoofd van Sony Computer Entertainment Third Party Licensing’s programma.

Het Playstation project was een vervolg op de plannen die men eerst had om samen met Nintendo een add-on te maken voor de Super Nintendo waarmee men CD-Rom’s kon afspelen. Helaas werd het project 1 dag na de officiele onthulling gelijk geannuleerd omdat Nintendo een samenwerking onthulde met Philips waardoor deze add-on gelijk nutteloos werd.  Echter Sony zag potentie in het apparaat en besloot om het apparaat verder te ontwikkelen en de Playstation was geboren.

Door de jaren heen werd Shuhei Yoshida steeds intensiever betrokken bij het ontwikkelen van spellen en in 1996 werd hij benoemd tot Producer of the Product Development Department waardoor hij o.a. producent werd van een aantal titels die zeker hun stempel wisten te drukken op het Playstation merk waaronder Gran Turismo, toch wel een van de titels die menig gamer wist te verbazen bij het eerste deel.

In 2000 verhuisde hij naar de Verenigde Staten en werd hij Vice President van Sony Computer Entertainment America waar hij verantwoordelijk werd voor alle titels die ze daar zouden produceren, een zeer grote promotie en een waar hij daadwerkelijk wist te stralen want vanaf 2000 begon Sony pas echt te knallen waarbij voornamelijk de Amerikaanse tak van de first party studios het voortouw wisten te trekken in vergelijking met de Japanse studios. Onder zijn hoede werde er namelijk franchises ontwikkeld als Uncharted voor de PS3, Ratchet & Clank, SOCOM, Jack and Daxter en Sly Cooper. Men was zo onder de indruk dat hij in 2007 gepromoot werd tot Senior Vice President om in 2008 benoemd te worden tot Pesident van Sony Worldwide Studios.

Wat bijzonder te noemen is dat hoewel hij uiteindelijk zo een grote verantwoordelijkheid kreeg bij Sony hij niet groots in de spotlight stond. Ik bedoel noem een first party titel door de jaren heen van Sony tot de PS4 en je zag zijn naam wel staan als producer of executive producer maar zelf zagen wij hem eigenlijk nooit. Mede misschien wel omdat Kaz Hirai bij de pers conferenties voornamelijk in de spotlight stond maar bij de PS4 zou dat gaan veranderen.

PS4

De Playstation 4 zou namelijk voor de gamers worden, Kaz Hirai was nu al een paar jaar niet meer verantwoordelijk voor Playstation maar Andrew House die al een duidelijk standpunt had ingenomen over de toekomst van het platform en de sfeer werd ook wat losser. Playstation  moest duidelijk vriendelijker en dichterbij de gamers gaan komen en Shuhei Yoshida zou daarin langzaam maar zeker een belangrijkere rol in gaan spelen. Waarom? Tja, volg hem maar op Twitter en je ziet een directeur die niet alleen plezier heeft in zijn werk maar ook zeker wilt zijn dat zijn publiek plezier heeft en dus speelt hij bijna ieder spel en tijdens de E3 van 2013 speelde hij een zeer grote rol waaronder misschien wel het beroemde filmpje waarbij Sony demonstreert hoe je je spellen uit kan lenen aan je vrienden. Andrew House mag dan ook misschien wel de baas zijn van Playstation maar eigenlijk de hele wereld ziet eerder Shuhei Yoshida in die plek, hij staat namelijk zo dichtbij de gamers dat als je hem via Twitter iets vraagt over een spel dat hij speelt op dat moment hij altijd wel antwoord geeft. Iedere gamer en ieder spel dat ze uitbrengen is namelijk belangrijk voor hem.

Misschien wel het meest memorabele van Shuhei Yoshida is echter niet een van de spellen of een van de videos waar hij aan heeft gewerkt, nee, het meest memorabele van hem is bizar genoeg een keer een presentatie van David Cage ten tijde van GamesCom 2013. David Cage gaf uitleg tijdens een panel en Shuhei werd overmand door zijn jetlag en viel in slaap. Nu denk je misschien, dit leverde hem kritiek op, dit zette hem voor schut of erger maar het tegendeel gebeurde. De gehele community omarmde hem nog meer. Natuurlijk zag het er grappig uit maar vergeet niet, in 2013 was Sony vaak nog van het vele gepraat over cijfertjes en technische dingen, niet de gelikte presentaties die wij nu al twee jaar kennen en kijkend naar het feit dat hij vele uren heeft moeten vliegen en tijdsverschil heeft moeten ondergaan was het ook niet zo gek dat juist op misschien wel het saaiste moment in slaap viel en hij liet zien dat ook bazen bij Sony mensen zijn. Hij veroverde het hart van vele gamers. Echter er is nog meer waarom hij zo geliefd is. Hij is namelijk een van de eerste Presidents van Sony die zich gewoon laat strikken voor de meeste interviews, hij is heel toegankelijk, laat zich makkelijk benaderen op beurzen, is in voor geintjes en was ook aanwezig bij het verkopen van de eerste PS4 en ook menig gamesite kan hem gewoon benaderen op de beurs voor een praatje, een lolletje en een serieus interview. Het lijkt bijna alsof hij op een grote beurs expres geen afspraken maakt met ontwikkelaars maar de sfeer wilt opsnuiven en wilt zien wat de concurrentie aan het doen is.

Het zien van de concurrentie is overigens niet altijd iets wat goed gaat want toen hij een keer in MiiVerse op de Wii U schreef “I Love PS” kreeg hij gelijk een ban aan zijn broek omdat men een commercieel product niet daar mag promoten. Dit was overigens niet zijn eerste ban want zijn eerste ban kreeg hij een ban omdat hij zijn twitter account daar had geplaatst.

Toch blijft hij erg gepassioneerd over andere ontwikkelaars en noemt  hij de concurrentie met Nintendo en Microsoft essentieel. Dankzij deze twee concurrenten blijft Sony namelijk innoveren en hopelijk de leidende positie houden in deze en komende console generaties. Niet voor niets is hij naast zakenman ook gewoon een gamer in hart en nieren.

Toegankelijk maar zeer prive

Door de community wordt hij plagend Brohei Broshida genoemd omdat hij zo benaderbaar is voor de fans en ontwikkelaars echter hoe benaderbaar hij professioneel hij ook mag zijn, over zijn prive leven is (terecht) weinig te vinden en is zijn leven in mysterie gehuld, zoals bij heel veel Japanners. Waar wij in het Westen eigenlijk alles gewoon online plaatsen zijn ze in Japan een stuk minder open en weten we eigenlijk alleen maar dat hij twee dochters heeft en wanneer zijn verjaardag is en eerlijk is eerlijk, als je je bedenkt dat wij hem eigenlijk pas echt zagen toen de PS4 net werd aangekondigd en de onthullingen de maanden er na is het ook wel eens fijn om niet iemand in de industrie te hebben zoals een Cliff Bleszinsky of John Romero.

Voor veel gamers is hij een held en terecht want hij is eigenlijk voor zoveel spellen mede verantwoordelijk geweest dat hij eigenlijk altijd met ons heeft meegespeeld zonder dat wij het wisten.