We hebben niet alle titels dit jaar los besproken, helaas soms, want op die manier kunnen wij de titels ook echt los in de spotlight zetten. Maar aan de andere kant is er ook teveel om te delen, en we willen ook geen Gamescom spam 😉

Daarom hebben we dit jaar een aantal games samen besproken in de Video Episodes en de Podcast en in een aantal Inside Indies….zo ook in deze Inside Indie van mij…en die van mij heeft als thema “The….”. Een beetje onzin, dat weet ik, maar ach, dit was de eerste samenhangende factor die ik zag 🙂

The Guild 3, The Mandate, The Dwarves & The Feud.

Inside Indie

Ik begin met The Guild 3, een series die door veel pc-gamers wordt gespeeld, maar mij tot nu aan toe totaal ontgaan is. Dat is te begrijpen aangezien ik eigenlijk niet veel achter de pc zit om te gamen, maar nu we op 365HQ ook een game-pc hebben staan zal hier wel verandering in komen….en dan zal een titel als Guild 3 zeker eentje zijn die ik wil proberen.

Jack & Roberto zeiden het al, er zijn erg veel tactische/strategische spellen die uitkomen…en ook The Guild 3 past in dit rijtje…het gaat alleen veel verder. Want ook de historische gebeurtenissen hebben effect op de stad die jij helpt bouwen en ontwikkelen. Niet als een heerser over het gebied, maar wel door jouw beslissingen en acties.

De beslissingen die jij neemt met je Guild hebben invloed, een gebied kan uitgroeien tot een welgesteld gebied (wat ook direct te zien in aan de gebouwen en de omgeving)…maar ook kunnen sabotages en verkeerde keuzes leiden tot verloedering en armoede.

Wat direct opvalt bij onze hands-off is dat de steden waanzinnig mooi zijn gemaakt, de details zijn fantastisch en de pre-build steden zijn zo veel mogelijk realistisch nagemaakt. We starten in 1400 en werken per jaar (elke beurt in het spel zal 1 jaar zijn) verder richting een doel.

Zoals eerder aangegeven, historische gebeurtenissen hebben ook effect op het gebied en deze kunnen events triggeren in het spel. Ook de tijd zelf of eigen handelingen kunnen de events uit het spel triggeren en dit zorgt ervoor dat er enorm veel diversiteit zal zijn in het spel. Ziektes zoals de pest zullen echt zichtbaar zijn in de stad, oa omdat de huizen dat dichtgespijkerd zullen worden om verdere verspreiding te voorkomen.

Na het behalen van het einddoel kan een speler gewoon verder in zijn/haar wereld en deze steeds verder meenemen naar de toekomst. Als er voor erfgenamen wordt gezorgd binnen het spel, zullen deze de rol in de Guild overnemen en gaat het spel en jouw wereld gewoon verder.

Op het moment dat jij vanuit jouw rol ook de andere Guilds (15 totaal) tevreden houdt kun je groeien in aanzicht en daarmee ook een rol innemen waarmee je steeds meer strategische beslissingen kunt nemen.

Erg leuk is dat je het niet alleen zelf of via LAN kunt spelen, maar ook als online Multiplayer. Er kunnen maar liefs 32 spelers dan meespelen en hiermee kun je echt met Guilds spelen….of het kan in je nadeel werken als er saboteurs zijn.

Ik ben erg benieuwd hoe ik dit soort spellen ga vinden, qua graphics ga ik zeker smullen, helemaal omdat je ook als first person door de wereld kunt lopen, maar of ik succesvol ga worden qua strategische beslissingen is afwachten 😉 Ik kan hoe dan ook aan de slag met bouwen, want er wordt ook een echte map-editor meegeleverd. Genoeg te doen dus! De verwachte release is 2016, wanneer in 2016 is niet bekend nog.

Na The Guild 3 schoof ik aan bij de heren van Perihelion Interactive om The Mandate te bekijken. Nu noemen ze het zelf een Sandbox Space RPG…maar zo zou ik het niet omschrijven om eerlijk te zijn. Dat wat ik tot nu toe heb gezien (het was een hands-off, dus alleen gekeken) is het een combo waarbij je aan de ene kant strategisch aan de slag gaan om je crew en schip te verbeteren (bv door verbeteringen toe te passen en research te doen zoals we kennen van XCOM) en aan de andere kant tactical combat zoals we kennen van bv Jagged Alliance en space battles zoals o.a. bij Klingon Academy.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik niet de juiste persoon was voor een spel als deze…zowel de setting, manier van vechten en de stijl zijn niet helemaal mijn ding…maar als ik het neutraal bekijk zijn er erg veel mogelijkheden die een spel als deze voor veel fans aantrekkelijk zullen maken. En dat was ook te zien aan de succesvolle Kickstarter.

Wat heel duidelijk naar voren komt is dat ze bij The Mandate de focus willen hebben op zowel het schip als de crew, juist het samenspel tussen beiden is wat volgens de makers vaak mist in games, namelijk het gevoel dat je krijgt bij het kijken van Sci-Fi series en films. Ze hebben daarom extra tijd neergezet om een verleden van 1500 jaar neer te zetten, zoals het universum is met alle bewoners/factions etc. En het is aan jou om de toekomst te creëren.

Zoals we bij erg veel games zien zijn ook in The Mandate de keuzes die je maakt bepalend voor jezelf, je crew en de wereld om je heen. Niet alleen de grote beslissingen m.b.t. de alliances en vijanden, maar ook hoe je je schip opbouwt. Want je schip bouwen doe je met een modulair systeem, waardoor er veel verschillende opties zijn gericht op Research, Military & Trade.

Erg leuke optie voor de online gamers is de optie om bij vrienden bij te springen mochten deze hulp nodig hebben (via Steam). Hoe dit precies in werking zal gaan kan ik helaas niet aangeven….maar ik weet zeker dat er andere crewleden zijn die de titel gaan volgen, dus deze info volgt zeker 😉

De volgende “THE” in de rij van vier is: The Dwarves van King Art…een totale verassing voor me…en ook een hele aangename verassing 😉  Deze kleine studio heeft in het verleden games als The Book of Unwritten Tales 1 & 2, The Raven en Battle World: Kronos gemaakt. Titels die mij niets zeiden toen ik met één van de ontwikkelaars om de tafel zat…maar zeker de Unwritten Tales series ga ik een gooi geven als ik even pauze heb ;).

De combo van de eerdere games zorgt ervoor dat The Dwarves een vleugje adventure/zoeken heeft tezamen met grote battles in de stijl van Helms Deep waarbij je met diverse characters (max 4) kunt spelen. Dit zorgt ervoor dat je dus je eigen voorkeur van gamen kunt vinden als de hoofdpersoon Tungdil (en zijn 12 kornuiten 🙂 ). Zo zal ik met name de omgevingen zal afkammen naar loot en wat er ook te vinden is en bij de battles zo veel mogelijk laten simuleren/AI laten vechten als dat mogelijk wordt ;).

Want de manier van vechten wordt nog bepaald, ze zitten immers nog in het begin van de ontwikkeling. Wat ze wel duidelijk hebben aangegeven is dat ze graag een soort van cross-gaming willen promoten, dus de adventure gamers spelenderwijs meer tactical worden in de combat scenes….en ook de mensen die normaal adventure te saai vinden toch ook deze elementen in The Dwarves spelen (en leuk vinden).

Maar laat ik eens beginnen bij de belangrijkste informatie inzake The Dwarves…alles dat wij te zien hebben gekregen en zo ook de gamebeelden (genoeg foto’s en ook een trailer omdat ik het zo leuk vind 😉 ) zijn gemaakt in slechts 4 maanden! De studio was nog helemaal niet klaar om op de Gamescom het spel te demonstreren, want ze zijn in de pre-pre-pre-alpha built. Maar waarom dan toch op de Gamescom aanwezig zijn? Omdat er iemand in Duitsland een “roddel” was begin juli gestart inzake het feit dat er een spel kwam op de, in Duitsland extreem, populaire boekenreeks van Die Zwerge (The Dwarves) van Markus Heitz (die ook meewerkt aan de ontwikkeling qua advies en eventueel qua opzet van de nieuwe quests).

Deze boekreeks heeft erg veel fans en toen bekend gemaakt werd (helaas door aan informatie te komen die eigenlijk niet bekend gemaakt mocht worden) dat er een game aan zou komen voelde de studio zich verplicht om toch meer informatie te verstrekken. Noodzaak, want je wilt niet dat mensen zelf een invulling gaan geven hoe je game eruit gaat zien en dan bij de release de game naar beneden halen omdat het niet conform hun idee was.

Dat niets gepland was, was duidelijk tijdens de meeting op de Gamescom, want de eigenaar van King Art moest een ontwikkelaar erbij roepen omdat hij de vraag naar meetings niet aan kon. Het onverwachte succes van de aankondiging zorgt ook voor extra druk en hoge verwachtingen…maar met wat ik gezien heb so far beloofd het veel goeds! De Kickstarter die ze 1 september gaan starten zullen wij zeker backen en delen hier…want als je in 4 maanden al zoveel moois kunt neerzetten dat heb ik er alle vertrouwen in ;).

En dan de laatste in de rij: The Feud…weer een tactical strategy game…maar deze keer in een totaal andere setting: The Wild Wild West! En daarmee heb je al een streepje extra bij deze Red Dead Redemption fan 🙂 The Feud speel je turn-based…en daar zou je mij normaal gesproken al kwijtraken…want ik en turn-based zijn geen vrienden normaal. Maar bij de hand-off van deze nieuw titel van Galaxy Pest Control a.k.a. GPC Games werd ik toch wel enthousiast om zelf aan de gang te gaan.

Zoals gezegd, dit kwam grotendeels door de RDR look & feel van het spel, dit is een frisse wind tussen de andere sci-fi games uit het genre. De scenes zagen er fris uit, mooie graphics en ook de verhaallijn en characters spraken me aan.

In ruim 24 missies in de woestijn, de bergen, het bos en het moeras kun je de 10 playable characters (allemaal met hun eigen skills en wapens) hun gang laten gaan in drie totaal verschillende storylines. Naast de storyline is er ook Endless Showdown en een Western Saga…maar daar kan ik helaas nog geen details over geven.

Elk character heeft een eigen Skill tree, of beter gezegd, Talent tree waarbij de specifieke abilities naar eigen speelstijl kunnen worden aangepast. Naast deze abilities zijn er ook items per character die naast een uiterlijke aanpassing (denk aan een hoed etc) ook een soort van perk geven.

Naast de turn-based gevechten die herkenbaar zijn uit andere games zitten er natuurlijk ook echt High-Noon Showdowns in het spel die het net dat extra beetje Western gevoel geven. De basis van de storyline, de strijd (Feud) tussen de familie Hatfield & McCoy is niet zomaar verzonnen…deze is waargebeurd en reeds in films en series uitgelicht. Dat maakt het voor mij extra leuk aangezien ik zelf een fan ben van deze historie….en jij mag een zijde kiezen in deze epische “Feud”….ergens volgend jaar dan, want ook dit PC spel zullen we pas volgend jaar kunnen spelen.

Ik hoop dat jullie deze 4 THE’s leuk genoeg vonden om in de gaten te houden (of enkele ervan). Nu was ik eigenlijk van plan om alle vier de titels apart te bespreken, maar ik weet zeker dat ze alle vier vaker voorbij zullen komen hier op 365Gaming, dus zag je een titel ertussen zitten die je aanspreekt, hou de site dan in de gaten voor meer ontwikkelingen.