Tijdens de Gamescom werd er een mooie onthulling gedaan, namelijk Kerbal Space Program 2. Deze game die onder het Private Division label valt werd op de eerste dag van de Gamescom aangekondigd. En gelukkig had ik al een afspraak staan bij deze uitgever om een aantal games te bekijken. In dit artikel vind je een overzicht en een eerste indruk van deze titels.

Kerbal Space Program 2

En laten we dan maar meteen met Kerbal beginnen. Voor mij kwam dit namelijk echt als een zeer aangename verrassing. Ondanks dat we natuurlijk nog niet al te veel informatie kregen waren de eerste beelden en de bij behorende  presentatie erg indrukwekkend. In dit nieuwe deel word er namelijk vooral voort geborduurd op het bestaande eerste deel waardoor de terug kerende speler zich al meteen op zijn gemak zal voelen. Maar ook aan de nieuwe speler is gedacht door het spel iets minder complex en toegankelijker te maken.

Wij zullen ons dit maal niet meer beperken tot ruimte voertuigen die we vanaf de aarde lanceren.  Het zal in dit deel mogelijk zijn om naast schepen ook basissen te bouwen op bijvoorbeeld de Maan. Deze kunnen we dan weer gebruiken om verder de ruimte in te gaan. Zelfs is het mogelijk om meerdere basissen te bouwen zowel op planeet als in de ruimte waardoor het uiteindelijk wellicht mogelijk is om vandaar uit op plekken te komen waar we in onze stoutste dromen niet over hebben durven te dromen.

Ik moet zeggen dat de beelden die ik zag erg vertrouwd en toch ook erg indrukwekkend waren. Vooral de enorme basissen die we kunnen bouwen en de toegang tot veel meer individuele onderdelen maakte mij erg enthousiast. Voor nu is het voornamelijk verder nog een beetje gissen wat KSP2 voor ons in petto heeft en dit zullen we dan ook zeker voor jullie in de gaten gaan houden!

KSP2 zal ergens in 2020 uit gaan komen op pc, X1 en PS4.

Ancestors: The Humankind Odyssey

Deze game heeft al heel wat stof doen opwaaien. Zeker door de originele insteek waar gamers nog al wat meningen over hadden. In deze game kruip je namelijk in de huid van een aapsoort tien miljoen jaar terug in de tijd. Het is aan jouw om te overleven, te ontdekken en je soort uit te breiden in echt een prachtig mooie open wereld.

Uiteindelijk is het doel om te evolueren door de jaren heen naar mensachtigen. Het is aan jouw hoe je dit doet, echter loert er enorm veel gevaar in deze ongerepte natuur en zal het dus een hele uitdaging gaan worden.

Om eerlijk te zijn maakte deze presentatie niet heel erg veel indruk op me. Zeker gezien de game over een paar dagen al uit komt had ik verwacht dingen te kunnen zien die we nog niet wisten of eerder hadden gezien. Ondanks dat kijk ik er wel naar uit. Al is het maar om in deze prachtige wereld op ontdekking te kunnen gaan en deze originele manier van gameplay te kunnen ervaren.

Ancestor zal 27 augustus uitkomen op PC.

The Outer Worlds

Voor mij persoonlijk was dit vooral de game waar ik erg nieuwsgierig naar was. Niet alleen omdat de creators achter Fallout ook bij deze game betrokken zijn maar ook doordat dit soort games me gewoon erg aan spreekt.

We begonnen de presentatie met een uitermate humoristisch filmpje waarbij we min of meer geronseld werden om aan boord van een kolonisatie schip te stappen. Op weg naar de rand van ons zonnestelsel om ons daar te settelen.  Alle keuzes die je maakt in deze game hebben invloed op hoe je zal worden, hoe de verhaal lijn zal zijn en hoe je het spel zal ervaren.

Van wat we nu weten en hebben gezien zal deze titel ons een solide RPG ervaring geven die erg te vergelijken is met de Fallout serie wat natuurlijk niet erg verwonderlijk is. Het lijkt erop dat de consequenties van je keuzes vooral het verschil gaan maken. Naast natuurlijk de enorme dosis humor die het spel zal bevatten.

Ik ben er in ieder geval klaar voor om het op te nemen tegen de gevestigde corporaties en om Halcyon te gaan ontdekken. We zullen echter nog wel even tot 25 Oktober moeten wachten wanneer deze game het daglicht zal gaan zien op PC, X1 en PS4

Disintegration

En dan hebben we als laatste nog Disintegration. Bij deze game hadden we niet alleen een presentatie maar mochten we ook zelf nog even lekker aan de bak met een hands-on. En dat is altijd leuk, zeker als het een Gamescom reveal betreft.

De aarde is aardig naar de knoppen. Door het extreme klimaat, geen voedsel en uitbraken van ziektes dreigt de mensheid uit te sterven. Gelukkig bestaat er een technologie die ervoor kan zorgen dat de mensheid gered kan worden. Maar dan wel op een erg extreme manier. Door de hersenen van gewone mensen over te zetten in een soort robots kunnen we ons zelf ervan verzekeren dat we blijven voort bestaan tot er een oplossing is voor alle problematieken.

Natuurlijk is deze maatregel bedoeld als tijdelijke oplossing en is het de bedoeling uiteindelijk met behulp van wetenschappers ervoor te zorgen dat de mens weer van vlees en bloed zal zijn. Een groep genaamd Rayonne gelooft erin dat de integratie van de hersenen in deze robots de meest logische stap is in onze evolutie en wil kosten wat kost voorkomen dat dit weer word terug gedraaid. Dit doen ze door middel van het uitroeien van de mensheid. Dit zorgt op zijn beurt dus voor een onvermijdelijke oorlog. Jij bent er verantwoordelijk voor om samen met een groep terug te vechten en te zorgen dat de mensheid dit vreselijke hoofdstuk zal overleven.

Naast een Solo Campaign mode zal de game ook een multiplayer mode hebben. En dat is de mode die wij konden spelen. We namen plaats op een soort van vliegende space scooter genaamd Gravcycles. Op de Map waren er locaties waar powercells te vinden waren. Het eerste team moest proberen deze cellen te bemachtigen en veilig naar een locatie te brengen. Het andere team moest dit uiteraard zien te voorkomen.

Op jou Gravcycle heb je afhankelijk van het team dat je gekozen hebt de beschikking over een aantal wapens waarmee je het de vijand moeilijk kan maken. Echter blijft het daar niet bij want iedereen heeft ook de beschikking over een aantal grond troepen die je tegelijkertijd aanvoert. Dus naast het vliegen en het afvuren van wapens zal je dus ook moeten coördineren waar je troepen heen moeten en wat ze daar moeten doen. Dit klinkt tamelijk ingewikkeld maar qua controls zijn ze er knap in geslaagd om het intuïtief en redelijk eenvoudig te houden. Wel valt deze game onder de categorie “Easy to learn, but hard to master”. Zo kwam ik er al vrij vlot achter dat je echt snel op veranderende omstandigheden moet anticiperen en je tactisch in voren moet denken. En misschien nog wel belangrijker, erg goed moet samen werken met je team. Het is dan ook aan te raden deze game in multi player voornamelijk te spelen met een team gamers die je goed kent.

Ik was best onder de indruk hoe deze game is neergezet, en ook het verhaal wist mijn interesse zeker te wekken. Eerlijk is eerlijk, de MP was niet echt mijn ding maar desondanks kijk ik er wel naar uit om de single player campaign te gaan checken.

Hiervoor zullen we nog wel even moeten wachten tot ergens in Q2 2020 wanneer hij op PC, PS4 en X1 zal verschijnen.