In de Inside Indie Episodes komen ze zo nu en dan voorbij, de games die door middel van het crowdfund principe proberen de nodige fondsen te verkrijgen. Sommige games hebben alles in huis om succesvol te worden en bij andere games is het vanaf dag 1 duidelijk dat ze het niet gaan halen.

Maar zo af en toe komen we projecten tegen die we toch wel even extra aandacht willen geven, of ze nu zo tof zijn of juist te gek voor woorden….maar hoe dan ook….de moeite waard om te bespreken. Te bekijken waarom ze dan succesvol zijn of afvragen waarom juist niet.

We trappen af met wat projecten die ik al surfend ben tegengekomen op IndieGoGo. Een volgende keer zal ik een ander platform voor crowdfunding onder de loep nemen.

ActiWait (formally known as StreetPong)

De reden waarom we op IndieGoGo kwamen was ActiWait, vanaf 2012 waren studenten bezig met het idee om het alom bekende spel Pong in te zetten bij stoplichten. Niet alleen om hiermee het wachten tot het weer groen was leuker te maken….maar ook om een contactmoment te krijgen met een random voorbijganger.

Dit concept heeft inmiddels een prototype opgeleverd en nu proberen ze via crowdfunding het concept draagvlak te geven wereldwijd. Iets waar wij zeker voorstander van zijn! Of het gewoon draagvlak zal krijgen is afwachten, maar onze steun krijgen ze zeker. Betwijfel of deze kastjes heel zullen blijven met de sloopmentaliteit van de jeugd, maar dit idee is echt een topper in mijn boek!


Skullgirls (DLC)

Niet alleen games komen voorbij bij de nieuwe manier van financieren, ik kwam tijdens mijn crowdfund-surfing-sessies ook menig DLC en add-ons tegen. Daarbij was bv het originele spel al reeds succesvol gelanceerd met een eerdere funding. Sommige van deze waren zo enorm succesvol dat je je soms afvraagt wat de motivatie is van de backers. Kennen ze de studio uit het verleden van andere games, spreekt een spel zo enorm aan of ziet het er gewoon leuk uit.

Bij de DLC voor Skullgirls hebben de backers gezorgd voor extra characters voor een 2D beat-em-up spel. En niet zomaar, want er is ruim USD 825.000,- opgehaald…553% van de oorspronkelijke doel van USD 150.000,-! Ik zou zelf zeggen, backen tot aan het doel en daarna wat andere steunen, elke $ kan immers maar 1x uitgegeven worden. Wat deze DLC dan zo succesvol maakt ten opzichte van menig andere ideetjes (die er toch veel beter uitzien) zullen we waarschijnlijk nooit begrijpen 😉


Lacrosse15

Sommige funding projecten zijn met zekerheid regio gebonden…succesvol qua draagvlak voor een funding project…maar gedoemd om niet de wereld te veroveren. Om een willekeurig voorbeeld te nemen uit de succesvolle crowfundings van de laatste tijd: een project als Lacrosse15 is er eentje die in de VS groot kan worden en dus ook daarom genoeg backers wist te vinden (210% van origineel doel).

Maar daarentegen in Nederland kent slechts een kleine groep mensen deze sport, en een nog kleinere groep zal het spel willen spelen. Dus of wij Lacrosse15 ooit in NL zullen spelen is de vraag, maar ik weet zeker dat er genoeg fans in de VS zullen los gaan met hun virtuele poles/sticks.

Er zullen dus genoeg projecten best wel succesvol kunnen worden voor een kleinere doelgroep en aan de andere kant vraagtekens oproepen 😉


Snail Simulator

En dan zijn er nog spellen die….ja, wat kunnen we hierover zeggen….die gewoon te belachelijk zijn dat ze stiekem toch ook weer grappig zijn op een bepaalde manier. I am Bread is een spel dat wij nu aan het spelen zijn wat in deze categorie valt en Goat Simulator is misschien wel het neest succesvolle voorbeeld.

Logisch dat er velen zijn die dit succes proberen na te bootsen…zoals Snail Simulator. Je speelt als slak…en dat is het 😉 Eigenlijk is het spel er dus blijkbaar al, dus iemand heeft echt al tijd erin gestoken van diens leven zodat wij als slak de wereld (en daarbuiten) kunnen verkennen. Waarom dan alsnog een crowdfund? Omdat hij graag op Steam een account wil hebben waarop hij het spel kan aanbieden…voor als er dus mensen zijn die echt niets beters te doen hebben dan als slak rond te kruipen 😉


Extra 😉

Als je nog wat tijd overhebt, surf dan eens langs de projecten, en lach mee met de pogingen om een gratis laptop, pc of spellen te krijgen…of de meeste belachelijk games die ook gewoon nog geld opbrengen 😉 Zo nu en dan zitten er ook succesjes tussen…maar dan moet je toch echt wel een bekende gamer zijn zoals OGRE1, die op zoek was naar een Xbox One om Halo te spelen….en dus nu 3x zijn doel heeft gehaald en in elke kamer een Xbox One kan neerzetten met een Master Chief Collection.


Of laat de consoles helemaal gewoon staan en pak de bordspellen er weer bij met het gezin, net als Rodney Smith deed. Deze heer heeft namelijk met zijn vierde editie van “Watch It Played” een krappe USD 54.000,- opgehaald! Allemaal zodat hij een nieuw seizoen kan maken met filmpjes waarbij hij bordspellen speelt en toelicht zodat mensen niet zelf de handleiding hoeven te lezen….hmmm….dat is toch mooi verdient 😉


 

Wat ben jij tegengekomen? Of wat zou je zelf wel als crowdfund project willen starten? Laat het ons vooral weten!