Inside Indie

In deze Inside Indie aflevering is het tijd voor drie reviews van leuke Indiegames. Twee Indie ontwikkelaars uit ons kikkerlandje en eentje uit Oostenrijk. Ik begin met de Oostenrijkse Indiestudio Clockstone met een leuke bruggenbouwer die eindelijk ook op mijn Xbox One te spelen is.

Bridge Constructor

Een van de eerste games die ik downloadde op mijn Surface Tablet, jaren terug, was een bruggenbouw spel. Slechte graphics en simpele animaties, maar voor mij was het een leuke manier om mezelf wat uit te dagen qua denkwerk.

Toen ik tijdens de Xbox Summer Spotlight presentatie zag dat Bridge Constructor naar de Xbox One zou komen, en dat het spel voor Android & iPhone goede beoordelingen kreeg, kon ik niet wachten op de release.

In Bridge Constructor kan je je creativiteit loslaten door bruggen te bouwen. Je begint met korte overbruggingen die niet al te moeilijk zijn om op te lossen en na een honderdtal ravijnen ben je een professionele bruggenarchitect geworden.

Natuurlijk is Bridge Constructor meer dan alleen wat houten planken aan elkaar monteren. Je kan kiezen uit verschillende materialen met allemaal hun eigen sterktes en prijs. Zo is metaal een stuk steviger dan hout, maar ook veel duurder. Kabels hebben goedkope trekkracht en beton kan veel druk incasseren, maar die kan je niet overal gebruiken.

Elk level heeft zijn eigen unieke uitdagingen. Zo kan je in het level geen beton gebruiken, en moet je in het andere level een hangbrug bouwen. Zodra je een goede brug gebouwd hebt kan je deze testen met auto’s, vrachtwagens en een mammoet truck. Vanzelfsprekend wordt je resultaat beloond met Achievements.

Bridge Constructor is een uitdagende game voor fans, maar raakt wel snel repetitief. Het is tof dat er veel levels in zitten, maar is niet een game die je uren achter elkaar blijft spelen. Toch vind ik het goed uitgewerkt en bied het de liefhebber uren plezier.

365Gaming Verdict – 7

Verdict7

Nanos

De tweede titel is Nanos, een Early Access titel van Developer Excamedia. Ik heb Nanos voor het eerst ontdekt bij de opening van de nieuwe locatie van The Dutch Game Garden in Utrecht. Toen ik daar door de zaal liep zat er een groepje enthousiaste gamers op een bank een geüpgradede versie van pong te spelen.

Natuurlijk ben ik erbij gaan zitten en toen werd mij verteld dat deze versie van Pong 2.0 gefuseerd met breakout op steroïden, Nanos heette. Met een controller in mijn handen kon ik los, en speelde ik tegen de mannen naast me op de bank. Vanaf dat moment was ik zelf ook enthousiast over Nanos.

De Nanos Multiplayer leent het balkje en balletje van Pong en voegt daar zelf weerkaatsende wanden en power ups aan toe. En dat is met andere spelers enorm leuk. Persoonlijk ligt mijn voorkeur om Nanos te spelen met z’n drieën, omdat het speelveld dan net groot genoeg is en je ballen kaatsen dan schuiner af.

Het doel is simpel: Je wil je balletje langs je tegenstanders spelen en voorkomen dat dat bij jou gebeurd. Ondertussen zitten er allerlei blokjes in het midden van het speelveld waardoor je powerups kan krijgen om het je tegenstanders moeilijk te maken.

Zo heb je powerups met meerdere ballen, snellere ballen en een ballenkanon in het midden. Sommige powerups zijn alleen in jouw voordeel maar andere powerups kunnen net zo hard jou te grazen nemen. Omdat de wanden de ballen terugkaatsen kan het zo gebeuren dat een door jou gelanceerde snelle bal teruggekaatst op jou afkomt.

Nanos kent ook een story mode, welke veel heeft geleend van Breakout. Je moet 60 levels door met levels waar je blokjes in het midden moet slopen, natuurlijk inclusief de eerdergenoemde powerups. Deze modus kan je samen met een vriend spelen en is redelijk vermakelijk. Ik vond het een beetje repetitief, maar vermakelijk als je samen speelt.

Eigenlijk is het best een simpel spel, maar wat ik vooral leuk vind aan Nanos is dat ze twee stokoude games in een creatief nieuw jasje hebben gestopt. Innovatie van Hollandse bodem. Dat alles wordt gepresenteerd in flashy graphics die we kennen van Geometry Wars. Er mag nog wel een boel worden opgepoetst, maar het creatieve concept maakt dit een aanrader, zeker met vrienden op de bank.

365Gaming Verdict – 8

Verdict8

Penarium

De derde review game in deze Inside Indie is Penarium. Tijdens een bezoekje aan The Dutch Game Garden waren de heren van Self Made Miracle zo aardig om mij wat meer te vertellen hoe het was om daar te werken en hun eerste game te showen. En na het gereed maken van de alpha build mocht ik bij hun al een voorproefje doen. Recent kreeg ik de review titel in de email en kon ik helemaal genieten.

Penarium is een 2D arena platformer. Jij speelt een klein dik jongetje, Willy, met een saai leventje. Er komt een Circus langs en Willy kan het niet weerstaan mee te gaan. Hij denkt een leuk avontuur te beleven maar niets is minder waar: Hij komt in een arena terecht waar hij moet overleven, ter amusement van het publiek.

Vanaf dat moment mag jij als Willy spelen en proberen elke ronde te overleven, door van platform naar platform te springen en kogels, ijspegels en rotsblokken te ontwijken. Hoe verder je komt, hoe meer verschillende wapens er op je worden afgevuurd, en hoe moeilijker het wordt.

De levels in het circus zijn simpel, maar goed uitgedacht en leuk geanimeerd qua stijl. Tevens heeft de game een reeks afwisselende levels waar je wat anders doet dan alleen moordwapens ontwijken, wat de game een leuke diverse gameplay geeft. Een leuk divers leveldesign, terwijl ik dat in eerste instantie niet verwachtte.

De game heeft een storymode, waar de circus presentator opdrachten aan je geeft. Ook heeft de game een arcade modus, waar alles net een beetje moeilijker is. Tijdens het spelen daarvan verzamel je ook muntjes, om upgrades mee te kunnen kopen. Zo maak je het overleven een stukje makkelijker.

Natuurlijk kan je ook een vriend op de bank laten aanhaken. Je hebt dan de mogelijkheid om tegen elkaar te spelen of samen het circus te lijft te gaan. Ik heb het getest en het is een erg leuke modus omdat de game dan ineens lekker competitief wordt. Wat ons beide wel opviel is dat de moeilijkheidsgraad soms enorm stijgt en het dan zowat onmogelijk is om nog een level af te maken.

Persoonlijk vind ik Penarium een leuk uitgewerkte game met coole 8-bit graphics en leuke gameplay. Het spel heeft talloze wapens en uitdagende levels waar je mee aan de slag kan. De game is af en toe onvergevend moeilijk maar dat doet voor mij niets af aan het speelplezier.

365Gaming Verdict – 8

Verdict8

Nawoord

Ik vond het weer heerlijk om drie coole Indiegames te kunnen reviewen! Ik vind nadenkgames zoals Bridge Constructor altijd zo leuk, vandaar dat hij in deze episode terecht is gekomen, en natuurlijk kunnen twee titels van Nederlandse bodem niet ontbreken! Dank je wel Developers, voor deze leuke games!