Zo, daar zijn we weer, helemaal bijgekomen van de overweldigende Gamescom die we dit jaar hebben gehad. Dit had deze keer niet te maken met de gigantische stands en de vele AAA titels, het leuke zat hem deze keer in de kleine dingen. Dit klinkt best wel raar, helemaal omdat de uitgevers bij de Gamescom dingen nooit klein aanpakken. Er leeft nog steeds het idee dat groter ook beter is, maar dit is niet iets waar ik persoonlijk erg gevoelig voor ben.

Daarom hebben we het deze keer ook anders aangepakt. We kunnen namelijk wel een hands-on boeken en van afspraak naar afspraak lopen, maar ondertussen zullen uitgevers continu het nieuws online delen met de fans. Je zult altijd achter de feiten aanlopen.

Maar ondanks de andere aanpak betekend dat natuurlijk niet dat er geen hoogtepunten waren die ik graag met jullie wil delen. Ik zal dan ook maar direct vertellen dat deze hoogtepunten niet alleen over games zullen gaan, soms over hardware, maar ook over de personen die je ontmoet en de tijd voor je nemen om alle, maar dan ook echt alle, vragen te beantwoorden.

Dat is ook de reden waarom mijn nummer 1 niet een game is, maar een 1 op 1 gesprek dat ik heb gehad met Artur Plociennik, de Global Publishing Producer van World of Warships. Voor een heleboel mensen zal dit niet echt als een verrassing zijn, dit omdat ik dagelijks World of Warships speel. Daarom is het juist des te leuker om anderhalf uur te praten over World of Warships met de man die mij van alles en nog wat kan vertellen over de game wat er nu nog niet in is verwerkt, maar hierover zal er snel meer info volgen.

Zoals Monique al heeft verteld hebben we ook hele goede gesprekken gehad met Microsoft, en dan met name met ID@XBOX, de afdeling binnen Xbox die zich volledig richt op het helpen en ondersteunen van Indie studios om zo een zo goed mogelijke game uit te brengen op de Xbox en eventueel in de Windows Store.

Daarnaast hebben ook nog een uitnodiging mogen ontvangen voor het geweldige Xbox Fan Fest, hierbij werden 200 mensen uitgeloot om deel te namen aan het (kleine) community event van Xbox. Dat houdt in, Major Nelson die een praatje houd over hoe de community de credits moet krijgen en niet hij, daarnaast konden we met 200 gamers de hele booth bekijken (de rest van de zaal was namelijk afgesloten), er werden veel goodies weggegeven.

En deze selecte groep kreeg de gelegenheid om alle games te spelen die op de stand aanwezig waren (onder andere Forza Horizon 3, Gears of War 4, Halo Wars 2, Sea of Thieves, Titanfall 2, Dead Rising 4, ReCore) . Hier kon je samen met de developers in alle rust aan de slag gaan met de games. Denk hierbij aan een potje Halo Wars 2 met en tegen developers, maar ook Sea of Thieves kon je spelen onder begeleiding van het team. Bij de ID@XBOX stand stonden de developers van de games die je niet alleen helpen met de game, maar ze geven je ook uitleg over de game en hoe deze tot stand is gekomen.

En dan hadden we nog de goodies, en met goodies bedoel ik dan niet stickers en dergelijke, nee, het ging deze keer om gesigneerde posters, limited edition speltjes, t-shirt en als klap op de vuurpijl kreeg iedereen de Gears Of War Xbox One controller. Wat dat betreft weet Xbox zeker hoe ze de fans moet verwennen. Al met al een hele leuke ervaring en een perfecte manier om meer te weten te komen over de games die Xbox dit jaar mee heeft genomen naar de Gamescom.

Verder ben ik ook nog in gesprek geweest met Victor Kislyi, de Co-founder and CEO of Wargaming.net. Met Victor heb ik een half uur mogen praten over van alles en nog wat, om te beginnen over het feit dat ze zoveel doen om tanks, vliegtuigen en schepen te behouden. Waar komt de passie vandaan? Maar ook over de games die inmiddels zijn uitgekomen (Master of Orion) en wat we nog meer kunnen verwachten in de toekomst. Maar we zijn met name verder ingegaan op Master of Orion en andere klassiekers uit het verleden. Lees binnenkort het interview met alles wat Victor te vertellen had!

Ook hebben we ons wat meer gefocust op de Indie games, dit was niet helemaal onlogisch, vandaar dat Inside Indie een aantal maanden geleden ook onderdeel is geworden van de 365Gaming Group. En wat waren en toch een boel Indies te vinden. Nu is het lastig om uit de honderden games een aantal uit te kiezen. Maar als ik dat dan toch moet doen, dan pak ik twee titels waar ik heel erg naar uit kijk. Dit zijn The Bunker, gemaakt door Splendy Games en Monster Boy, gemaakt door FDG Entertainment.

Deze twee games gaven mij beide een gevoel van vroeger. Laat ik dan ook beginnen met Monster Boy. Hierbij gaat het om een 2D platformer waarbij je kleine wezens moet verslaan met je zwaard en je zal veel moeten springen, klimmen en zwemmen. Op zich niet heel erg indrukwekkend. Maar de manier waarop deze game werd gepresenteerd deed het mij denken aan mijn eerste Game Boy game genaamd Adventure Island. Pak die game, maar er HD graphics van, geef het de look en feel van Zelda gecombineerd met een aantal leuke beestjes en je hebt Monster Boy.

Ik kan in ieder geval niet wachten om de game te spelen en om te genieten van deze game. Helaas moeten we nog even wachten want de game staat gepland voor 1-1-2017.

En dan hebben we ook nog de game The Bunker. Dit is een game die niet zo vrolijk is als Monster Boy, maar wel een game die indruk op mijn maakte omdat het mij een CD-I gevoel gaf. Het deed mij denken aan de game Mad Dog McRee, een game waarbij je beelden voorbij zag komen en daarop moest reageren met je controller. Dit is nu ook het geval, maar dan in HD. Daarnaast deed de trailer mij denken aan Fallout.

Je bevind je namelijk ook in een Fallout shelter. Maar dit is een shelter die al 30 jaar (in-game) leeg staat. Het leuke is overigens dat het hier om een echte locatie gaat in Engeland waarbij de bunker ruim 25 jaar geleden ook daadwerkelijk is gesloten. Waarschijnlijk zorgt daarom de locatie ook voor de echte gezonde spanning die deze game met zich meebrengt.

Dit is een game waarbij je dus eigenlijks de hoofdpersoon bent in de film, alle keuzes die jij maakt beslissen hoe de game zal verlopen. Het is een oude vorm van gamen, maar dan in een nieuw jasje met een uitdagende setting. Gelukkig kunnen we over een paar weken al met de game aan de slag!

Daarnaast heb ik ook nog mogen genieten van al het moois dat tegenwoordig aansluiting zoekt bij de wereld van VR. Zelf ben ik niet niet helemaal overtuigt, maar als ik kijk wat er allemaal aan zit te komen, dan weet ik zeker dat het met de dag moeilijker wordt om VR niet te accepteren.

Zo heb ik bij AOC namelijk de nieuwste schermen mogen bekijken maar ook hadden ze daar het prototype van de AOC VR, ook wel de HMD genoemd. Het grote verschil met de andere VR brillen zit hem in het feit dat de headset al in de headset is ingebouwd. Het mag dan wel niet zo goed zijn als een losse headset (welke je ook gewoon kunt opzetten), maar het zorgt er wel voor dat je helemaal klaar bent met deze headset, geen extra accessoires om de set compleet te maken.

Maar wat nog leuker maakt, dat is de prijs. En de adviesprijs van de AOC HMD is nog niet preview vastgesteld, maar wel kreeg ik te horen dat deze ongeveer de helft van de Oculus Rift zal gaan zijn.

Natuurlijk verwacht je dan ook een verschil, aangezien het prijsverschil heel erg groot lijkt. Maar niets is minder waar, ondanks dat het een goedkopere VR set is doet het niet onder aan de Oculus Rift. En het krijgt hierdoor een goede positie op de markt. Eigenlijk is het het Oculus Rift met de prijs van een PlayStation VR. Zeker de moeite waard dus!

Daarnaast heb ik ook nog mogen genieten van een setje handschoenen voor de VR set. Nu zul je wel denken wat handschoenen voor een meerwaarde hebben. Voordat ik ze aan had dacht ik dat ook, totdat ik ze aandeed en ik een tech demo kreeg te zien. Hierbij kregen mijn handen te maken met warmte, kou en stroomstoten. Hier reageerden de handschoenen ook op.

Met andere woorden, als je binnenkort in-game sneeuwballen gaat gooien en je hebt de PowerClaw handschoenen aan, dan zullen je handen ook koud aanvoelen. Maar hetzelfde telt ook voor alles wat je beetpakt dat heet is. Ook dit zul je merken. Met als laatste een stroomstoot. Het is niet zo dat je zelf ook een stroomstoot krijgt, maar het gevoel dat je in het echt krijgt proberen ze via de handschoenen na te bootsen.

Hierdoor is het gamen toch net even iets anders dan alleen maar een VR bril dragen en genieten van de hele wijde wereld die je dan ziet.  Het is een extra dementie die de game krijgt. Of het aan zal slaan is nog maar de vraag, maar het is zeker leuk om te zien dat men verder kijkt dan alleen maar de headset ansicht.

Wat dat betreft heb ik mijn meest opvallende bezoekjes van de Gamescom met jullie gedeeld, maar geloof me, er zitten nog meer aan te komen, die zal ik dan ook los posten, net zoals de interviews die binnenkort op 365Gaming te lezen zullen zijn.