Voordat ik met mijn review begin wil ik eerst even zeggen dat ik deze keer echt met gemengde gevoelens begin met tikken. Hoe makkelijk het spel is, des te moeilijker is het om een review te schrijven die niet alleen mijn mening over het spel geeft maar ook objectief blijft en kritisch.

“Waarom is het deze keer moeilijker dan de andere keren, je bent toch altijd objectief & kritisch?” Omdat het spel uit de keuken komt van een Nederlandse Indie studio: Vertigo Games en onbedoeld geef ik dan toch een extra streepje voor merk ik, de gunning factor komt dan om de hoek kijken. En iets als bv grafische minpuntjes tellen dan ineens minder zwaar. En ja, ik weet dat het niet klopt, maar ik ben menselijk…met menselijk zwaktes ;).

Maar als je naar de prijs kijkt van Adam’s Venture Origins op de Xbox (waar wij ook ons review exemplaar voor hebben ontvangen), dan staar ik naar een prijs van EUR 49,99! En dat is alles behalve “Indie” in mijn ogen. Op Steam betalen de gamers bijna 50% minder en daarmee is de prijs/kwaliteit verhouding toch anders.

AdamsVenture Xbox

Want bij games in de Arcade games/XBL klasse EUR 10,- tot EUR 15,- gaan toch andere maatstaven mee tellen in de beoordeling. Als eerste de duur, bij dit soort games is het geen probleem als je in paar uurtjes klaar bent en niet 30+ uur vermaak hebt. Adam’s Venture Origins heb ik zonder guide in paar uur uitgespeeld en een echte replay value heeft het verhaal niet, dus qua gameplay duur kan ik de EUR 49,99 zeker niet onderbouwen.

Begrijp me niet verkeerd, het is een aangenaam spel qua gameplay, het speelt lekker weg in allerlei verschillende scenario’s/gebieden, maar het is een spel dat niet veel diepgang in het verhaal heeft en daarmee ook weinig replay value. Eventueel dat je voor de 100% completion het spel nog deels overnieuw zult spelen, maar dat zal ook de enige reden zijn ben ik bang.

De Steam pagina van Adam’s Venture Origins geeft het volgende aan:

Ga op een spannend avontuur in Adam’s Venture: Origins. Adam’s Venture: Origins speelt zich af in de roerige jaren 20. Je verkent eeuwenoude ruïnes en vindt mysterieuze voorwerpen. Samen met je vertrouwde metgezel Evelyn moet je het boosaardige bedrijf Clairvaux te slim af zijn. Adam’s Venture Origins is een nieuw vormgegeven versie van Adam’s Venture franchise. Adam’s Venture: Origins is gestroomlijnd en opnieuw vormgegeven om je geheel bij het verhaal van de eerste heldendaden van Adam Venture te betrekken.

In Adam’s Venture: Origins zijn geheel nieuwe, next gen visuals, een nieuwe gameplay en nieuwe animaties gebruikt, waardoor je een levensechte ervaring zult meemaken. In Adam’s Venture: Origins wordt de originele visie van Vertigo Games tot leven gebracht, mogelijk gemaakt door SOEDESCO. Uitdagende puzzels, overweldigende visuals, een spannend verhaal en strakke gameplay maken Adam’s Venture: Origins een avonturenspel dat je gewoon niet mag missen.

Op basis van deze aankondiging en de stills/screens wilde ik graag het verhaal spelen, het was ook voor de verandering eens geen point & click puzzle game, maar een adventure puzzle game en dat was voor mij erg welkom. Alleen van overweldigende next-gen visuals is helaas geen sprake en zeker niet van een spannend verhaal. De mooie foto’s van de gameplay zijn wel degelijk uit de daadwerkelijk gameplay, maar de beelden worden toch echt anders op het moment dat je het spel zelf speelt en de haperende bewegingen alles behalve next-gen aanvoelen.

Je krijgt bijna geen informatie over de rol van Adam, er wordt ingespeeld op een ontluikende romance met Evelyn, maar hoe een band kan ontstaan tussen beiden laat het verhaal niet zien. Ook de rol van Adam’s vader en helemaal de rollen van de bad guys worden niet duidelijk….hoe ze komen en gaan.

Niet dat het een groot probleem is hoor, ik heb het niet gemist, maar ik kan niet met eerlijk geweten zeggen dat het een spannend verhaal is. Ik snap het vanuit een studio’s of uitgevers point of view, want die willen nu eenmaal hun spel ook promoten, maar als objectieve review kan ik het verhaal toch niet als selling point aanduiden.

Qua gameplay zit er genoeg afwisseling in, maar ook hiervoor geldt, als ik het als een Indie XBL/PSN game zou beoordelen dan ruim voldoende. Maar ik geef hier het voordeel van de twijfel, want als ik eerlijk ben zijn er genoeg grote games waar ook bar weinig diversiteit is qua gameplay. Dus ik zie het hier toch wel als pluspunt, helemaal als je de totale duur van het verhaal pakt, dan is er procentueel echt een goede verdeling. Ze hebben echt de moeite genomen om afwisseling te creëren en dat maakt het spel een stuk aangenamer.

De adventure aspecten waren een leuke twist voor mij, ook al waren sommige spring/grapple momenten voor mij even trial & error. Natuurlijk ben ik regelmatig verkeerd gesprongen of een verkeerde timing met de grapple-hook, dus het was zeker niet helemaal smooth sailing ;). De leuke diversiteit aan puzzels vond ik erg prettig, ook al vond ik ze zelf wel aan de makkelijke kant. Maar dat is voor mij persoonlijk, ik geloof dat menig gamer aan het einde wel wat meer uitdaging zal tegenkomen. Zoals ik eerder aangaf, ik heb geen guide of hulp nodig gehad en ook geen frustratiepuntjes, wat dat aangaat was het voor mij dus wel een easy completion.

De diversiteit aan puzzels en omgevingen zorgen voor mij persoonlijk er ook voor dat ik het onderbouwd kan opwaarderen naar een voldoende…alleen helaas geen hoge voldoende. Want juist vanwege de prijs/kwaliteit beoordeling wegen de kritiekpuntjes toch zwaarder. Zo ook bv de enorm veel spelfouten in de Nederlandse ondertitelingen. Ik maak ze zelf ook regelmatig, dus het is deels pot verwijt de ketel, maar hier hebben we het niet over normale spelfouten zoals de D’s & T’s, nee echt hele vage spelfouten die meer weghebben van een Google Translate bot die een digitale kater had.

Maar mijn grootste ergernis was/is toch de voice acting. Er is te eager geprobeerd om grappig te zijn, Adam wil overal grapjes maken die echt NIET grappig zijn en uiteindelijk gewoon irritatie oproepen. Dit is jammer, omdat de stemmen zelf eigenlijk best wel goed passen. Ik heb de Chronicles nooit gespeeld, dus ik weet niet of dit bij Adam hoort, maar ik heb hier en daar meer mensen horen klagen over de voice scripts, dus misschien dat ze bij een volgend deel er toch rekening mee houden.

De save momenten zijn niet helemaal perfect getimed, helemaal bij de stealth stukjes, dus daar was het soms even lastig, maar verder heb ik geen issues gehad op dat vlak. Verder ook totaal geen technische problemen, die dus blijkbaar wel op Steam helaas zijn. Qua glitches heb ik alleen 2x een NPC zien vliegen in de lucht, maar verder ook niet, dus daar is er zeker goed getest.

Al met al heb ik me vermaakt, maar gevoelsmatig was ik toch echt een Arcade XBL/PSN spel aan het spelen en niet een retail spel van EUR 49,99. Was het idd een spel van EUR 14,99 dan had ik het 2 duimen hoog gegeven en echt aangeraden (helemaal voor de achievement/trophy hunters). Nu moet ik toch echt zeggen dat ik eerder zou adviseren om te wachten op een leuke aanbieding. Het is nog steeds zeker de moeite waard om te spelen maar niet tegen de volle prijs.

Review - Adam's Venture Origins
Verdict6.5
  • Afwisseling in gameplay & puzzels
  • Leuke verschillende scenario's
  • Prijs/Kwaliteit niet in balans
  • Weinig diepgang verhaal & characters
  • Irritante humor in dialogen
6.5Verdict

Retired Chief Editor & Webmaster

Monique a.k.a. Weerwolff is een echte XboxMamma.... Al jaren actief op de Xbox. Begonnen op de oude consoles net als menig ander gamer; de NES, Atari, Commodore 64 en daarna jaren genoten op de PC met games als Myst, The 7th Guest, The Beast Within, King Quest, en Leisure Suit Larry. Toen de carrière om de hoek kwam kijken heeft ze het gamen even "in de steek gelaten” en heeft met Halo2 het gamen pas weer opgepakt. Inmiddels staan/liggen er een Xbox One, Xbox 360, Xbox, PS4, PS3, PS2, PS1, Wii U, Vita & 2DS...maar natuurlijk ook een NES, SNES, N64, Megadrive I & II, Gamecube , Dreamcast, Atari 2600, Commodore 64, Gamegear, Lynx & alle types van de Gameboy.