Als er “ge-point & -clickt” moet worden binnen de crew, dan wordt ik er meestal bijgehaald…deze keer uit een lange winterslaap. Want de oplettende lezers is het vast opgevallen dat de naam Weerwolff steeds minder als schrijver onder aan een artikel staat. Maar voor wat onderzoekende uurtjes en wat “ge-point & -click” kom ik het wolvenhol graag even uit en neem ik de controller weer in de handen. Let’s solve this crime!

Er zijn weinig detective series/films/games die ik niet gezien of gespeeld heb, I’m a sucker for solving crimes 😉 En als kind was ik al druk in de weer met de boeken en films van Agatha Christie. De verhalen van Miss Marple & Hercule Poirot ken ik eigenlijk allemaal wel, dus qua mysterie is er voor mij meestal niet veel te zoeken bij de games of nieuwe series die worden uitgebracht.

Neemt niet weg dat ik ze nog steeds graag bekijk en speel, ook al weet ik vanaf act 1 al wie de dader is 😉 Zo ook deze uitvoering van The ABC Murders die ik op de PS4 (en later ook Xbox 1) heb gespeeld. Want nee, het is niet een spel waarbij je op het puntje van je stoel zit van de spanning….en nee, de puzzels zullen je niet tot waanzin drijven qua moeilijkheid…en dat hoeft ook niet! Dit soort spellen zijn een totaal andere reeks van games en kun je niet vergelijken met “puzzel games” als Portal. Het is gewoon genieten van een rustig verhaal, rustig alles klikken en onderzoeken, je soms door wat saaiere stukjes conversatie heen wurmen en gewoon 10 stapjes terug nemen uit het drukke dagelijkse bestaan.

Lay back & relax, zo speel je een spel als deze, en zo hoor je het (in my honest opinion) ook te beoordelen. Je vergelijkt het niet met een spel in een andere reeks en je neemt de zaken voor lief die bij point & click nu eenmaal horen….zoals het soms tergend langzaam bewegen van de characters van de ene kant naar de andere kant van een ruimte.

En ja, de puzzels zullen voor een gemiddelde gamer niet te moeilijk zijn, dat hoeft ook niet, zolang je af en toe maar wordt verrast door even wel te moeten nadenken. En daar voldoet The ABC Murders prima aan, er zitten een grote hoeveelheid verschillende puzzels is en zo nu en dan heb ik echt even moeten ademhalen en mijn hersencellen even een andere kant op moeten sturen om het op te lossen (zoals de landkaart puzzel). En na een lastige puzzel was ik ook wel blij dat er even een aantal makkelijk vraagstukken waren.

Qua verhaal is het basic, de Belgische speurneus Hercules Poirot help Scotland Yard bij het opsporen van de ABC moordenaar. Een moordenaar die zo zeker van zichzelf lijkt te zijn dat hij Hercules zelfs brieven stuurt met de aankondiging van de aankomende moorden.

Het is aan jou, in de rol van Hercules, om de moorden te onderzoeken en door alle aanwijzingen te vinden beter zicht te krijgen op wie de moordenaar is. Hierdoor kom je in een aantal verschillende scenario’s en omgevingen die het spel zeker afwisselend genoeg maken (helemaal in vergelijk tot menig ander point & click spel). Zoals in elk spel van deze soort wordt er van je verwacht om op elk item te klikken, wat soms frustrerend kan zijn als je daarmee een cutscene start terwijl je nog niet alles had ontdekt in een ruimte.

Er zijn in dit spel een aantal verschillende vormen van aanwijzingen zoeken. Natuurlijk het standaard aanklikken van het item dat je ziet staan/hangen met de daarbij behorende aanwijzing die je dan hoort in de stem van de hoofdpersoon of narrator. Maar ze hebben bij The ABC Murders nog een aantal andere opties uit de kast getrokken. Je kunt een niveau dieper komen dan het item dat er staat, bv onderzoeken wat er op een bureau staat, niet dat dit dan even wat meer van je vraagt…je moet eigenlijk alleen op 3 items klikken die er dan te vinden zijn…maar toch is het altijd wel grappig.

Verder is er een manier om aanwijzingen te vinden bij de mensen die je gaat ondervragen. Denk hierbij aan de constateringen die je kunt doen m.b.t. de lichaamstaal van de persoon, kleding, sporen die je kunt zien, houding, ademhaling etc. Dit is zeker niet nieuw in gameland, games als LA Noire, Heavy Rain, Sherlock Holmes zaten soortgelijke elementen, maar ik zie dit zeker als een leuke manier om met wat afwisseling toch eenvoudig andere aanwijzingen te verzamelen.

Maar de leukste aanvulling is wel de manier waarop je de aanwijzingen samen kunt voegen. Je moet de “Little Grey Cells” oftewel je hersencellen aanspreken om logische koppelingen te maken van de aanwijzingen die je hebt verzameld. Ook hierbij moet je niet verwachten dat de moeilijkheidsgraad te hoog ligt, want je krijgt per “vraag/stelling” alleen de aanwijzingen om uit te kiezen die relevant zijn. Het gaat eigenlijk meer om de juiste combi te maken en dat is kwestie van gewoon logisch nadenken (of gokken en gewoon proberen tot je het goed hebt 😉 ).

Zoals het hoort in de traditionele detective verhalen komen alle mogelijke verdachten bij elkaar waarbij je de vinger mag wijzen naar de persoon die schuldig is (tenminste, dat is de bedoeling). Wel is dat bij The ABC Murders net iets anders, maar daar zal ik niet teveel over zeggen…ik wil immers niet dat beetje twist-plot dat het verhaal leuker maakt verklappen. Maar iedereen die ook de films en series heeft gezien van Hercules Poirot (of Miss Marple, Murder She Wrote etc) zal zeker een vorm van deja-vu krijgen.

Ik heb me in ieder geval uitstekend vermaakt, het spel speelde lekker weg, ook qua controls. de cell-shaded stijl past goed bij dit soort gameplay, genoeg afwisseling en ik heb geen bugs gehad of iets anders dat mijn humeur kon verpesten. Ok, er waren wel een paar momenten waar ik toch had gekozen om het anders aan te pakken (met name tijdens het vergelijk van de brieven of ze uit dezelfde typemachine kwamen) maar dit was zeker geen gamestopper.

Het menu voelde erg karig, dat wel, en het is ook niet duidelijk hoe je even kunt pauzeren of save/quit selecteren…maar de beperkte menu en optie mogelijkheden zijn vaker zo bij dit soort games. Het is wel grappig dat je een soort van extra objectives hebt die je kunt behalen naast de trophies/achievements.

Je kunt ook de cutscenes in een chronologische volgorde bekijken of het verhaal compleet te bekijken…ik vraag me alleen af wat de toegevoegde waarde hiervan is. Het is immers geen verhaallijn van 60 uur, dus de eerste cutscenes kan ik me na de eindcredits nog echt wel herinneren en ik heb ook echt geen behoefte om ze daarna nogmaals te bekijken. Ik heb wel behoefte aan het opnieuw spelen van bepaalde scene’s…maar dat is helaas niet mogelijk. Dus helaas zal ik het spel niet op 100% krijgen qua trophies/achievements omdat ik niet veel behoefte heb het hele verhaal 2/3 maal te spelen. Dit is voor mij dan ook het zwaarste minpunt helaas, want ik moet een spel als dit echt wel een spel per chapter kunnen replayen want qua verhaallijn hebben ze niet echt een replywaarde.

Review - Agatha Christie - The ABC Murders
Leuk spel voor de liefhebbers van het Point & Click genre. Geen hoge moeilijkheidsgraad, maar wel vermakelijk en divers qua puzzels.
Verdict7.2
  • Mooie graphics
  • Leuk nieuw solving systeem
  • Variatie soorten puzzels
  • Onduidelijk menu
  • Geen replay per chapter
7.2Verdict

Retired Chief Editor & Webmaster

Monique a.k.a. Weerwolff is een echte XboxMamma.... Al jaren actief op de Xbox. Begonnen op de oude consoles net als menig ander gamer; de NES, Atari, Commodore 64 en daarna jaren genoten op de PC met games als Myst, The 7th Guest, The Beast Within, King Quest, en Leisure Suit Larry. Toen de carrière om de hoek kwam kijken heeft ze het gamen even "in de steek gelaten” en heeft met Halo2 het gamen pas weer opgepakt. Inmiddels staan/liggen er een Xbox One, Xbox 360, Xbox, PS4, PS3, PS2, PS1, Wii U, Vita & 2DS...maar natuurlijk ook een NES, SNES, N64, Megadrive I & II, Gamecube , Dreamcast, Atari 2600, Commodore 64, Gamegear, Lynx & alle types van de Gameboy.