In 1979 konden wij voor het eerst kennis maken met Alien in de horror film van Ridley Scotts waarin spanning centraal stond. Met de komst van de spel computer werd deze klassieker al snel als game uitgebracht. Inmiddels zijn we ruim 40 titels verder op bijna alle consoles en helaas waren deze games niet allemaal om over naar huis te schrijven. Gaat dit ook op voor Alien Isolation? Wij gingen het testen op de Playstation 4!

We kruipen in de huid van Amanda Ripley die opzoek is naar antwoorden rondom de vermissing van haar moeder. Aan boord van het ruimte station Sevastopol zou een soort van flight data recorder moeten zijn die afkomstig is van het ruimteschip Nostromo waarin haar moeder destijds vloog. Maar nog voor we aan boord kunnen gaan gaat het al flink mis en beland je alleen in het verlaten ruimte station. Maar is dit station wel zo verlaten?

Heel veel meer over het verhaal wil ik nog niet vertellen om niet te veel te verklappen. Het eerste wat mij opvalt is de fantastische graphics. De sfeer en omgeving ademen aan alle kanten de klassieke film uit zoals ik me hem herinner en dat doen ze dus al erg goed. Maar met alleen een goede setting en fantastische beelden zijn we er nog niet. Bij een game als alien moet het draaien om spanning en kippenvel momenten. Deze momenten worden uiteraard veroorzaakt door het bekende wezen uit de film genaamd Xenomorph.

Dit wezen bevind zich in het ruimte station en kruipt door buizen in het plafond en door de gangen, opzoek naar een hapje. Alsof dit al niet genoeg spanning met zich mee brengt zijn er ook nog Working Joes. Deze robots waren in dienst van het station maar nadat de Xenomorph aan boord is gestapt kregen deze robots een eigen en vijandelijke wil. Daarnaast zijn er ook nog steeds mensen aan boord die zo bang zijn of gewoon willen overleven dat ze op alles schieten wat beweegt. Ook op jou dus. Genoeg spanning dus.

Gelukkig bied het ruimte station genoeg verstop plekjes zoals kasten, rolkarren, bedden en ventilatie schachten. Deze zal je ook hard nodig hebben want tegen die zwart glimmende Xenomorph begin je helemaal niks. Je zult je zelf dan ook regelmatig terug trekken in zulke verstop plekken en elke keer dat je weer tevoorschijn komt zal je hartslag met een paar slagen omhoog gaan uit angst dat het toch nog niet zo veilig is als dat je hoopt.

Hier zit ook meteen het eerste min puntje van de game in. Hoe vet en goed uitgewerkt dit ook is. Ik zal daar straks op terug komen maar wil jullie eerst iets vertellen over het craften in de game. Overal vind je namelijk onderdeeltjes en bleu prints. Met deze zaken kan je in een eenvoudig menu verschillende dingen bouwen die erg handig zijn bij het overleven. Denk hierbij aan een health injectie, of een rookbom. Daarnaast loop je soms ook tegen wapens of bijvoorbeeld flares aan die ook erg handig kunnen zijn.

Denk dan niet dat je gewapend je stealth benadering kan laten varen en je al schietend een weg door het ruimte schip kan banen want de dat is over het algemeen zeker niet zo. De ammo is maar beperkt te vinden en om bijvoorbeeld een Working Joe neer te halen moet je al snel 6 kogels in zijn kunstmatige huid pompen. Er zijn wel delen in de game die juist wel om deze actie draaien maar over het algemeen is sluipen toch de beste keuze. Wel is het bijvoorbeeld best vermakelijk om een flare of een noise maken bij een groepje mensen te gooien. Door deze herrie lok je de Xenomorph die dan vervolgens zich zelf uitleeft op je vijanden en jij kan er dan makkelijk langs heen sluipen.

Tot zo ver is alles dus dik voor elkaar en erg positief maar zoals ik al eerder vermelde zijn er ook zeker minpunten. Ondanks dat het schip erg groot is zal je al snel het gevoel krijgen dat je opgesloten zit in kleine levels door deuren die gesloten zijn of barricades in de gangen. Tijdens een opdracht zit je daardoor merendeels opgesloten in kleine afdelingen waar je continu heen en weer word gestuurd.

Kraak een computer aan de ene kant van een level, vind een pasje aan de andere kant en ga zo maar door. Soms moet je hierdoor meerdere malen heen en weer met het monster die op je jaagt. Dit word regelmatig frustrerend en vervelend. Het haalt je ook uit het verhaal en remt de flow van de game. Ook zijn de opdrachten veelal het zelfde waardoor het soms eentonig kan worden. Gelukkig worden deze momenten wel onderbroken door ubber vette animaties en spanning momentjes.

Naast dit alles valt er ook nog het 1 en ander te verzamelen wat de replay waarde ten goede komt en wil je de game helemaal beleven dan bied het de mogelijkheid om je camera te gebruiken. Duik weg op je bank en je karakter doet dit ook. Moet je niezen dan zal dit geluid worden opgevangen door je microfoon en staat in eens die lelijke engerd voor je neus die je met zijn enorme bek op peuzelt.

Creative Assembly heeft echt fantastisch werk geleverd als het gaat om het vertalen van de film naar een game. Het oogt echt super en voor de gene die de film hebben gezien is ook de sfeer goed benaderd. Het Xenomorph monster is echt verbluffend en de ontwikkeling van het beest binnen de game zijn naast de random verschijningen super freaky. Dit zorgt echt voor de juiste spanning. De vele uren die de campagne met zich mee brengen samen met de collectibles  zorgen voor vele uren speel plezier.

Wel zal je soms net iets te veel tijd opgesloten zitten in kastjes om te schuilen wat de vaart uit het spel halen. Ook zullen de opdrachten soms erg saai zijn en te vaak terug komen. Als laatste had ik gehoopt iets meer vrijheid op het ruimte schip te krijgen al word dit beter naarmate je vordert in de game. Een absolute dikke voldoende en een aanrader van mensen die de film tof vinden of die van sci-fi en/of horror houden.

365Gaming verdict: 8