Ingewikkelde puzzels – Check
Goede verhaallijn – Check
Een kat – Check!

Heeft deze game de geheime formule ontdekt tot een meesterstuk? Nee, dat niet. Maar het is zeker geen slecht spel! Dol op spellen als Little Nightmares en Limbo? Dan vind je deze game ook geweldig.

Dit is een adembenemd grafische pareltje waarin een meisje genaamd Kit en haar kat Hodge de weg naar huis zoeken in een Alice in Wonderland achtig verhaal. Kit is haar zicht kwijt geraakt en Hodge leid haar naar de veiligheid van boven.

De pret begint al in het hoofdmenu waar je de optie krijgt om je kat aan te passen. De keuze is reuze. Van normale kattenvachtjes tot thematische skins zoals Pikachu. Ik koos voor de ragdoll skin omdat ik zelf zo’n prachtig beestje heb.

De puzzels

Zoals ik al eerder zei speel je in dit spel een meisje en haar kat. Deze game zit vol met spannende puzzels die alleen zijn op te lossen met samenwerking. Kit kan alleen zien als Hodge in de buurt is. En Hodge kan met zijn flexibele kattenlichaam overal makkelijk bij en op klimmen.

De puzzels bestaan onder andere uit hefboommechanismen en drukplatformen. Zo moet je bijvoorbeeld op een platform gaan staan als Kit om Hodge omhoog te hijsen. Eenmaal boven kan Hodge dan de knop in drukken die de lift in werking zet, waardoor ook Kit naar boven kan.

Het verhaal

De grafische vormgeving en dialoog tussen Kit en Hodge (bestaande uit luid gemauw als antwoord) zorgt er voor dat je echt gaat meeleven met de personages. Kit moet wennen aan haar zichtverlies. Het enige wat ze ziet is geluid in de vorm van licht. En het licht van Hodge ziet ze het helderst. Ze zijn aan elkaar overgeleverd in een wereld vol spanning en onzekerheid. Het verhaal speelt zich af in de ondergrondse wereld van London. Vol tunnels, riolen, fictieve werelden en gevaar. Aan de game is echt te zien hoeveel werk er gestoken is in de tekenstijl, de geluiden en het complete plaatje.

De besturing

De besturing laat wel af en toe te wensen over en dit zorgt dat je vitale delen van de puzzel over het hoofd ziet. Na een aantal keer op een platform proberen te springen ben ik maar ergens anders gaan kijken. Denkend dat ik daar niet op kon. Maar dit bleek dus wel het geval te zijn. Alleen moest het springen heel precies. Hierdoor ben ik meerdere malen in een puzzel vast komen te zitten. En dit heeft er zelfs in geresulteerd dat ik er tot mijn schaamte een walktrough bij moest pakken op sommige punten.

Kit kan alleen sprinten als Hodge in de buurt is. Want zonder Hodge ziet ze niks. Dit betekent dat je heel vaak heen en weer switched tussen Kit en Hodge. Als je verkeert loopt moet je dus ook weer helemaal terug heen en weer. Wat ik ontzettend goed gedaan vindt, is dat de omgeving heel erg betrokken wordt bij dit proces en de puzzels. Zo kan Hodge bijvoorbeeld mauwen waardoor er meer zichtbaar wordt voor een paar seconden. Maar Hodge kan ook mauwen naar een groepje ratten. Deze ratten geven het zelfde soort licht als Hodge. Hierdoor kun je Kit haar gezichtsveld vergroten en er bijvoorbeeld voor zorgen dat ze over een klein gat kan springen.

Een moeilijk spel met een goede verhaal lijn die buitengewoon mooi is vormgegeven. Personages waar je echt om gaat geven. Ontzettend frustrerend af en toe. Er is zichtbaar hoeveel werk er in is gestoken. Als je van dit genre games houdt is dit zeker een toevoeging aan je collectie. Te spelen op PC, PS4 en Xbox One. Maar het allerbelangrijkste vind ik dat er een kat in zit dus dat is al automatisch een dikke 10 wat mij betreft!

Geschreven door ons nieuwe crewlid Lianne

Review - Another Sight (PS4)
Een goede toevoeging aan het genre en zeker het spelen waard.