Op 27 oktober was het dan eindelijk zo ver: na een jaar van afwezigheid, kwamen ze vanuit Ubisoft met een nieuw deel voor de Assassin’s Creed-serie. Ik (als groot liefhebber van de serie) ben dan ook uitgebreid aan de slag gegaan met AC: Origins, om te kijken of het jaar er tussenuit de serie goed heeft gedaan.

Wauw.. En of dit goed was voor Assassin’s Creed. Er is zoveel veranderd/verbeterd dat het aanvoelt als een volledig nieuwe game. Ik zou niet eens weten waar ik moet beginnen. Om deze review zo goed als spoilervrij te houden, ga ik niet al te veel in op het verhaal van Origins. Wat ik wel kan vertellen, is dat je het verhaal doorloopt als Bayek, de laatste Medjay van het oude Egypte. Met behulp van zijn geliefde Aya bevrijd je Egypte, waardoor je zelfs bekende oudheden tegen gaat komen.

Dit oude Egypte kun jij zelf haarfijn gaan ontdekken, want de map is huge! En het is adembenemend mooi! Er is van alles te zien en te doen. Van (natuurlijk) de piramide’s van Gizeh tot aan de Sphinx en van schitterende ruïnes tot aan zeeën van zand in de grote woestijn. Daarnaast kom je op bepaalde locatie’s ook de welbekende flora en fauna tegen. Zo word je overspoelt door schitterende palmbomen en spot je op bepaalde locaties zelfs een groep van nijlpaarden, krokodillen, leeuwen en flamingo’s. Oh.. en natuurlijk een shitload aan katten. Want, ja.. (en ik quote Ubisoft) “Katten waren 2200 jaar geleden al helemaal de baas.”

De volgende grote verandering, beter gezegd verbetering, zit in je personage zelf. Dit is compleet veranderd ten opzichte van de voorgaande games. De nieuwe aanpassingen zorgen er voor dat Assassin’s Creed veel meer aanvoelt als een open world RPG. Je verzamelt nu met alles wat je doet experience waardoor je Bayek levelt. Zodoende zijn de quests die je doet ook levelgebonden en aanzienlijk moeilijker als je meer dan 2 levels lager bent dan de quest. Ook heb je een daily quest die je kunt doen voor een speciaal item.

Ook het aankleden van je personage is nu anders. Je kunt nu zelf je wapens equipen die je hebt gevonden als loot. Hieronder vallen o.a. zwaarden, speren, bogen en schilden en hebben waardes als ‘gewoon’, zeldzaam en legendarisch. Tevens kun je je wapens mee laten levelen door bij een blacksmith wat drachmes neer te leggen. Hierdoor upgrade je je wapen naar je huidige level en zal een level 10 legendarisch wapen geen nutteloze vondst zijn. Vervolgens heb je nog 6 item’s waar je standaard aan vast zit. Deze item’s maken deel uit van jouw gear en kun je ten alle tijden upgraden mits je de juiste onderdelen hebt. Deze onderdelen zijn overal te verkrijgen door het leegroven van schatkisten/voorraadzakken, door quests te voltooien maar ook door te jagen op wild of karavanen.

Naast het vernieuwde gear en craftingsysteem, heeft Bayek ook een compleet nieuwe talenttree. Deze is onderverdeeld in 3 takken, namelijk de Jager, de Krijger en de Ziener. Wil je graag sterker zijn met je pijl en boog dan kies je natuurlijk voor de Jager. Hiermee doe je extra damage, krijg je meer XP en krijg je nog boogskills zodat je een meesterjager wordt. Wil je juist meer gebruik maken van de natuur en meer cash verdienen, dan kies je voor de Ziener. Hier vallen skills onder zoals vuurbommen, vergiftigen maar ook het temmen van dieren, zodat deze voor jouw vechten. Daarnaast.. dat je extra cash krijgt voor je items en dat minder betaald voor nuttige resources is natuurlijk gewoon altijd een bonus. Voor degene die schijt hebben aan het sneaky gedoe en gewoon willen rammen is er de Krijger tak. Hier verbeter je al je skills met je wapen en schild evenals je uithoudingsvermogen.

En hoe komen deze skills het beste tot zijn recht? In het compleet nieuwe besturings systeem. Het vechten is niet meer zoals voorheen, vierkantje blijven spammen tot de NPC dood is. De gevechten zijn nu veel uitdagender en vereisen veel meer tactiek. Zo moet je op het juiste moment blocken, ontwijken en toeslaan met een light of heavy attack. En dit blijkt nog niet altijd zo gemakkelijk te zijn als dat ik het net typ. Er zijn nog geregeld wat gevechten met grotere groepen of sterkere NPC’s die ik afleg gewoonweg omdat ik mijn block niet timede. Vervolgens bouw je nu ook adrenaline op tijdens de gevechten. Als je adrenaline balk vol is, kun je de kracht van je wapen ontketenen en krijg je een een grote boost qua damage. Daarbij heeft elk wapen zijn eigen speciale kracht en animatie bij het activeren en gebruiken.

Natuurlijk kan een Assassin’s Creed niet zonder collectibles. Zodoende zijn er dan nu ook verschillende items of locatie’s te vinden waar je puzzles oplost of tombes verkent voor speciale beloningen. Ook zijn de synchronisatiepunten niet verdwenen in de game en zijn deze in Origins op schitterende locatie’s geplaatst. De ene keer klim je op een imposante ruïne en de andere keer op een schitterende piramide. Al deze synchronisatie punten zijn bruikbaar als fast-travel locaties en verbeteren tevens het blikveld van Senu. Senu is Bayek zijn persoonlijke arend en helpt jouw tijdens je reis door Egypte. Zo kun je met Senu scannen waar alle guards staan in een kamp voor een beter overzicht, je kunt zien waar speciale schatten of goederen te plunderen zijn en verderop in je talenttree unlock je nog de skill om je enemies te stunnen. Hierdoor is Senu, die je veel doet denken aan de adelaar uit Far Cry: Primal, een nuttig hulpmiddel om je tactiek te bepalen.

En dan mijn persoonlijke favoriete toevoeging aan Origins. Ja ja, de photo-mode! Wat is dit toch een briljante optie in een open wereld game. Ik genoot hier van in Horizon Zero Dawn en geniet er net zo hard van tijdens Assassin’s Creed: Origins. Er is al zoveel mooi’s te zien in de game en dat kun je nu dus ook vastleggen en delen. Persoonlijk had er van mij wel wat extra opties mogen zijn voor de photomode naast de huidige filters, maar je kunt nog steeds epische foto’s maken zoals je hieronder kunt zien.

Qua controls valt er weinig op aan te merken. Je went snel aan de nieuwe besturing alleen blijft het soms in de gevechten nog even oefenen met het timen. De freerun is ook volledig verbeterd en werkt velen malen soepeler. Hierdoor kun je je veel makkelijker en sneller door de stad heen verplaatsen of juist de top van een piramide bereiken.

Het geluid zorgt ook voor een geweldige sfeer. Het past perfect bij de game en het geeft je de beleving dat je daadwerkelijk daar bent. Hier en daar kom je wel eens langs een conversatie die niet helemaal klopt bij de animatie die de NPC’s maken of dat je het geluid dubbel hoort, maar dit gebeurde bij mij maar zelden. Tevens passen de conversaties van de NPC’s zich ook aan naarmate het verhaal verloopt. Zo heb ik een aantal keer opgemerkt dat er gesprekken gevoerd werden over dingen die ik als Bayek gedaan had in de open wereld. De verhalen verspreiden zich door de steden heen, waardoor een simpele sidequest ineens niet meer aanvoelt als de sidequest, maar als een onderdeel van de algehele reis van Bayek.

Naast al deze grote verbeteringen zijn er helaas ook een paar schoonheidsfoutjes. Zo zijn paard en wagen en de wereld van Origins niet de beste combinatie van de game. Ook is er dus wel eens voorgekomen dat het geluid van NPC gesprekken niet helemaal lekker loopt en bij sommige contouren van onderdelen (zoals het zeil van een boot) zijn niet echt scherp of laden later dan de rest. Gelukkig zijn deze niet heel erg aanwezig en is dit nog eenvoudig te verhelpen met een patch. Daarnaast heb ik hier zelf niet of nauwelijks last van gehad en is de game zo immens groot dat ik deze kleine schoonheidsfoutjes wel door de vingers kan zien.

Ubisoft heeft zich met Origins overduidelijk van hun beste kant laten zien. De game is een lust voor het oog. Elke verbetering is op zijn eigen manier indrukwekkend, het heeft een tof verhaal en je dwaalt rond in een epische Egyptische wereld. Wat wil je nog meer?! Alles wat ze voorheen al goed deden, doen ze nu nog beter en ben hierdoor opnieuw verliefd geworden op de franchise. Assassin’s Creed: Origins maakt zijn belofte waar en doet in mijn ogen mee in de Game of the Year race.

Review - Assassin's Creed: Origins
Ik werd opnieuw verliefd op Assassin's Creed
Verdict9.2