Het is al weer een flinke tijd geleden dat tijdens een snuffelrondje in de Steam store mijn oog viel op een aankomend project. Dat project was Assetto Corsa. Toen deze in vroegtijdige toegang werd gelanceerd ging ik er dan ook enthousiast mee aan de slag zoals jullie destijds in mijn preview konden lezen. Vanaf dat punt ontstond er een haat/liefde verhouding tussen mij en de game.

Dat klinkt dus al niet al te best om mee te beginnen. Vanaf het begin af aan, tot vandaag de dag aan toe, word ik op pc geplaagd met flinke problemen rondom deze titel. Crashes, geen geluid, enorme frame rate dropping en ga zo maar door. En dat zeg ik, wetende dat ik een flinke game PRC hier naast mij heb staan.

Maar zoals jullie in de titel kunnen lezen draait het hier niet om de PC versie, maar om de PS4 versie. De reden waarom ik dit toch noem is om aan te geven dat mijn objectiviteit rondom deze titel toch enigszins beïnvloed is. Ondanks dat was mijn nieuwsgierigheid nog steeds erg groot. Zou Assetto Corsa wel stand weten te houden op console? Word deze titel hier niet geplaagd door game breaking bugs? Laten we dan dus maar snel beginnen.

De ontwikkelaar van Assetto Corsa, genaamd Kunos Simulazioni, had een duidelijk doel voor ogen toen ze aan deze game begonnen. Assetto Corsa moest de strijd aan gaan met de bestaande race sims, en deze zelfs overtreffen wat betreft realisme. En dat is geen eenvoudige taak. Want naast de bekende titels als Forza en Gran Turismo weet de race fan zich ook te vermaken in titels als Project Cars, IRacing en andere sims. Gezien het type game wil ik het dan ook vooral vergelijken met Project Cars.

We vinden in deze nieuwe race sim een carrière mode, een  vrije mode, waarin we eigenlijk alles kunnen doen wat we willen, en een mode met speciale uitdagingen. Maar laten we beginnen met de carrière aangezien dit soort games hier toch wel om draaien. We zagen in Project Cars dat deze modi leuk was opgesierd met een kalender, emails, fans, contracten en noem maar op. Dit alles mogen we in Assetto Corsa aan de kant schuiven. Hier is het tamelijk eenvoudig. We hebben een aantal cups met in ieder een aantal races waar je medailles kan behalen. We beginnen in de Novice cup en wanneer we genoeg plakken hebben behaalt mogen we verder.

Dit klinkt heel basaal en dat is het ook. In tegen stelling tot hoe eenvoudig de opzet hiervan is, blijkt dat qua niveau het exact het tegenovergestelde is. Aangezien ik op de pc het niveau een tandje omhoog geschroefd heb, en ook de driving aids grotendeels uitgeschakeld heb staan besloot ik ook op deze manier in de console versie aan de slag te gaan. Hier blijkt de a.i. echter of flink verouderd ten opzichten van de pc versie of om onduidelijke redenen onnodig moeilijk gemaakt zijn. En dan heb ik het niet over een eerlijke strijd. Zo kwam ik in de tweede novice cup in een race terecht waarbij ik plaats nam achter het stuur van een oude BMW en in de cup moest ik het opnemen tegen een stapel BMW’s die over een flinke klap extra paardjes beschikten.

Al vechtend om de laatste plaats besloot ik dan toch maar even over te schakelen naar het niveau easy, en ook om een aantal hulp middelen aan te zetten zoals de ABS (sommige hulpmiddelen liet ik uit staan omdat deze me juist in staat stelde om sneller te zijn). Het resultaat was dat ik nu om positie vijf aan het vechten was wat nog steeds niet voldoende was. Na tien pogingen wist ik een ronde er uit te persen van 1:49, daar waar de gehele top 3 dit wist te doen in 1:45. Nu zie ik mijzelf niet als een top coureur maar heb toch wel flink ervaring in race sims en weet best wel een leuk rondje te sturen. Ik kan dit dan ook niet anders betitelen als een enorme domme bug die al snel het plezier uit de game weghaalt.

Los van deze race kon ik me in de volgende races erg goed staande houden en kwam de enthousiasme weer enigszins terug totdat ik de Novice Cup’s voorbij was en weer in een vergelijkbare situatie terecht kwam. Op dit punt besloot ik de carrière te laten voor wat het is en me eens in de overige zaken te verdiepen.

In de challenges en events kan je lekker aan de bak gaan om een hoogste drift score neer te zetten, een snelste ronde en noem maar op. Dit deel vermaakte ik me ook vooral mee op pc en bij de console versie is dit voor mij niet anders eigenlijk. Wanneer we door de onhandige menu’s bladeren vinden we hier aardig wat content om ons zoet te houden.

Ook in de overige modes als muti-player valt genoeg te doen al voelde dat laatste wel enigszins verlaten aan op de momenten dat ik daar een kijkje nam. Qua content word dit dan wel onderuit gehaald door de beperkte hoeveelheid tracks en auto’s. We mogen ons namelijk maar op 18 bekende banen meten tegen de sterkste. We zagen bij Project Cars al dat dit hier ook niet erg hoog lag maar Assetto Corsa gaat daar nog een flink stuk onder liggen. En zeker bepaalde beroemde tracks schitterde door afwezigheid in deze game.

Maar met al deze punten moet te leven zijn zolang de game echt een unieke race ervaring weet te leveren. Ik persoonlijk ben van mening dat Assetto Corsa ook hier weer te kort schiet. De menu’s zijn erg onhandig weergegeven, zijn een flink stuk beperkter dan bij zijn concurrent en grafisch wist het spel me alles behalve te verbluffen. De wagens zien er mooi uit maar de tracks ogen verouderd en doods. En ja, ook op de console versie wist de frame rate regelmatig geen stand te houden.

Sorry, ik zou willen dat ik positief kon zijn, maar helaas is dit niet het geval. En ik ben nog geen eens klaar. Een ander belangrijk aspect is namelijk de besturing.  Ik had op pc al de ervaring dat deze echt fantastisch werkt zodra ik mijn stuurwiel vast houd, maar dit een ander verhaal werd zodra ik het eens met controller probeerde. De besturing is namelijk echt gericht op een stuurtje. Druk jij je knuppeltje naar links dan zal je full-lock ondersturend de baan af glijden. Het knuppeltje moet dan ook bediend worden zoals jij ook je triggers gebruikt, ofwel gedoseerd. Het probleem hierbij is echter dat wanneer je overstuur probeert te corrigeren het erg lastig is om dit te doseren met zo’n klein knuppeltje. Een aanpassing aan de sensitivity in het menu lost dit deels op, maar het gemis van een stuur blijft continu aanwezig. En laten we eerlijk zijn, de meeste spelers met een PS4 of een X1 hebben geen playseat met een stuurtje in huis.

Het laatste waar ik me erg aan stoorde in deze console versie waren de animaties in de auto. Ik zelf rijd eigenlijk altijd vanuit de helm cam. Hierbij heb je dus een mooi overzicht over je stuur, je dashboard en kijk je door de voorruit. Echter had ik het gevoel dat de rijder een flinke lading pep achter de kiezen had tijdens mijn rondes over het circuit. Zijn handen vlogen als een gek over het stuur heen en weer om afwisselend naar de versnellingspook te grijpen. Dit was wel zo enorm afleidend dat het zeker mijn prestaties beïnvloedde.

Is het dan allemaal negatief? Nee, dat zeker niet. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat deze game potentie heeft voor de echte race sim liefhebber. Zeker met een stuurwiel voelt de game enorm realistisch aan en brengt het echt een ongekende race ervaring in een zeer diverse hoeveelheid wagens die echt tot in de puntjes uitgewerkt zijn. Alleen zou ik deze gamers dan echt naar de PC verwijzen. In mijn ogen heeft deze game dan ook echt helemaal niks op de console te zoeken en had ik liever gehad dat de energie die dit gekost heeft besteed was aan het verbeteren van die versie. Voor de console kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat je deze game beter kan laten voor wat het is. En ja, ik besef me dat er een enkele fan zal zijn die deze review zal vervloeken, maar er zullen honderden, zo niet duizenden gamers behoed worden van een teleurstelling.

Review- Assetto Corsa (PS4)
Verdict5
+ Punten
  • Gedetailleerde auto’s
  • Leuke modi’s
- Punten
  • Besturing niet te doen met controller
  • Grafisch niet al te best
  • Belachelijke a.i.
5Verdict