Asterix & Obelix, de meeste gamers kennen deze twee Gallische vrienden vanuit de stripboeken. Je weet wel, stripboeken, waar alle grote blockbuster films van het laatste decennia op zijn gebaseerd.
Nadat we al jaren en jaren niks van hun hebben gehoord komt Microïds met Asterix & Obelix XXL2 op de proppen. Een game die voor veel fans een beetje uit de lucht komt vallen, maar daarom niet minder werd ontvangen.

Deze keer zien we ze weer voorbijkomen in de setting die we al meerdere malen voorbij hebben zien komen. We hebben deze keer ook te maken met Julius Caesar die zoals vanouds weer van plan is om Gallië over te nemen om zijn koninkrijk uit te breiden. Want de reden waarom hij zijn rijkdom wil uitbreiden heeft te maken met Las Vegum (niet te verwarren met Las Vegas), een pretpark om Julius Cesar en zijn vrienden te vermaken.  Zoals gebruikelijk heeft Panoramix besloten om richting Las Vegum te gaan om zich aan te sluiten bij Caesar.

Sterke formaties zijn geen partij voor Astix & Oblix

Als Asterix & Obelix dit horen besluiten ze om dezelfde weg te bewandelen om zo Julius Cesar duidelijk te maken dat dit niet de normale gang van zaken is. Met andere woorden, tijd om de vuisten warm te draaien en bot te vieren op de vele soldaten die het rijk van Julius Cesar beschermen. Uiteraard kan dit maar 1 ding betekenen, button smashen en heel erg veel klappen uitdelen (met of zonder toverdrank).

Maar het is niet een en al geweld dat alles oplost. Soms moet je ook je hersenen gebruiken in de game. Verwacht daar geen grote mysteries en breinbrekers. Het is gewoon lekker puzzelen terwijl je aan het vechten bent. Denk hierbij aan dat je samen ervoor moet zorgen dat Asterix of Obelix op een bepaalde plek komt in de game. Dit doe je door bijvoorbeeld met Asterix omhoog te klimmen, aan een kabelbaan gaan hangen zodat Obelix doormiddle van een touw je dan van de ene naar de andere kant brengt. Ook moet je soms deuren unlocken omdat Obelix niet door de smalle openingen kan. Niet al te moeilijk, maar wel even een afwisseling ten opzichte van het eeuwige gemep.

De werelden zien er wel mooier en voller uit dan voorheen

Als we het toch over meppen hebben. Sommige deuren geven aan dat je een bepaald aantal mensen in elkaar wilt slaan voordat deze open gaan. Je komt dan bij de deur aan, er staat dat je minimaal 25 soldaten moet verslaan. Een paar minuten later heb je ze allemaal te pakken en gaat de deur open en kun je verder in de game. Dit ziet de game als afwisseling, omdat er een vereiste nodig is om de deur te openen, maar het is en blijft gewoon button bashen en om je heen slaan.

Naast de deuren hebben ze ook andere opdrachten in de game zitten. Zo moet je soms ook vuurkorven aansteken om deuren te openen. Ook hierbij is het niet moeilijk, maar eerder een leuke afleiding. Naast deze in-game afleiding heb je ook tijdens de cut scènes soms wat te lachen. Zo zien we namelijk Larry Craft voorbijkomen ( drie keer raden op wie Larry Craft lijkt), maar ook Sam Shieffer a.k.a. Sam Fisher is te zien. Zo hebben ze een aantal personages uit diverse games in het spel rondlopen om het leuk, grappig en ‘aantrekkelijk’ te maken voor iedereen.

De oplettende gamer ziet dat het hier niet gaat om een nieuwe Asterix & Obelix game, maar dat XXL2 eerder een geüpdate versie is van de game die 10 jaar geleden op de markt kwam onder (nagenoeg dezelfde) naam Asterix & Obelix XXL2: Las Vegum. Naast de naam merken we dat het als nieuwe game wordt gepresenteerd terwijl het eigenlijk een remake is van een 10 jaar oude game. Nu hoeft dat niet per definitie slecht te zijn, kijk bijvoorbeeld naar Modern Warfare Remastered of Resident Evil 2. Maar deze game geeft mij eerder het idee dat de licentie voor Asterix & Obelix aan zijn einde was gekomen en er toch nog een game moest worden uitgebracht. Een beetje de game oppoetsen en als nieuw verkopen lijkt het wel idee achter de game te zijn.

Maar goed, dat is wat ik er van vind als volwassen gamer. Belangrijker is wat de KinderJury er van vind, deze hebben de game ook aan de tand mogen voelen en dit is wat ze er van vinden.

Mijn naam is Sophie en ik mocht Asterix & Obelix XXL2 spelen en vertellen wat ik er van vind, erg leuk!. Een tijdje geleden zag ik deze game en het leek mij heel erg leuk, gelukkig mochten we de game op de Switch spelen, dat vind ik fijn, want dan kan ik hem ook meenemen naar vrienden om samen mee te gamen. Ik vind het echt een heel erg leuk spel.

Je kan vrij rondlopen en overal op springen en je kan zelfs in het water zwemmen als je valt. Maar omdat ik overal naar toe kan lopen wist ik soms niet meer waar ik naar toe moest om verder te gaan met het verhaal. Daarom heb ik soms de game maar aan mijn ouders gegeven om mij te helpen.

Het vechten gaat heel makkelijk, je drukt gewoon op alle knoppen en dan win je altijd. Ook kon je ook wachters oproepen om medailles te winnen, maar dat is soms best wel lastig. Dus dat heb ik maar een paar keer gedaan. Elk poppetje heeft zijn eigen kracht. Zware aanvallen voor de grote Obelix en snelle aanvallen voor die kleine Asterix. Maar tijdens het vechten helpt de computer je een beetje mee. Dat is wel handig als het een lastig gevecht is.

Je moet ook puzzels oplossen. Dan moet je vaak samenwerken. Gelukkig zijn de puzzels erg makkelijk. Alleen die ene puzzel oplossen om een poort open te maken was moeilijker, ik kon toen niet over de brug springen. Mijn ouders hebben mij toen geholpen zodat ik verder kon.

Het verhaal is wel leuk en grappig. Je hebt ook een gekke spion met allemaal lampjes op zijn hoofd, hij helpt je om alles te leren in het spel: druk dit knopje in, dan dat knopje. Deze knopjes helpen je om een combo aanval te doen als je aan het vechten bent.

Je moet eten vinden om je level weer aan te vullen. Soms wordt je geraakt, dan moet je even snel wat eten om leven weer vol te krijgen.

In het spel hebben ze geen geld om dingen mee te kopen, maar je moet harnas-hoofdjes verzamelen. Daarmee kun je extra leven kopen, maar ook eten zodat je leven weer vol is.

Review - Asterix & Obelix XXL2