Awesomenauts_Assemble

In een afgelegen deel van de Melkweg word een binaire oorlog gevoerd tussen robot legers van de Enen en Nullen. Beiden zijn ze op zoek naar het meest waardevolle en tevens zeldzaam metaal genaamd Solar. Met gigantische installaties wordt het vloeibare metaal opgeboord van de kernen van planeten en astroïden. De robots geven fortuinen uit aan speciale teams van huurlingen die voor hun vechten in deze oorlog. De teams worden Awesomenauts genoemd!

Dit zal bij sommige bekend voorkomen en dat is niet vreemd. In 2012 verscheen Awesomenauts namelijk voor het eerst op het toneel en konden gamers op de pc er al van genieten. Vlak daarna mochten ook de gamers met een PlayStation 3 en Xbox 360 zich een ruimte-huurling noemen. En nu kunnen we ons dus ook in al het geweld dompelen op de PlayStation 4.

Hebben we hier dan te maken met een regelrechte kloon of is er toch het één en ander veranderd? Het antwoord daarop is ja, maar ook nee. Ik weet het, dit klinkt wat vaag maar ik zal het uitleggen. De oorspronkelijke versie die ontwikkeld is door Ronimo Games was vrij beperkt met maar een paar karakters en 3 velden om in los te gaan. Later kwamen hier wel wat uitbreidingen voor uit om zo de game aantrekkelijk te houden. De versie die wij nu op de PlayStation 4 kunnen spelen is onder handen genomen door Abstraction Studios. Ze hebben de basis van de game gelijk gehouden waardoor de game in de basis weinig tot niet veranderd is. Maar wie goed kijkt zal zien dat het toch net even wat frisser oogt en de game zich ook net even wat beter laat besturen. Maar de grootste verandering is de hoeveelheid content die je krijgt.

Dus ja, we hebben het hier over dezelfde game, met het zelfde principe maar dan opgepoetst, verbeterd en uitgebreid. Voor dat ik daar verder op in ga wil ik eerst voor die gene die het spel nog nooit gespeeld hebben of er zelfs nog nooit van gehoord hebben uitleggen waar je in stapt zodra je Awesomenauts Assamble opstart.

Er zijn een heleboel termen die gebruikt kunnen worden om deze game te beschrijven. Zo kennen we de term MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) die erg passend is voor deze game. Met een team van 3 neem je het op tegen een ander team van 3. Het doel is om de basis van je tegenstander te slopen. Maar voordat je deze basis kan bereiken zal je eerst een aantal schietende torens moeten vernielen. Al side-scrollend zal je jouw weg door de chaos moeten vinden. Dit basis concept is dus erg simpel en dat is ook meteen de kracht van het spel.

Toch ziet er een diepere laag in doordat de velden vol zitten met traps, hide-outs en sluip routes. Daarnaast neemt ieder karakter zijn eigen pakket aan perks mee die na aankoop te gebruiken zijn. In elk team mag nooit twee keer dezelfde character zitten. De combinatie van deze dingen zorgt ervoor dat het spel een strategische tower defence game kan worden. Maar gelukkig kan je er ook gewoon los gaan zonder dat ook maar een beetje over je strategie hoeft na te denken.

De perks die je kan kiezen voordat je ten strijde gaat kan je bij je basis kopen. Je zult hiervoor alleen wel de nodige centen moeten hebben. Deze verdien je door vijanden uit te schakelen maar ook na verloop van tijd. Naast deze munten zal je ook op diverse plekken health vinden. Deze zijn ook hard nodig wanneer je in een flinke strijd zit. Is je health op dan kan je eenvoudig door de R1 knop een tijdje in te drukken terugkeren naar je basis om daar je health bij te laden en nieuwe perks te kopen. Maar let op, dit kan alleen als je niet aangevallen word. Mocht je dan toch sneuvelen dan keer je terug naar je ruimte schip waar je weer naar de arena terug gestuurd word.

Met 4 verschillende arena’s en meer dan 10 karakters om vrij te spelen is er dan ook genoeg te beleven en is de fun factor vrij hoog. Ook de grafische style is echt vet. De controls werken heerlijk, de voice animaties zijn vaak lachwekkend en de matchmaking verloopt soepeltjes. En wil je gewoon even los gaan zonder geneuzel van andere online spelers. Geen probleem! Er zit een oefenmodus in waar je lekker je gang kan gaan met CPU spelers naast je. Allemaal erg positief dus. Helaas geld dit niet voor alles.

Op de dag van release zien we al meteen dat bepaalde karakters alleen te verkrijgen zijn in de PlayStation Store. Ik persoonlijk ben van mening dat wanneer je een game als deze koopt (dus geen Free 2 Play game) waarin het juist gaat om de kracht en de mogelijkheden van verschillende karakters deze gewoon beschikbaar moeten zijn of vrij te spelen moeten zijn. Door ze alleen aan te bieden tegen een prijs kan je dus een voordeel kopen. Voor mij persoonlijk is dit een behoorlijk minpunt. Daarnaast kwam ik regelmatig in battles terecht waarbij de 3 tegenstanders 10 tot 20 levels hoger waren dan de 2 waar ik een team mee vormde. Hierdoor hebben zij dus toegang tot betere characters met betere perks waardoor de strijd al bijna bij voorbaat verloren was.

Als laatste minpunt wil ik toch de enorme hoeveelheid verschillende perks noemen. Elk karakter heeft een stuk of 20 verschillende perks en wapens tot zijn beschikking  waar je er 12 uit moet kiezen om te gebruiken. Bij elk karakter zijn een deel van deze perks en wapens uniek waardoor het al snel erg onoverzichtelijk word. En strategisch gevecht veranderd dan ook al snel in button bashen om te overleven.

Het aanbod games op de PlayStation 4 is toch nog steeds vrij beperkt. We hebben een paar toffe grote titels, maar toch zien we dat er in elk genre niet al te veel keus is. Daarop is Awesomenauts Assemble echt een toffe aanvulling.

Dit genre was nog niet echt vertegenwoordigd en voor een paar euro ben je al in het bezit van deze game. Voor die paar euro krijg je ook echt waar voor je geld. De controls zijn goed, de graphics zijn erg tof, de servers werken lekker en de fun factor is enorm. Ook het level systeem zorgt ervoor dat je bij elke sessie denk, “nog één potje dan”. En dat is dan ook de kracht van het spel samen met de eenvoud.

Maar we mogen niet de minpunten vergeten, zoals het aankoop systeem van karakters in de PlayStation Store. Ook de matchmaking heeft soms kuren. In het algemeen werkt het goed, je vindt namelijk snel een match en bent snel aan het spelen. Maar als dit ook nog iets beter kan matchen qua level zou dit geen overbodige luxe zijn. Als laatste zouden de wapens en perks wel iets overzichtelijker zijn. En dan vooral de symbolen hiervoor. Dat gezegd te hebben kan ik dit spel echt aanraden omdat het zijn geld meer waard is dan menig grote titel waar je zes tientjes voor neer moet leggen.

Bezit je geen PlayStation 4 maar een Xbox One? Geen probleem want hij zal hier ook naar toe komen. Het enige wat je dan moet hebben is nog even geduld.

Review - Awesomenauts Assemble