Blood Bowl, voor de mensen die het niet kennen, het is een American Football game die de fantasiewereld van Warhammer gebruikt om een leuke arena te creëren. En naast de normale, menselijke American Football spelers hebben we ook te maken met tal van andere rassen. Dit om een hele leuke, brede en gevarieerde line-up te krijgen om veel uurtjes met de game zoet te zijn.

Maar goed, Blood Bowl, nu we weten waar de game om gaat kunnen we ook wel een beetje nagaan hoe de titel tot stand is gekomen. Want het woordje Bowl komt hoogstwaarschijnlijk van het NFL kampioenschap genaamd Super Bowl. En het woordje Blood, tja, dat is waar de game ook draait.

Dit is dan ook met name waar het om gaat. Je speelt een potje American Football tegen een wat afwijkende tegenstander. Hierbij kun je dan denken dat je een potje speelt tegen de Orcs, Elfs of Dwars. Nu is het niet zo simpel als we in het echt kennen, dus niet een Kick Punt Return en je scoort je punten, maar je zal na de aftrap een strategisch plan moeten neerleggen om zo punten te scoren. Elke speler kan namelijk maar een aantal stappen zetten en één move uitvoeren.

Zo zien we in deze game 8 verschillende rassen voorbijkomen. Hieronder valt ook jou team, dit zijn de Humans, het team dat het lachertje is van de competitie. Verder hebben we nog de Orcs, Dwarfs, Dark Elves, Chaos, Bretonnans, Skaven en High Elves. Ieder ras heeft zo zijn sterke en zwakke punten en het is aan jou om deze maximaal te benutten en zo ervoor te zorgen dat je de pot winnend afsluit. Ook heeft ieder team zijn eigen superstar. Deze zijn duidelijk te herkennen aan het feit dat deze speler ongeveer twee keer zo groot is als de rest van je team.

Dus we gaan aan de slag, we zien een leuke omgeving, vol met details en natuurlijk het live commentaar van Jim & Bob dat heerlijk sarcastisch is en vol met brute one-liners zit. Als FIFA nu dit soort reporters zou hebben, dan zou die game nog wat dragelijker worden que commentaar. Maar goed, terwijl we te horen krijgen hoe slecht we wel niet zijn en of we wel het seizoen kunnen uitspelen stappen we het veld op. Nog niks bijzonders zou je zeggen.

De tegenstander trapt af en het is aan ons om een touchdown te maken. Ook hier is het nog vrij simpel. Maar dan sta je op het veld, 8 vs 8 en nu mag je gaan bewegen en daarna dobbelen, dit deed mij een beetje denken aan Risk. Jij gooit en de tegenstander gooit. Afhankelijk van de uitslag win je of verlies je een duel. Ook kan het zelfs zo zijn dat je de tegenstander twee beurten KO slaat. Altijd gezellig dat American Football.

En jij loopt eerst met al je spelers deze stappen door, daarna is de tegenpartij aan de beurt, wat er nog van over althans, om zo jou te stoppen. Het is dus net als met schaken, vooruitdenken en inspelen op de eventuele moves die de tegenstander gaat maken. Maar… er is nog iets, tijdens diverse games werden zowel mijn team als de tegenstanders gedeeltelijk uitgeschakeld door het publiek, want ook in deze game hebben we te maken met publiek dat het veld op rent.
Helaas niet als steaker, maar als een gewelddadig persoon die iedereen KO slaat die hij tegenkomt.Een verrassende, soms frustrerend, maar wel vernieuwende optie in de game die ik niet zag aankomen, sterker nog, elke keer als het plaatsvind is het onaangekondigd. Dus daarmee heb je nog een ’tegenstander’ waar je rekening mee dient te houden.

Dit alles kun je doen in de Career-mode, natuurlijk kun je ook gewoon lekker een potje samen met wat vrienden spelen. Dit is allemaal terug te vinden in de Friendly Match, maar er zijn nog tal van andere opties te vinden in de game. je kunt er ook voor kiezen om lekker een potje online los te gaan of zelfs een online competitie te spelen in de Play in a League modus. Hierdoor kom je met andere gamers in aanraking en kun je zelfs via de Marketplace betere spelers aan je team toevoegen. Natuurlijk is het maar de vraag of je direct in het diepe wilt duiken, wat we wel weten is dat er in ieder geval genoeg online competities te vinden zijn.

Review - Blood Bowl 2
In tegenstelling tot het vorige deel zijn sommige elementen stukken beter geworden, maar helaas zijn andere juist weer niet aangepakt.

De ruwe, brute gameplay geeft mij wel degelijk vermaakt, inclusief de verrassingselementen die in de game zitten.