Het najaar in Nederland is weer volop bezig. De regen begroet ons regelmatig de ganse dag door, de handschoenen houden de kou niet buiten en toch kiezen wij ervoor om op de boerderij aan de slag te gaan terwijl we lekker op de bank zitten met de Switch in onze warme handen.

Inderdaad, we gaan aan de slag met de game Boerderijleven, op Steam ook wel bekend als Harvest Life, waar je de game al een tijdje kon spelen. Het grote voordeel hiervan is dat de developer de game heeft kunnen updaten en in optimale versie kan uitbrengen voor de Switch. Dit scheelt altijd een aantal bugs en zorgt vaak voor een net wat leukere en betere gameplay (hopelijk).

Opa is te oud en jij mag het stokje van hem overnemen, waar hebben we dat eerder gehoord…

Maar goed, laten we eens aan de slag gaan met Boerderijleven . En ja, ook hier hebben we een verhaal voordat je begint met de game. En voor de mensen die al vaker Farming games hebben gespeeld, jullie komt het waarschijnlijk bekend voor. Want deze keer kom je naar de boerderij van je opa. Hij is namelijk te oud en heeft helaas geen opvolger kunnen vinden. Dus de vraag is of jij de boerderij nieuw leven in kunt blazen.

Het is niet zo dat je opa er niet meer is, maar in plaats daarvan komt hij terug als een mentor om je te ondersteunen tijdens je avontuur. Opvallend detail, hij mag dan wel te oud zijn om iets te doen, maar je opa blijft zich continue bemoeien met hoe jij het moet doen. Dus eigenlijk ben je eerder een onbetaalde knecht in plaats van nieuwe eigenaar.

Sterker nog, hij blijft altijd op een bankje zitten naast de voordeur van je huis waar hij elke dag je nieuwe opdrachten meegeeft om te voltooien. ALs je deze opdrachten voltooit krijg je kleine stukjes van het verhaal te horen. Zo zien we het verhaal van je opa en kun je er ook wijze lessen uit halen als het aankomt op het runnen van een boerderij. Dit klinkt leuk en interessant. Maar het grote probleem is het dat je hierdoor niet volledig de vrijheid krijgt op  je ‘eigen’ boerderij.

Je kan je land helemaal indelen zoals jij zelf wil

Naast het bewerken van je land kun je ook aan de slag gaan met koeien en kippen. Hierbij moet je dagelijks de dieren eten en drinken geven, vergeet je dit regelmatig, dan zullen de dieren het niet lang uithouden. Op zich leuk om te doen, maar bij de koeien moet je er ook nog rekening mee houden dat ze dagelijk diaree hebben, wat jij dan weer moet opruimen.

Verder zal je veel gewassen moeten laten groeien om de winkelvoorraad op pijl houd. Hierbij moet je ook rekening houden dat niet alles wat je plant voor de shop is, ook je eigen eten en dat van de dieren zul je hier van af moeten halen. Je moet dus nogal wat verbouwen voordat je winkel goed gevuld is.

Maar de beste manier is toch wel op zoek te gaan naar hout, dit te kappen om daarna, door middel van een mini-game, het te kloven en brandhout van te maken. Hier is toch wel waar het meeste mee te verdienen valt.

Koeien houden is soms lastiger dan gepland in verband met de bugs in de game

Wat  overigens een leuke toevoeging is, dat is dat je de game ook in co-op kunt spelen. Dit is iets waardoor het leuk blijft voor het geval je het samen wilt spelen. Dit betekend wel dat je eerst naar het dorp moet gaan. Je zult wel eerst het bos moeten laten kappen zodat je bij de andere boerderij kunt komen.

Als je dat eenmaal hebt unlocked kun je alles samen doen in de game, maar ook als er maar 1 speler is, dan kun je beide boerderijen onderhouden. Dit is een optie die het net even wat leuker en efficiënter maakt dan voorheen, in plaats van de hele boerderij in je eentje runnen.

Het grootste voordeel van de game: split screen co-op

Naarmate je de game langer speelt merk je dat de game haar best wil doen om als een nieuwe Stardew Valley clone door het leven wil gaan. Maar ondanks alle moeite is dit Boerderijleven niet de game die je hetzelfde gevoel geeft. Het is een ok game, maar niet zo uitgebreid als haar soortgenoten. Ook maken de bugs en glitches het soms moeilijk om te de game te spelen.

Zo hebben we inmiddels van een aantal koeien afscheid moeten nemen omdat deze niet konden eten, tijdens het vissen niet alles goed ging zoals gepland. Hierdoor merk je dat de game niet echt de volle potentie haalt. Met meer aandacht en een aantal patches had de game veel beter kunnen zijn. Enige positieve is dan ook dat je de game co-op kunt beleven als je het samen wilt spelen met je vrienden/familie/gezin.

Review - Boerderijleven
Boerderijleven voor de Switch is een grappige game die nogal outdated overkomt en nogal wat bugs bevat. Het grote voordeel is dat de doelgroep (jeugd) hier waarschijnlijk niet over zal vallen.
Verdict5.7