Het idee van de asymmetrische multiplayer is en blijft een fantastisch concept. Er zijn voorheen al geslaagde games gezien zoals Left for Dead, maar ook minder goede uitwerkingen als Fable Legends. Dead by Daylight, beloofd voor nu een game te worden die neigt naar het goede. Maar wat is het nu eigenlijk?

Stel je voor. Je bukt in het gras en houd je doodstil. Je drukt je nog wat dichter tegen de houten planken van de schuur aan terwijl je in je ooghoek het masker van de moordenaar voorbij ziet komen. Gespannen, je handen verkrampen op het toetsenbord terwijl je probeert zo stil mogelijk te blijven zitten. Dan ineens veranderd de muziek, sneller, je ziet het rode licht. Je bent gezien! Je rent, zo snel als je kan langs de hooibalen en richting de schuur. Maar je bent niet snel genoeg.

Het geluid van open gereten vlees en een gil vult de lucht. Hij heeft je…

Dead by Daylight

Dead by Daylight heeft de beste slasher horror films gepakt: Friday the 13th, Halloween, Jeepers Creepers, Texas Chainsaw Massacre enzovoort. En het in een spel gestopt. De game zet 4 survivors tegen een van de drie keuzes die je hebt in moordenaars. Iedere speler heeft zijn eigen speel stijl en perks. De moordenaar bijvoorbeeld heeft betere audio, hierdoor kan je makkelijker de suvivors spotten. Terwijl de suvivors weer extra punten krijgen voor het helpen en genezen van jezelf of leden uit je team.

Door bepaalde acties kan je bloodpoints krijgen en ga je levels omhoog. Met die punten kan je een bloodweb vullen. Hierin vind je nieuwe spullen of vaardigheden die het jou als speler gemakkelijker maken in jou missie. Je kan zo EHBO dozen unlocken maar ook betere beervallen als moordenaar.

Om te kunnen winnen moeten de survivors een aantal generators vinden en in werking zetten. Maar let op iedere keer als het fout gaat kan de moordenaar zien met welke generator mee gespeeld word. Het vergoot de kans enorm dat je gepakt word. Maar als je al generators aan hebt openen de deuren. Hierdoor kun je ontsnappen, en winnen de survivors het spel. De moordenaar moet dit voorkomen.Dead by Daylight2
Dit alles zet de toon van het spel, snelle actie en bloedstollende momenten. Je vecht niet tegen AI je speelt met andere spelers. De bloedige snelle actie houd je op het puntje van je stoel, maakt niet uit welke kant je kiest. Vaak heb ik zitten gillen als de moordenaar ineens achter me stond, en zitten grinniken als een maniak als ik mijn doelwitten besloop.

Er zijn in totaal 3 levels waar je in terecht kan komen. De boerderij, een lumberyard en een schroothoop. Waar het echt interessant word is als je erachter komt dat je als survivor de kans hebt over dingen heen te kruipen, houten schotten echter je om te gooien en door ramen te klimmen. Dit geeft je soms net die voorsprong die je nodig hebt om weg te komen. Je kan je verstoppen door te bukken in het lange gras, en rennen. Al is de moordenaar wel altijd sneller.

Dead by Daylight3Het geeft dus altijd die vraag: Wat doe je. In beide gevallen. Ga je achter de suvivors aan het moment dat je een melding krijgt van een gestarte generator, of dwaal je rond en hoop je op het beste. Als suvivor, ga je helpen op het moment dat je je team genoot op de grond ziet? Of ga je die ene generator opstarten nu dat je weet dat de moordenaar toch bezig is? Keuzes keuzes keuzes… En nooit zal de uitkomst hetzelfde zijn.

De graphics zijn geweldig. De omgeving ademt het onbekende en de sfeer van de game. Door de mist kan je niet ver kijken. Alles voed de angst en de spanning terwijl je je een weg baant naar de uitgang. De details zijn enorm gefocussed op de gore wat het allemaal nog spannender.

Er zijn maar twee dingen die ik aan zal stippen als minder. Je hebt 3 levels waar je in terecht komt, en hoewel je nooit weet waar je spawned of waar de generators en de uitgangen zich bevinden, word je wel snel bekend met de mappen die ze bieden, het is meer het gedrag van de spelers wat het spel gaat bepalen. Je hebt 3 opties in welke moordenaar je pakt. Is dit alles genoeg om mensen voor maanden terug te laten komen om te spelen? Ik weet het nog niet zeker.

Het andere wat me erg irriteerde is het Lobby systeem. Als je alleen met je vrienden wilt spelen in een private game is je character progress uitgezet. Je kan dus niet groeien op dat moment. Ik vind het zelf prima om met vreemden te spelen, ik zie Dead by Daylight dan ook niet echt als een sociale game, je praat niet met je andere spelers, je moet maar hopen dat ze dezelfde kant op willen als jij. Je zal dus geduld moeten hebben en hopen op het beste. Gooi hierbij dat je soms enorm lang moet wachten voor je een spel kan starten als je de moordenaar wilt spelen met survivors die in de lobby komen en weer weggaan, en dan nog de verschillende issues met connecties waardoor je zonder rede ineens weer in je begin scherm staat…. Ja dan raak je gauw geïrriteerd.

Dead by Daylight4

Deze twee irritaties zullen de score zeker wel beïnvloeden, maar ik raad je toch aan om de game te proberen. Het maakt eerlijk niet echt uit of je het een maand lang iedere dag speelt of gewoon pakt als je even die adrenaline nodig hebt. Het spel is echt eng om te spelen en speelt enorm goed in op sfeer en je gevoel. Je zit recht in de hoofdrol van je eigen slasher film en door de snelle actie binnen het spel zelf zit je op het puntje van je stoel. Alleen de tijd zal leren of het spel een hit gaat worden, voor nu is het zeker een enorm enge aanwinst in het multyplayer genre

Review - Dead by Daylight
Verdict8
+ Punten
  • Graphics
- Punten
  • MP
  • Maar 3 maps
8Verdict