Een tijd geleden konden we aan de slag gaan met Defunct op de PC, inmiddels zijn we een tijdje verder en is de Switch de go-to console geworden om even lekker op de bank of in bed te gamen. Dit ook omdat de TV elke dag een beetje meer wordt geclaimd door andere gamers 😉

En ondanks dat de veelgeprezen Defunct al een aantal jaren te spelen is, zien we nu eindelijk de Switch versie in de e-winkel liggen van Nintendo. De hoogste tijd voor ons om te kijken of de Switch versie ook zo goed werkt als de PC versie.

Voor de mensen die de game niet kennen, je speelt de game als een eenwielige robot die door een sprookjesachtige wereld crost en daar dan een flinke dosis uitdaging moet voltooien. Dit is dan ook gelijk nagenoeg de basis van de game. Het is een vrij simpel doel om te voltooien, maar soms ook redelijk onduidelijk, hierdoor ben je dan ook regelmatig langer bezig met een opdracht dan dat het leuk is.

We beginnen ons avontuur op een soort van ruimteschip waar we per ongeluk uit gedumpt worden op een vreemde wereld en we onze reis kunnen beginnen om zo te proberen weer terug te komen op ons ruimteschip.

In eerste instantie is dit vrij eenvoudig en wordt ons duidelijk uitgelegd hoe de besturing werkt die toch wel origineel is en afwijkt van vergelijkbare games. Zo hebben we een gravitizer die er voor zorgt dat, wanneer we een heuveltje af gaan, we een leuke boost krijgen.

Laten we hem alleen net te laat los wanneer we weer een bult op gaan dan zal je in één keer stil staan. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld op kleine objecten springen, maar we beschikken ook over een double jump, voor het geval je het niet lukt met een enkele sprong. Terwijl je dit doet kun je ook leuke trucs uithalen tijdens je sprong, maar dit is puur voor de show en heeft verder geen toegevoegde waarde.

Daarnaast hebben we ook nog een gaspedaal en rem, waarbij de rem niet altijd standaard remmen is, soms ben je de controle kwijt en is het eerder over de grond rollen in plaats van remmen.

Maar goed, het doel van de game, niet geheel onbelangrijk. Zoals we al  hadden aangegeven is het van belang om terug te komen op het ruimteschip waar je uit bent gevallen. Om dit voor elkaar te krijgen dien je verschillende items te verzamelen. Denk hierbij aan sleutels om deuren te openen om zo naar de volgende level te kunnen gaan. Ook kan het zo zijn dat je juist in een speed run terecht bent komen, hierbij gaat het om zo snel mogelijk van A naar B te gaan. Iets wat makkelijk klinkt, maar niet altijd even makkelijk is om uit te voeren.

Verder zijn er ook power-ups te vinden in de game, deze zullen je een speedboost geven, ook zien we flesjes in de game liggen die je motor weer opladen, dus zorg dat je hier zo veel mogelijk van verzameld. Hoe sneller je een level door loopt, hoe sneller jij je weer bij de rest kunt aansluiten op het moederschip.

Ook vinden we op diverse plekken hoogspanningsmasten die we kunnen activeren.  De bedoeling is om op diverse plekken door een soort van krachtveld heen te rijden die dan alle lijnen van energie voorzien. Meestal is dit niet al te ingewikkeld en zal je al snel verder kunnen.

En natuurlijk moet er altijd een afwijkt element in de game zitten, zo ook in Defunct. Want waarom zou je ook op de grond willen blijven racen als je ook volgas over het plafond kan racen. Inderdaad, waarom bij het standaard patroon aanhouden als je het ook kunt doorbreken? Helemaal als je ook nog eens nagaat dat de controls goed zijn uitgewerkt en dit alleen een beperking is omdat je het niet verwacht in een game.

Het is dan ook jammer dat je deze game vrij snel uit kan spelen. Denk hierbij aan een tijdsduur van 2 tot 3 uur max, als je alles wilt verzamelen. Mocht je de hele game in een speedrun willen uitspelen, dan zit je waarschijnlijk net onder de 45 minuten. Op zich is dit niet erg, als de replay value goed is, maar deze bestaat elke en alleen uit het verbeteren van je eigen tijden. Dus ook daar zit niet een echte uitdaging in voor op de lange termijn.

Review - Defunct (Switch)
Defunct had een hele leuke game kunnen zijn, maar het gebrek aan levels en leveldesign maakt het niet meer dan een redelijke game
  • Leuk concept