Destiny 2, een game die niet bij iedereen goed is ontvangen. Zelf moet ik ook toegeven dat Destiny 2 mij niet zo kon boeien als haar voorganger. Het voelde dan ook alsof de nieuwkomers deze game moesten gaan trekken en dat de hardcore spelers er maar genoegen mee moesten nemen zoals de game op de release was.

Na verloop van tijd kregen we de eerste DLC’s in de game. Hier zouden dan ook genoeg veranderingen worden toegevoegd om ook de hardcore spelers te voorzien van genoeg uitdagende content. Er was veel te doen, maar nog steeds niet de uitdaging die ik er persoonlijk van had verwacht.

In Forsaken nemen we afscheid van onze anti-held Cayde-6

Tot dat uiteindelijk Forsaken uitkwam voor Destiny 2. Deze nieuwste DLC bestaat deze keer niet alleen maar uit een lijst met nieuwe missies om te voltooien, de nieuwe omgeving, de nieuwe Raid, nieuwe wapens, outfits en tijd om te grinden om je light level omhoog te krijgen.

Al met al een heleboel dingen om te doen die qua beloning heel erg fijn lijkt te zijn. Maar Destiny zou Destiny niet zijn als je niet moet grinden. Dus we gaan aan de slag en zorgen ervoor dat onze light beetje bij beetje omhoog gaat.

Terwijl we dit doen en de nieuwe wereld van Forsaken verkennen en met name onze tijd in de Tangled Shore doorbrengen komen we in aanraking met Destiny’s versie van Jabba the Hutt genaamd The Spider. Deze gangster van de Tangled Shore is niet alleen iemand die je missies geeft, het ondersteunt je ook door zijn loopjongens achter je aan te sturen om je te helpen. Meer dan alleen maar een simpele quest aannemen dus. Ideaal voor als je nog aan het levelen bent en je de missie net niet kan voltooien op basis van je light.

Spider, de Destiny 2 variant op Jabba the Hutt

Terwijl je bezig bent om alles te voltooien ontdek je de mooiste werelden in de game, zo kun je laten zien hoe moedig je bent om de schatten van The Blind Well te unlocken, of ben je meer een type dat liever aan de slag gaat in de Dreaming City om het kwaad te verslaan, hoe dan ook. De uitdagingen zijn heerlijk en soms ook frustrerend. Dat is dan ook waar Destiny 2 Forskaen voor kiest. Ze zorgen ervoor dat je nu moet laten zien hoe veel doorzettingsvermogen je hebt om maximaal van Forsaken te kunnen genieten.

Naast de nieuwe missies mogen we ook genieten van de nieuwe wapens, denk hierbij aan de crossbow, iets wat door veel spelers als een prachtige toevoeging word gezien, persoon vind ik het wel grappig, is met name het aantal headshots leuk om te zien, maar de damage per shot is te laag gezien het tempo waarmee je de pijlen afschiet. Daarom ligt deze al snel weer in mijn inventory.

En terwijl ik Forsaken speel merk ik dat er regelmatig een gevel bij mij naar boven komt dat ik in het begin niet echt goed kon plaatsen, maar naarmate ik deze DLC langer aan het spelen ben kan ik het beter omschrijven. Laat ik het dan ook maar het post-game gevoel noemen. Want in Destiny 1 had ik het idee dat de laatste DLC beter was dan de end-game en dat het juist voor een boost zorgde die de game nodig had.

Nieuwe supers zijn altijd welkom 😀

En zoals ik aangaf, Destiny 2 is leuk, maar persoonlijk vond ik de basis game tegenvallen, gelukkig zorgde ze al snel voor nieuwe DLC, maar ook die kon mij niet echt in de game houden. Maar met Forsaken ben ik weer terug en breng ik weer regelmatig wat uurtjes door in op verschillende planeten. Het typerende post-game gevoel waarbij de DLC beter blijkt te zijn dan de game bij release.

Maar ondanks dit gevoel, deze bijsmaak, is Destiny 2 wel weer een game waar ik mij weer uren mee ga vermaken. Het voelt nu namelijk aan zoals de game hoort te zijn. De voortdurende grind om elke keer een wapen te vinden of een stuk armor te vinden dat 1 puntje beter is dan degene die je al hebt.

Dat is wat Destiny voor mij was en wat Destiny 2 nu weer is geworden. Niet alleen door deze aanpassingen, maar ook de Raid is weer een heerlijke uitdaging die iedereen een keer moet hebben ondervonden. Houd er alleen wel rekening mee dat je deze Raid niet even snel zal doorlopen.

Deze Raid is niet zozeer extra moeilijk om te halen, maar het verschil zit hem hierin dat je gewoon even moet gaan grinden om ervoor te zorgen dat je een kans maakt om de Raid uit te spelen. Denk hierbij dat je dik over de 500 light moet zitten met je gear om kans te maken. En laat het nu zo zijn dat 500 light iets is wat je niet makkelijk overschrijd in de game.

Met onze kruisbogen mogen we de wereld (on)veilig maken!

De 500 light behalen is het probleem niet, maar daarover wordt het pas lastig om hogerop te komen, dit kun je alleen maar doen als je bijvoorbeeld de Nightfall uitspeelt. Dit zijn de uitdagingen die je voltooien om boven de 500 light te komen. Als je hier eenmaal boven zit, dan gaat het alweer een stuk sneller dan daarvoor. Het lijkt dan ook alsof dit een soft-cap is qua light.

Naast dit alles is er nog iets wat mij is opgevallen, tijdens de spelen kreeg ik het idee dat de game er stukken beter uitzag, alsof de game een grafische update heeft gehad. Dat is ook iets wat de game een stuk aangenamer maakt om naar te kijken tijdens het spelen.

Destiny 2 is nu eindelijk de game waarvan ik hoopte dat het bij release zou zijn. De game voelt nu als compleet aan. De leegte die was is opgevuld met deze DLC en zorgt ervoor dat ik weer regelmatig een avondje doorbreng in de wereld van Destiny 2.

Review - Destiny 2: Forsaken
Destiny 2 is terug met de Forsaken DLC. De DLC die beter is dan de basis game. Jammer voor de mensen die zijn afgehaakt, super voor de fans die nog steeds de game spelen.
Verdict9.2