De nieuwe Deus Ex titel is eindelijk uit! Na het succes van de voorgaande drie delen in deze serie, kon een vervolg uiteraard niet uitblijven. Het tweede deel ‘Human Revolution’ werd enorm goed ontvangen ondanks een aantal minpunten in de gameplay. Het voorgaande deel ‘The Fall’ was een slechte port van de mobile (iOS) versie en voelde niet aan als een echte aanvulling in de hele serie. Kan ‘Mankind Divided’ de draad verder oppakken?

Zin in het vervolg!

Het tweede deel ‘Human Revolution’ heb ik destijds dagen achter elkaar uitgespeeld op de PC. Die game combineerde alles wat ik graag in een game zie: de keus hoe je wilt spelen (stealth, of juist een directe aanpak), RPG elementen, upgraden van je wapens, geen verplichting om een vooruit gestippeld pad naar je doel te moeten volgen en  vooral: een goed verhaal. Deze trend heeft men gelukkig weer voortgezet in deze nieuwe Deus Ex.

The Story

Deus Ex is een cyberpunk actie shooter game met RPG elementen. We leven in een wereld waarin het mogelijk is om lichaamsdelen te vervangen middels een protheses of je lichaam te voorzien met implantaten waardoor specifieke lichaamsfuncties efficiënter werken of juist helemaal worden vervangen. Deze aanpassingen noemen men ‘augments’. De mensen die deze augments hebben worden dan ook augmented genoemd. De discussies en spanningen lopen hard op omtrent deze augments,  hoever is het nog ethisch verantwoord om je lichaam te voorzien van deze implantaten en zo steeds meer te neigen naar cyborg lichaam? Daarnaast worden de augments ook misbruikt en ingezet door terroristen.

De toekomst?

De toekomst?

Aan het eind van Human Revolution escaleerde de situatie doordat een groepering met de naam ‘Illuminati’ deze augments misbruikte om mensen hiermee onder controle te krijgen. Dit liep dusdanig uit de hand waardoor de augmented oncontroleerbaar & vijandig werden tegenover mensen. De illuminatie wist alle bewijzen en beschuldigen in een doofpot te stoppen zodat ze hiermee volledig weg kwamen.

2 jaar later…

Het verhaal van ‘Mankind Divided’ gaat hier verder en speelt zich 2 jaar later af na de gebeurtenissen waarmee ‘Human Revolution’ eindigde.

De hele voorgeschiedenis kan je bekijken als je het spel de eerste keer start. Deze samenvatting duurt ongeveer een kwartier en is zeker aan te raden om te kijken zodat je weer helemaal bij bent met het verhaal en de rol die Adam heeft gespeeld in het ‘Aug incident’.

De spanning is inmiddels verder opgelopen en de augmented en de normale mensen zijn verdeeld en vaak afgesplitst in de samenleving en staan onder strenge controle.

Controleposten zijn overal aanwezig

Controleposten zijn overal aanwezig

We kruipen weer in de rol van Adam Jensen. Voorheen een beveiligingsagent en nu gerekruteerd als Interpol agent. Adam is zelf ook voorzien van augments waardoor hij beschikt over diversen vaardigheden zoals extra kracht, snelheid, de mogelijkheid om door muren te kijken etc. Adam is onderdeel van Task Force 29, een eenheid die wordt ingezet tegen de augmented terroristen. De locatie waar Mankind Divided zich afspeelt is in de mooie stad Praag.

Meet Adam Jensen

Meet Adam Jensen

Introductie missie

Na de intro te hebben bekeken zien we hoe Adam samen met een eenheid soldaten op missie gaat in een verlaten hotel in Dubai. Hier moet het team een wapendeal zien te verhinderen. Tijdens deze missie leer de je controls kennen en hoe je gebruik kan maken van de augments die in (en aan) Adams lichaam zitten.

Introductie missie

Introductie missie

Tijdens deze missie ligt de nadruk op een mix tussen stealth en directe benadering van de terroristen. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld wat er mogelijk is, en kan je misschien al bepalen welke manier jou het meeste bevalt om de strijd aan te gaan.

De missie eindigt helaas niet zoals gepland, verdere details ga ik niet vertellen die mag je zelf gaan ervaren.

Het augment systeem

Adam´s lichaam is voorzien van allerlei augments die je kan uitbreiden of unlocken. Hiervoor heb je Praxis punten nodig. Deze krijg je wanneer je in level stijgt of door het vinden van Praxis kits. Daarnaast verbruiken de meeste augments energie op het moment dat je ze activeert tijdens het spelen. Je hebt ook augments die je niet hoeft te activeren en ook geen energie verbruiken. Gebruik je bijvoorbeeld de ´Smart Vision´ dan zie je de energiemeter langzaam teruglopen. Op het moment dat de energie op is valt deze augment uit, en moet je wachten tot het energieniveau weer hersteld is. Zo moet je een balans zien te vinden tussen de augments die je wil inzetten tijdens het spel.

Het verdelen en uitbreiden van je augment krachten gaat via een soort van skilltree, bekend uit andere RPG games.

Verdeel de Praxis punten

Verdeel de Praxis punten

Je kan via deze augmentation tree dus bepalen hoe dat je het karakter gaat uitbouwen, ga je meer voor de stealth augmentations, of kies je ervoor om voor meer de directe confrontatie aan te gaan. Een aantal augmentations zoals bijvoorbeeld de ‘Icarus landing system’ is een onmisbare uitbreiding. Hiermee kan je met gemak van een gebouw afspringen, tijdens de val wordt dit systeem geactiveerd en wordt je val via een energieveld afgeremd.

Icarus!!!

Icarus!!!

Deze handige skill kan je ook nog eens uitbreiden met een ‘Dash mode’ waardoor je vliegensvlug afstanden kan overbruggen…

Sluipen en hacken

Stealth is een belangrijk onderdeel van de speelstijl, hou je hier niet van begin dan niet aan deze game! Vijanden kunnen ook geruisloos worden uitgeschakeld, maar vergeet daarna niet hun lichaam te verbergen! Voor je het weet slaat een van zijn maten alarm!

Zoals bij de vorige delen is het hacken van systemen en keypads een belangrijk onderdeel als je voor een alternatieve route wilt gaan. Afhankelijk hoe sterk de beveiliging is van een computer of keypad, en hoe hoog je eigen hacking skills zijn, kan je proberen een hack uit te voeren. Tijdens het hacken kan je gebruik maken van software modules die het hacken makkelijker maken. Tijdens je hack poging loop je wel de kans dat het beveiligingssysteem in werking treed en je dus ontdekt kan worden. Ook dit wordt allemaal via een tutorial uitgelegd. Het is vooral veel proberen.

Een keypad hacken

Een keypad hacken

Uiteraard kan je de hacking skills ook upgraden via de hacking augments. Er is ook een augment beschikbaar waarmee je de hacks op afstand kan uitvoeren vanuit je schuilplaats.

Of je hackt op afstand...

Of je hackt op afstand…

Door je omgeving goed te analyseren kan je vaak via een sluitroute (door luchtkokers e.d.) in andere ruimtes komen om zo de tegenstanders of gesloten deuren te omzeilen, dit vereist extra geduld maar het loont zeker de moeite. Er zijn altijd meerdere manieren om je doel te bereiken. Soms kan je een bepaalde route ook helemaal niet gebruiken, denk hierbij aan een ruimte die gevuld is met gas. Ook hiervoor kan je een augment unlocken, maar die heb je zeker in het begin nog niet.

Wapens

Wapens zijn een heel belangrijk onderdeel in Deus Ex. Je hebt de mogelijkheid om een grote diversiteit aan wapens te gebruiken zowel handwapens als granaten. Het is ook mogelijk om een wapen verder uit te breiden met bijvoorbeeld een geluidsdemper of gebruik te maken van andere munitie. Je kan ervoor kiezen om met een verdovingsgeweer op grote afstand vijanden uit te schakelen, wel met het risico dat de andere vijanden dit opmerken en meteen een zoekactie starten om je te localiseren.

Crafting

Zoals in elke goede RPG game, mag het craften van items niet ontbreken! Overal in het spel vind je crafting parts en ook blueprints voor het maken van items zoals mijnen, biocells, multitools, munitie, etc. Het craften is simpel en vereist weinig diepgang. Blueprint kiezen, en bij genoeg parts kan je het bouwen.

Let's create a...

Let’s create a…

Dialogen

Met een aantal personages die een sleutelrol hebben kan je hele dialogen voeren. Je kan vaak uit een aantal antwoorden kiezen wat de verloop van de interactie met die persoon beïnvloed. Alle dialogen zijn volledig met voice acteurs ingesproken.

You're talking to me?

You’re talking to me?

Moeilijkheidsgraad

In tegenstelling tot het vorige deel vind ik Mankind Divided lekker pittig! De vijanden reageren allemaal beter en ik had bij mijn speel sessie niet het gevoel dat ik overpowered was, wat natuurlijk positief is. Ik heb de game gespeeld op de ‘Give me a challenge’ setting.

Grafische kwaliteit & laadtijden

Wat mij meteen opviel bij de Xbox One versie waren de graphics, deze vielen mij in eerste instantie wat tegen. De omgevingen zijn gedetailleerd, maar het leken wel lage resolutie textures. Ook de karaktermodellen in de cut scenes vond ik van matige kwaliteit. Op een grotere afstand valt het gelukkig wat minder op. Ook de lange laadtijd op de Xbox One viel mij vies tegen.

Deze game ga ik zeker nog langer spelen, een aantal dagen voor de release ben ik er mee gestart maar ik wil er nog veel meer tijd in gaan stoppen. Het verhaal en de hele setting pakte mij weer zoals het vorige deel. Het speelt lekker soepel en ook het gevoel: zoek zelf maar een weg naar je doel, overheerst zeker weer. Je mag weer lekker wat moeite doen om je eigen weg te bepalen en leren van je fouten. Een waardige cyberpunk actie thriller!

Review - Deus Ex: Mankind Divided
Wederom een fantastische game die je heel wat uren gaat kosten.
  • Pakkend verhaal