Regelmatig denk ik terug aan tijden ver geleden waarin ik me dagen lang terug trok uit het dagelijks leven en helemaal opging in echte toppers op de Super Nintendo. Het gevoel dat ik toen bij games had als Donkey Kong Country, Zelda, Megaman, Mario en andere titels is vandaag de dag moeilijk terug te halen en toen ik dan ook hoorde dat er een echte Donkey Kong op de Wii-U zou komen werd ik helemaal blij. Nou hadden we natuurlijk al Donkey Kong Country Returns gehad op de Wii en deze game was al erg goed maar Retro Studios kreeg voor de Tropical Freeze volledige vrijheid met het doel de nostalgie terug te halen naar de Wii-U en precies dat is waar ik en vele met mij naar verlangde.

donkey kong banner

Het Verhaal

Ondanks dat het verhaal niet ijzersterk is (wat overigens ook absoluut niet noodzakelijk is bij een Donkey Kong game) voelde ik meteen oude tijden herleven. Tijdens een gezellig apen feestje word de rust bruut verstoord door een stel noordpool gasten die met hun schepen koers hebben gezet naar het rustige tropische eiland waar Donkey Kong en zijn vrienden zich hebben gevestigd. Al snel is het tropische eiland niet meer dan een sneeuw en ijsmassa en hebben de pinguïns en walrussen het eiland overgenomen.

En hier begint dan ook je avontuur. Het eerste wat mij opviel tijdens deze intro is dat alles er echt geweldig uitziet en volledig past bij een current gen console en dat je inderdaad toch ook de nostalgie van vroeger voelt.

donkey kong country tropical freeze 3

De Gameplay

Al snel na de korte intro bevind je je al volop in het spel en is het lastig om de controller aan de kant te leggen. Daar waar vroeger een level relatief kort en snel voldaan was zijn de levels in deze opvolger groots. Dus zodra je denkt ik speel nog even 1 level en dan stop ik ben je voor je het weet al weer een half uur verder.

De besturing, interface en het gevoel zijn echt perfect en voelen zowel modern aan als nostalgisch. Retro Studios heeft dan ook echt fantastisch werk gedaan om de ouderwetse platformer naar deze tijd te halen. Iedereen die de oude Donkey Kongs hebben gespeeld en hier plezier in hadden zullen dat zonder twijfel ook in dit deel gaan beleven. Het Idee achter de game is ongewijzigd gebleven. Het eiland waar je je bevind is opgedeeld en 6 grote werelds die weer onderling zijn opgedeeld in kleinere side scrolling platform levels waar je je doorheen moet worstelen om uit eindelijk bij de eind baas van dit stukje wereld te komen. En zoals we mogen verwachten zitten de levels weer vol met letters en bananen die je kunt verzamelen. Ook vind je barrels waar je een sidekick kan kiezen die je bij kan staan in je quest.

Deze sidekicks hebben ieder een eigen toevoeging. Zo kan Diddy met zijn jetpack een stuk vliegen, heeft Cranky een pogostick en kan Dixie een dubbel jump doen. In tegenstelling tot oudere delen heb je ze echter niet special nodig om een level te voltooien maar zijn ze een handige toevoeging. In elk level zitten meerdere check points om naar terug te keren zodra je voor de zoveelste keer Donkey Kong naar het hiernamaals hebt gestuurd. En dit zal je vaak gebeuren aangezien de levels echt flink uitdagend zijn en zeker niet wat we in deze tijd gewend zijn van platform games. Je zal dan ook menig keer een vloek onderdrukken en je oprecht trots voelen na het voltooien van een moeilijk level of een eindbaas.

donkey kong country tropical freeze 1

Verzamelwoede

Zoals ik al eerder noemde zijn de levels bezaaid met verzamel objecten en dit zorgt er meteen voor dat je na het uitspelen van het spel deze wil gaan verzamelen wat de levensduur van het spel aanzienlijk vergroot. Nou heeft het spel echt al genoeg gameplay uren maar het voegt wel iets toe. In elk level kan je de letters KONG verzamelen en daarnaast zijn er de bananen, ballonnen, en medailles. De medailles zijn in een winkeltje van onze oude bekende vriend Funky Kong in te wisselen voor handige hulpmiddelen. De ballonnen en bananen zorgen ervoor dat je genoeg levens verdiend om het spel te kunnen voltooien en zijn dus zeker handig om mee te pikken.

donkey kong country tropical freeze 2

En wat nog meer…

Uiteraard zullen veel zich afvragen wat voor functie de Wii-u tablet heeft. Helaas niet veel op 1 heel belangrijk ding na. Het spel is gewoon op de gamepad te spelen waardoor de televisie voor andere doeleinden kan worden gebruikt als jij opgaat in deze magische wereld. Voor mij persoonlijk is dit prima. Ik hoef geen wazige extra’s op dit 2e scherm wat vaak niet ten goede komt aan de gameplay. Op deze manier blijft het spel puur zoals het altijd bedoeld is geweest.

Wat ik ook nog niet genoemd heb is de fantastische muziek die je op de achtergrond door de levels begeleid. De gene die oudere spellen uit de reeks hebben gespeeld zullen veel van de muziek meteen herkennen en mede hierdoor dit nostalgisch gevoel terug krijgen. Ook bepaalde levels zijn een knipoog naar het verleden. Zo zal je jezelf weer in mijnwagentjes bevinden of jezelf afschieten van de ene barrel naar de andere.

donkey kong country tropical freeze

CONCLUSSIE

Na het spelen van Donkey Kong Country Tropical Freeze begrijp ik werkelijk niet waardoor Nintendo zulke slechte resultaten boekt op dit moment. Met toch al een flinke lijst aan toffe titels die er al zijn verschenen op de Wii-U hebben ze wat mij betreft zichzelf weer weten te overtreffen met deze game. Tuurlijk zijn de specs van de nieuwe consoles veel hoger als die van de Wii-U en loopt Nintendo op dat vlak achter de feiten aan maar als je dan een game als deze speelt moet je jezelf afvragen of dit nou is wat bepalend is voor de echte gamer.

Op alle vlakken kan ik eigenlijk niks aanmerken op deze game en geen enkel negatief punt bedenken. Grafisch oogt het spel fantastisch ondanks de beperking van de Wii-U op dat opzicht, het spel loopt soepel zonder haperingen, de controls werken precies zoals je wilt, het bied je enorm veel uren aan spel plezier en het belangrijkste wat mij betreft is dat het echt een waardige opvolger is van de vorige delen. Het geeft je weer precies dat gevoel!