Het is een zonnige dag in Arba en iedereen geniet volop van alle festiviteiten in de stad tijdens een jaarlijkse feestdag. Monsters springen, vliegen en lopen vrolijk rond terwijl de mensen in het rijk van koning Doric vrolijk met elkaar praten en lachen. Vanuit het niets lijkt plots alles te veranderen en we weten dat ons avontuur is begonnen in Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below.

De monsters lijken namelijk plots te veranderen van vrolijke goedzakken in kwade vechtersbazen. De twee hoofd karakters Luceus en Aurora (die je ook eigen namen kan geven) bedenken zich niet en trekken ten strijden. Het is immers de taak van het volk om koning Doric’s veiligheid te garanderen. Samen gaan ze dapper deze strijd aan.

Maar in plaats om voor de veiligheid van de koning te vechten komen ze al snel tot de conclusie dat deze er niet vies van is om de handen uit de mouwen te steken. Nadat ze met zijn drieën langs de monsters hebben heen geknokt is er even tijd om op adem te komen in een tijdelijk kamp, net buiten de stadsmuren, en kunnen we wat simpele dingen doen zoals wapens aanschaffen.

Nou zou ik door kunnen vertellen wat er allemaal te doen is, maar dan ben je morgen nog niet klaar met lezen en zou ik ook alles verklappen. Wel kan ik vertellen dat er iets bijzonders is met de hoofdkarakters en dat het verhaal wel echt een meerwaarde is. Zo zal je je gaan afvragen of waarom de monsters nu zo geworden zijn, alsof het bedoeld is. Of dat deze monsters juist vredelievend behoren te zijn. Je zal kennis maken met een persoon die weinig goeds wil doen. Ook leer je steeds meer over de wortels van een bijzondere boom die onder het land door groeien en zal je deze ook moeten beschermen. Maar om het hele verhaal te beleven zal je toch echt zelf tientallen uren moeten gaan door brengen in DGH.

Ik ga je wel stap voor stap meenemen door alles wat DGH allemaal te bieden heeft. En dan wil ik beginnen met de thuisbasis, die is erg belangrijk. In het begin zal je genoegen moeten nemen met een simpel kamp. Hier kan je aantal basis zaken regelen. Gelukkig zal je vrij snel het luchtruim kiezen in een enorm schip waar je veel tijd zult door brengen en waar je na elke quest weer terug keert.

Je kan in dit schip namelijk wapens kopen en verkopen, maar ook ingrediënten en andere snuisterijen. Ook zal je er iemand vinden waar je met je ingrediënten sieraden kan maken met speciale krachten. Weer bij een ander kan je met speciale coins de blauwdrukken voor deze sieraden kopen, bijzondere items of ingrediënten.

En dan zijn we er nog niet want we vinden er ook een postkantoor, een soort kerk waar je onder andere kan saven, een balie waar we beloningen kunnen ophalen voor onze prestaties of missies kunnen aanvaarden. Maar het belangrijkste is toch wel de stuurhut waar we een kaart van het rijk vinden met alle beschikbare missies en een lounge waar we onze party kunnen wijzigen.

En als we het dan toch over deze lounge hebben dan kan ik jullie vertellen dat het er na verloop van tijd een gezellige boel word met een flinke keuze aan personages die zich bij jouw hebben aangesloten. Onder andere zal je hier oude bekende uit de serie tegen komen. Het is dan aan jou welke twee spelers (naast jouw twee vaste spelers) aan je party wil toevoegen (zonder al te veel te verklappen kan ik wel vertellen dat dit later in het verhaal nog enigszins wijzigt doordat er wat gebeurd met één van de leden). Of je nou van mooie rondborstige dames houd met ranged weapons of dat je voorkeur ligt bij een mysterieuze kerel met een enorme schild en zwaard. Ieder karakter heeft zijn eigen unieke skills naast de gebruikelijk skills en tijdens de combat gaat het switchen tussen de karakters in jouw party heel eenvoudig .

Want combat is waar het uiteindelijk om draait in deze Hack & Slash RPG. Even kort door de bocht; je zal continu bezig zijn om hordes met monsters in mootjes te hakken. Dit zal je dus samen doen met de door jouw geselecteerde karakters in jou party. Met een druk op de knop switch je eenvoudig tussen deze karakters. Elk karakter beschikt standaard over een aantal aanvallen en naarmate je de skills vrij speelt zal je meerdere special moves kunnen maken door knoppen combinaties of door een aantal keer achter elkaar de zelfde aanval uit te voeren. Ik zal straks nog even iets dieper in gaan op deze skills maar wil eerst wat vertellen over deze missies.

Op de kaart van het rijk zal je namelijk diverse locaties vrij spelen waar missies verschijnen. Dit kunnen missies zijn die je verder in het verhaal brengen maar ook side quests die je hebt aangenomen. Daarnaast heb je een soort van loot caves waar je je ook mag uit leven op de monsters. Heb je op een locatie het deel van het verhaal voltooid dan zal je daar ook de mogelijkheid krijgen om oneindige hordes met monsters te verslaan in diverse moeilijkheid gradaties waarbij je dus ook telkens een andere type monsters tegen zal komen. Deze hordes zijn ideaal om extra loot en XP te scoren.

Al komen deze missies uiteindelijk neer op het verslaan en het inhakken op monsters, ze zijn toch wel afwisselend. Denk hierbij aan de omgeving die een belangrijke rol speelt maar ook aan de opzet. Zo zal je in de ene missie door een zon overgoten veld heen rennen terwijl de andere juist afspeelt in struiken met flinke afgronden waar je de monsters vanaf kan slaan. Of je beschermt een locatie in smalle stoffige straten terwijl je even later aan het puzzelen bent in een smalle donkere toren met een soort van portals die je van de ene naar de andere plek brengt. Ook zal je op een gegeven moment een soort waypoints kunnen vrij spelen waardoor je eenvoudig en snel kan verplaatsen op de map.

De enige overeenkomst zijn de hordes met monsters die uit een soort van gate komen. Deze gates worden bewaakt door een gate keeper die je zal moeten verslaan om hem te sluiten en de stroom van monsters te stoppen. Tijdens het vechten met deze griezels zal je het één en ander vergaren. Het eerste is natuurlijk XP waarmee je levelt. Bij het stijgen van een level ontvang je voor het karakter skill points die je weer kan gebruiken om skills vrij te spelen. Ook zal het verslaan van monsters je geld op leveren waar je weer nieuwe uitrusting van kan kopen. Daarnaast zal er ook random loot gedropt worden door de monsters of in enkele schatkisten. Deze loot kunnen kostbare ingrediënten of grondstoffen zijn maar het kan je ook helpen tijdens je gevecht. Denk hierbij aan bijvoorbeeld wat health. Overigens is het gevecht niet over als je doodgaat want je kan dan eenvoudig met een andere party member deze karakter weer tot leven brengen.

Het laatste dat je verzamelt tijdens deze gevechten is een soort van kracht die je tension meter laar vol lopen. Eenmaal gevuld dan zal je tijdelijk krachtiger zijn zodra je deze inzet en maak je het af met een speciale krachtige aanval.

Zoals ik dus al zei valt er best veel te vertellen maar om het niet te langdradig te maken laat ik het hierbij wat betreft alle mogelijkheden in de game. Ik weet dat ik nog genoeg wil vertellen en ook genoeg vergeet te vertellen maar ik wil het ook nog hebben over de controls, het beeld en het geluid.

En dat laatste daar begin ik mee. De game is namelijk in eerste instantie bedoeld voor de Japanse markt en niet voor de Europese. En ondanks dat je de optie hebt om de game in het Japans te spelen zou dit wel een paar jaartjes studeren worden om er ook maar iets van te begrijpen. Onze enige optie is dan dus engelse voice acting en die is verwarrend en soms zelfs een tikkeltje irritant. Er is door Square Enix gekozen elk karakter een eigen dialect te geven. Ongetwijfeld was de achterliggende gedachten om zo deze karakters een eigen identiteit te geven maar in de praktijk zorgt het voor een verwarrende mengeling van dialecten en lopen de conversaties met regelmaat ook gewoon niet lekker.

Gelukkig is het dan een heel ander verhaal als het gaat om de controls en het beeld. De kleuren en vrolijkheid spatten werkelijk je scherm af en dat is toch best wel bijzonder voor een Hack & Slash met RPG elementen erin. Ondanks dat de monsters zich tegen je hebben gekeerd zijn het veel al wel erg vrolijke en grappige wezens vol kleur. Het zelfde geld ook voor de zeer afwisselende gebieden waar je door heen trekt. De cut scenes zien er echt erg tof uit al worden ze vaak wel gevolgd door tergend langzaam lopende geschreven tekst. Al met al is dit echt wel wat je mag verwachten op een current gen console.

Het laatste zijn dan de controls en de gameplay. Met alle mogelijkheden en knoppencombinaties zou je denken dat het flink oefenen is maar dit valt echt reuze mee. Tijdens een korte tutorial leer je de basis en al snel zal je merken dat alles lekker intuïtief aanvoelt en rollen de speciale aanvallen onder je vingers vandaan. Soms werkt de camera helaas niet even goed mee maar echt game breaking is dat niet. Ook wat betreft de menu’s is het knap dat ze zo veel content overzichtelijk en gebruiksvriendelijk hebben weten te houden.

Square Enix heeft echt iets heel tofs naar de Europese gamers gebracht. Houd je van Hack & Slash dan mag je deze titel echt niet missen al ontbreekt het soms wel aan wat uitdaging.

Ben je echt van de RPG dan zal ook jij hier wel wat uurtjes plezier aan kunnen beleven maar verwacht niet al te veel diepgang op dit gebied.

Ben je gewoon een casual gamer dan is dit ook een game voor jou omdat het niet al te lastig is om te spelen. Houd er wel rekening mee dat je na een uurtje of twintig het gevoel van eentonigheid bekruipt. Leg je het spel echter even aan de kant dan zal je daarna er weer volop plezier aan beleven.

Grafisch komt de game volledig tot zijn recht al kunnen we dat helaas niet zeggen van de audio. Gelukkig laten de fijne controls en toffe verslavende gameplay je dit al snel weer vergeten. Eigenlijk kan ik dus bijna iedere gamer deze titel wel aanraden voor tientallen uren aan fun.

Review – Dragon Quest Heroes
Verdict8.2
  • Erg toffe gameplay en combat