DragonBall is één van die typische franchises waar ik al vaak mee heb willen beginnen. De style spreekt me aan, het type spel ook, en toch werd ik altijd afgeschrikt door het feit dat ik de series nooit gevolgd heb. En daardoor dus ook het verhaal en de karakters niet echt ken. Nu na heel wat uurtjes spelen heb ik geleerd dat dit in DragonBall Fusions geen enkel hoeft te zijn. En wat heb ik me vermaakt zeg!

Maar voor ik me laat mee slepen in mijn enthousiasme zal ik jullie eerst meenemen naar het begin. Voor de pret begint mogen we namelijk eerst een karakter aanmaken. Verwacht hierbij geen lijsten van keuzes, maar gewoon de belangrijke dingen om jouw karakter net een eigen tintje te geven.

Dit eenmaal gedaan duiken we meteen het verhaal in. Jij vind samen met je vriend één van de DragonBalls. Deze zorgt ervoor dat je samen de andere die jullie al hadden er een wens mag worden gedaan. En wat zou een vechter nou beter kunnen wensen dan het grootste en dikste toernooi ooit.En zo zal het zijn!

We komen in een kleine open wereld waar we aan onze hand worden mee genomen. Iets wat perfect is voor nieuwe spelers zoals ik zelf. De bedoeling is dat we andere vechters gaan vinden die ons team willen joinen. Eén van de vereiste van het toernooi is namelijk dat je een team van vijf vechters hebt.

Gelukkig voegen de vechters zich al vrij vlot bij jouw team terwijl jij bezig bent met wat oefengevechten. Alles word simpel en duidelijk uitgelegd. De gevechten vinden plaats in een cirkel-vormige arena waarbij elke vechter zijn move kan doen wanneer het zijn beurt is. Laten we het turn-based met een twist noemen. Onder aan ons scherm zien we namelijk een tijdsbalk waar alle vechters zich over begeven. Degene die vooraan staat is aan de beurt en verdwijnt daarna weer achter aan de balk. De snelheid waarmee de vechters over de balk bewegen tussen beide teams verschil. Dit zorgt ervoor dat het soms lastig in te schatten is wie de volgende zal zijn.

De aanvallen waar we in het begin uit kunnen kiezen zijn nog wat beperkt, maar hoe verder het spel vordert zullen er een enorme hoeveelheid aanvallen vrij gespeeld worden waar we onze vechters mee kunnen uitrusten. Een belangrijk aspect van het gevecht is het “Steen, Papier, Schaar”-element. Elke vechter behoort toe aan één van de drie elementen en is sterkt tegenover het volgende element maar zwak tegen het voorgaande.

Ik noemde al de cirkel-vormige arena, deze zorgt ook voor een extra strategische uitdaging. Sla je namelijk iemand uit de ring dan zal dit extra schade aanrichten. Gebruik je een Ki-Blast aanval, dan is het zelfs mogelijk om meerdere vijanden in één keer te raken en de ring uit te meppen. De positionering binnen de ring is bij deze aanvallen dan ook cruciaal. Een Fusion aanval zorgt ervoor dat twee vechters hun krachten kunnen bundelen. Dit gaat dan uiteraard wel weer ten kosten van het aantal beschikbare beurten om aan te vallen.

Nu draait het niet alleen maar om vechten, al vliegend door diverse open universum’s zal het verhaal zich onthullen. Het vliegen zorgt voor een leuke extra dimensie. Zo zie je bijvoorbeeld op je kaart een plek waar je heen moet, maar dan blijkt  dit een zwevend eilandje te zijn boven je hoofd.

Al deze elementen versmelten samen tot een luchtig verhaal met een gezonde dosis humor. Het verzamelen van aanvallen, karakters en het levelen en sterker maken van je vechters zorgen voor een goede motivatie om door te spelen. Al moet ik dan wel eerlijk zeggen dat gaandeweg de sleur er een beetje dreigt in te komen.

Conclusie:

DragonBall Fusions is een heerlijk luchtig spel met een gemakkelijke instap. Als je van burn-based gevechten houd, zoals we die bijvoorbeeld ook in de Pokémon games kennen, dan zal je je hier erg snel thuis voelen.

Voor de DragonBall fan is er genoeg herkenning in karakters en omgeving om het ook voor hen interessant te houden.

Grafisch gezien voldoet het spel prima en op het geluid en de controls is niks op aan te merken.

Min punten zijn wel de sleur die er in komt na een flink aantal uren spelen. Ook vind ik het niet ondersteunen van de 3D functie juist in dit spel een gemiste kans. Ondanks dat zorgt de strategische battles dat er voorlopig geen stofdoek nodig is voor mijn 3DS!

Review – DragonBall Fusions
Verdict7.8
+ Punten
  • Vette Battles
  • Ziet er tof uit
  • Makkelijk in te stappen
- Punten
  • Geen 3d functie
  • Na verloop een beetje een sleur
7.8Verdict