De racende Xbox One eigenaren konden al langere tijd het gas vol intrappen met de Xbox only race game Forza maar voor de race liefhebbende PlayStation 4 owners liet het asfalt en rokende rubber op zich wachten in de vorm van DriveClub. Deze titel zou in eerste instantie bij release van de PS4 verschijnen maar Evolution Studios kon helaas niet anders dan de game ruim een jaar uitstellen. Vorige week was het dan toch eindelijk zover en wij gingen vol aan de bak om te zien of Driveclub het wachten waard was.

driveclub_6

Zoals de meeste van jullie inmiddels weten bleek een jaar uitstel nog niet voldoende te zijn om het spel klaar te maken voor de launch. Al op de eerste dag gingen de servers plat en kon niemand verbinding maken. Aangezien deze racer zwaar leunt op het multi-player aspect was en is dit knap vervelend. Op moment van schrijven is net de 4e update uit die de belangrijkste problemen moet gaan voorkomen. Dat gezegd te hebben wil ik dit achter me laten omdat hierover in de media inmiddels genoeg aandacht besteed is.

Met mijn virtuele helm op stap ik achter het stuur in de single player en wat ziet dat stuur er mooi uit. Als ik even iets verder kijk zie ik dat het niet alleen het stuur is dat mooi is maar het hele interieur ziet er echt schitterend uit. Dat beloofd dus heel wat. Voorzichtig stuur ik mijn bolide de track op en trap vervolgens het gas vol in. De besturing voelt heerlijk aan al is het net iets te veel arcade naar mijn mening maar voor de gemiddelde racende gamer is het balans echt perfect.

Al snel heb ik mijn eerste sterren verdiend en schiet ik een level omhoog. Dit is namelijk de manier om in Driveclub hoger op te komen en dingen vrij te spelen.  Het spel bied 3 modi’s. De eerste is Tour en daar ben ik dan ook van start gegaan. Dit is een single player mode met 53 events onderverdeeld in Time Trail, Drift, Races en Championships. In elke race kan je 3 sterren verdienen door objects te behalen. Denk daarbij aan een bepaalde drift score in een bocht, de plaats waarop je eindigt of een minimale tijd die je in een race neer moet zitten. Ook verdien je roem door inhaal acties, slip streamen, driften en noem maar op. Deze scores zorgen ervoor dat je in level omhoog gaat. Deze single player is tof om te spelen maar met een uurtje of 8 behaal je wel de laatste trophy en heb je dit deel van het spel wel gezien.

Gelukkig is dit dan ook niet waar het spel om draait. De titel heeft niet voor niks het woordje “club”. De Multi-player ervaring is het gene waar deze titel zich moest gaan onderscheiden. Helaas slaat wat mij betreft Evolution Studios hier toch echt de plank mis. Binnen het spel is er een social hart waar je een club kan starten of kan joinen en met deze club kan je levelen door online races te winnen. Helaas blijken deze clubs maar ruimte te hebben voor 5 andere spelers en bied de Multi-player eigenlijk maar 2 race modi. Ook is het niet mogelijk om zelf races te selecteren of te hosten. We hebben in het verleden al meer race games gezien die op het sociaal aspect in spelen in de vorm van clubs. En eerlijk gezegd vind ik dat DriveClub hiermee juist terug gaat in de tijd doordat het veel te beperkt is in verhouding met wat we al kennen uit andere race games.

Naast deze online races kan je uitdagingen versturen van vette scores die jij hebt neer gezet en uitnodigingen accepteren. Dit is grappig maar ook niet meer dan dat. Vanaf de aankondiging van DriveClub werd er continu nadruk op gelegd dat de sociale kant binnen de game vernieuwend en revolutionair moest zijn. Nu worden er al wel toekomstige updates aangekondigd maar voor nu is het dus gewoon niet de beloofde social racer.

Zoals ik al eerder zei is er met de besturing helemaal niks mis en zien de wagens er super dik uit. Nu ben ik zoals ik altijd met race games doe is rustig over de tracks gaan rijden om de omgeving in me op te nemen. Het spel bied 5 landen met ieder een totaal verschillende omgeving. Binnen elk land zijn er 11 tracks en zo op het eerste zicht ziet het er best wel goed uit. Misschien niet helemaal waar ik op hoopte maar slecht is het ook zeker niet te noemen. Totdat je je toeschouwers ziet die regelrecht uit Gran Turismo 4 lijken te komen. Dit is echt jammer en haalt de levendigheid uit de omgeving en geeft je het gevoel dat de game nog niet af is. Had Evolution Studios dan met een jaar uitstel toch nog te weinig tijd? Mijn gevoel zegt dat dit wel het geval is. Het goede nieuws is dan wel dat veel zaken nog met updates kan worden uitgebreid en kan worden opgepoetst.

Het laatste waar ik het nog over wil hebben zijn de driving aids en het tunen. Voor mij heeft een goede race game op zijn minst de optie om zelf te bepalen of je wel of niet met traction control, stability control of ABS wil rijden en deze dan vervolgens zelf te kunnen fine tunen. In driveclub is dit helaas niet het geval. Het enige wat je bij de opties kan kiezen is een manual of automatic gearbox. Maar ook als je voor zelf schakelen kiest zal je al snel ontdekken dat bij het terug schakelen er niet boven een bepaald toerental  geschakeld kan worden waardoor je dan al snel met een veel te laag toerental een bocht uit accelereert. Dit is echt een groot gemis in een race game als DriveClub.

Wel valt er cosmetisch het 1 en ander aan te passen. Tijdens het levelen zal je verschillende stickers en dergelijke vrij spelen waarmee je jouw auto kan op poetsen naar je eigen smaak maar ook dit is vrij beperkt en zeker niet zoals wij het uit andere race games kennen.

Mijn verwachtingen waren samen met vele andere PlayStation 4 bezitters vrij hoog en helaas maakt DriveClub deze NOG niet waar. Het woordje “nog” schrijf ik met opzet in hoofd letters want ik denk letterlijk dat de game gewoon nog niet af is maar dat er wel een release moest komen door druk uit de community en druk van de concurrentie. Ik verwacht dan ook dat er in de aankomende maanden nog veel updates zullen volgen waarin bijvoorbeeld een variabel weersysteem zal zitten, een grafische oppoets beurt van de omgeving en meer modes. Dat veranderd alleen helaas niet dat het spel op dit moment erg beperkt is en lijkt op vele andere race games maar dan met minder mogelijkheden. Ondanks dat weet ik heel zeker dat ik de aankomende tijd nog veel uurtjes achter het virtuele stuur zal slijten en het gas vol zal intrappen.

365gaming verdict: 7