Niets is er erger voor een die-hard Formule 1 fan dan die langdurige pauze in de zomer. Wekenlang géén races meer om naar uit te kijken. Gelukkig helpt Codemasters deze fans om in die periode gewoon een nieuwe F1 game te releasen.

Allereerst moet ik zeggen dat ik al een lange tijd geen F1 game meer gespeeld heb. Het is zelfs zo erg dat mijn laatste F1 game dateert uit 2000 en ik deze speelde op mijn Playstation 1. Hierdoor zal ik dus niet gaan vergelijken met hoe F1 2017 was, maar geef ik mijn inzicht in wat de game dit jaar allemaal biedt en in petto heeft.

Zoals vrijwel elke racegame heeft ook F1 meerdere mogelijkheden om te racen. Van een time trial of een enkele race tot een volwaardig kampioenschap en een careermode. De kortere races spreken hier eigenlijk grotendeels voor zich en ga hier ook niet al te veel over zeggen. Het leuke eraan is wel, dat je hier toegang hebt tot velen verschillende oude bolides. Zo kun je racen in een Lotus 72D uit 1972 of in de Ferrari van Michael Schumacher uit 2002 om maar een voorbeeld te geven. Deze wagens voelen meteen ook heel anders aan en geven je op die manier een leuke uitdaging.

De careermode is eigenlijk het ding waar het om draait in de game. Creëer je eigen coureur en laat deze groeien tot een waar icoon in de F1 wereld. Alles wat jij doet tijdens de raceweekeinden heeft invloed op je reputatie bij het team waar je voor rijd en op je reputatie als coureur zelf. Ook wordt je op bepaalde momenten in de game ondervraagt door een journalist en moet jij een keuze maken met hoe jij wilt antwoorden. Deze antwoorden hebben elk hun eigen invloed op hoe jij bent als coureur. Zo kun je een goed woordje doen over je team, zodat je reputatie toeneemt. Maar daarnaast kun je ook de schuld leggen op een onderdeel van je auto. Dit resulteert dan juist in een afname van het moraal van een teamdeel.

Deze ondervragingen geven je daadwerkelijk het gevoel dat jij in het middelpunt van de belangstelling staat en boosten daardoor het gevoel dat jij de coureur bent waar alles om draait. Helaas zijn deze ondervragingen niet helemaal perfect afgestemd op wat er gebeurd. Zo had ik in Melbourne tijdens de 1e vrije training een aanrijding met andere auto. Gelukkig is daar niks mee aan de hand, want voor dit soort momenten zijn er de ‘Flashbacks’ die je kunt gebruiken zodat je je race kan vervolgen zonder enige problemen. Echter werkt dit dus erg tegen met de journalist. Tijdens mijn ondervragingen in Australië bleef ze maar doorzeuren over het feit dat ik een ongeluk had gehad, terwijl die niet gebeurd zou zijn door de flashback. Dan krijg je opties waar je uit moet kiezen die niet van toepassing zijn op de eigenlijke gebeurtenissen en koos ik ervoor om net te doen alsof ik van niks wist, wat resulteerde in een afname van mijn reputatie bij mijn team.

Tijdens je loopbaan als coureur voelt het niet aan alsof je alleen maar een coureur bent, maar ook onderdeel van het management en het ontwikkelingsteam. Tijdens de races kun je opdrachten uitvoeren voor je team waarmee je resources verdiend. Deze resources kun je inzetten om bepaalde onderdelen van je auto verder te ontwikkelen en zodoende de algehele ontwikkeling van je team te verbeteren. Denk hierbij aan verbeterde onderdelen voor je aerodynamica of juist dat onderdelen meer kunnen hebben voordat ze kapot gaan.

Ook hier heb ik toch wel weer een aanmerking op. Het is erg tof dat je zelf je team kunt verbeteren, maar het voelt alsof ik daadwerkelijk ook de enige ben in een team. Het is niet zo dat jouw teamgenoot ook maar enige toezegging heeft in dit stukje. Zo kan ik allerlei onderdelen laten onderzoeken en verbeteren waar hij wel baat bij heeft, maar ik heb geen enkele verbetering of ontwikkeling gekregen vanuit zijn kant. Dit voelt niet helemaal eerlijk en geeft je meer het gevoel alsof jouw teamgenoot meedoet voor spek en bonen dan dat er daadwerkelijk samen gekeken wordt naar wat het beste is voor het team.

Dan gaan we door met de multiplayer. O, wat heb ik een hekel aan online multiplayer in racegames. Je wordt standaard als vangrail gebruikt of je wordt expres aangetikt waardoor je gelijk 30 seconden achter ligt. Er zijn maar weinig games die hier iets aan proberen te doen en helaas is het bij F1 2018 niet heel anders. Al hebben ze wel iets toegevoegd wat zou kunnen helpen. Na elke multiplayer race wordt je gecategoriseerd aan de hand van de hoeveelheid onsportief gedrag je vertoond op de baan. Rij je foutloos en zonder botsingen, gaat je rating omhoog. Blijf je iedereen van de baan tikken voor je eigen succes? Dan ga er maar van uit dat je binnen de kortste keren geen rating meer over hebt.

Deze rating zou er uiteindelijk voor moeten zorgen dat je races eerlijker worden ingedeeld met coureurs die bij jouw rijstijl passen. Of dit daadwerkelijk ook gaat werken is moeilijk te zeggen. Het nadeel van een multiplayer testen voordat de game in de winkel ligt, is natuurlijk dat er nauwelijks online mensen te vinden zijn. Na 45 minuten wachten had ik eindelijk 1 iemand in mijn lobby, die helaas na 2 keer 2e worden mijn lobby alweer verliet. Of de rating daadwerkelijk verschil uit gaat maken in de multiplayer kan ik moeilijk zeggen en zul je voor je een goede rating hebt, toch nog flink wat races als vangrail moeten spelen.

Qua controls speelt de game erg fijn. Je merkt daadwerkelijk verschil aan de auto als je je instellingen wijzigt en ook voel je goed aankomen wanneer je auto grip verliest of als je overstuur hebt. Zodra je van een nieuwere bolide in een oude wagen stapt, merk je ook hier tevens een groot verschil. Ik ben erg te spreken over deze controls en zelfs met een gewone controller voel je alles goed aan.

Met het geluid had ik zelf nog wel wat problemen. Het geluid van de auto’s zelf is niets mis mee en zo hoor je ook daadwerkelijk verschil tussen een Ferrari motor en de motor van bijv. Red Bull. Waar het bij mij helaas veel mis ging was het geluid van mijn pitcrew. Deze zou over je luidspreker uit je controller moeten komen, maar na dik een uur aanklooien met de geluidsinstellingen werkte het nog maar half. De ene keer kwam het wel door mijn controller om vervolgens het geluid gewoon 15 minuten door de boxxen van mijn TV te gooien. Op sommige momenten was er zelfs geen geluid en ging mijn aandacht naar de ondertiteling waardoor ik een rem fout maakte.

Grafisch is de game niet denderend. Over het algemeen ziet het er wel leuk uit, maar het voelt allemaal wat matig en had het wat beter gekund. Helemaal als je de gameplay trailers en screenshots erbij pakt om te vergelijken. De circuits en de auto’s zijn okay-ish, maar hoe meer je daar buitenom gaat bekijken hoe matiger het aan gaat voelen. Ook tijdens de cutscenes zijn er veel haperingen en flaws te vinden wat redelijk storend kan zijn.

Al met al is F1 2018 een leuke arcade racer voor de F1 fans die zelf de races na willen doen of zichzelf graag naar de top werken. Het is een redelijk uitgebreide game die je met talloze opties daadwerkelijk het gevoel wilt geven dat jij de coureur bent waar het om draait. Maar helaas zijn er toch nog wat dingen die verbeterd zullen moeten worden om het daadwerkelijk een parel van een game te maken.

Review - F1 2018
Een leuke arcade racer voor de F1 fans.
Verdict7.2
+ Punten
  • Uitgebreide careermode
  • Goede controle over de auto's
- Punten
  • Grafisch niet al te sterk
  • Problemen met pitcrew geluid
7.2Verdict

Over de auteur

Editor & Social Media
Google+

ZillioN2210 a.k.a Bente is al een lange tijd een fanatieke gamer. Als klein kind begonnen op de PS1 en is daarna overgestapt naar de PC om mee te doen met competitie’s van Delta Force: Black Hawk Down en Counter Strike Source. Door vrienden op LAN-party’s is hij in aanraking gekomen met World of Warcraft en heeft dit 7 jaar sinds de bèta gespeeld. In tussentijd bleef hij regelmatig verder gamen op zijn PS2 en is nu inmiddels voor 100% overgestapt naar de PlayStation Console’s. Hij is een grote fan van Assassin’s Creed, RPG’s en Shooters. Dit houd hem bezig in zijn vrije tijd naast zijn studie.

Gerelateerde berichten