Maandenlang werden we lekker gemaakt met video’s van wilde dieren, handelingen van sektes en niet vergeten de overdosis aan redneck avonturen. Gelukkig was het vorige week dan eindelijk tijd om aan de slag te kunnen gaan in de wildernis van Hope County. Ik heb het natuurlijk over het nieuwste deel in de Far Cry serie; Far Cry 5. Om te kijken of deze game het in zich heeft om aan te sluiten bij de succesvolle titels, heb ik mezelf omgetoverd tot een rambo-hillbilly en heb ik een flink aantal uren in de game gestopt. Is Far Cry 5 een waardige opvolger van de gelijknamige serie?

De laatste Far Cry die uitkwam was Far Cry Primal. Hierin ging je terug naar de oertijd en liep je rond met je speren en knotsen om je tegenstanders op brute wijze uit te schakelen. Persoonlijk vond ik het een heerlijke titel en heb mijzelf er goed mee vermaakt. Maar helaas waren er ook velen die dit een tegenvallende game vonden. Dit zou komen door weinig vernieuwende elementen en zelfs een hergebruikte map uit Far Cry 4.

Voor Far Cry 5 heeft Ubisoft er deze keer wat meer tijd in gestopt (net zoals bij Assassin’s Creed: Origins) om er iets van te maken wat meer gewaardeerd zou worden door de fans. Om maar meteen met de deur in huis te vallen; in mijn ogen is dit zeer goed gelukt! De langere ontwikkelperiode heeft de serie goed gedaan en dompelt je onder in een ontzettend mooie wereld waar van alles in te doen is.

Bij Far Cry zijn we gewend dat je een ‘bad-guy’ van zijn troon moet stoten en dit is in Far Cry 5 dan ook niet anders. Zo moet je het in Far Cry 5 opnemen tegen Joseph Seed, een beruchte sekteleider in Hope County. Deze leider wordt bijgestaan door 3 partners (John Seed, Jacob Seed en Faith Seed) die het je proberen zo moeilijk mogelijk te maken om Joseph’s project ‘Eden’s Gate’ te laten mislukken. Deze 3 familieleden bezetten op hun manier elk een derde deel van de map. Deze moet je eerst verslaan voor je überhaupt de sekteleider uit zijn schuilplaats weet te lokken.

Voorheen veroverde je eigenlijk altijd “outposts” om te zorgen dat je enemy van zijn troon gestoten werd. Dit is in Far Cry 5 niet heel anders, alleen zijn er nu meerdere verschillende soorten “outposts” die je moet vernietigen of overnemen. Zo zijn er Sekte-nederzettingen, shrines, wolven campen en ga zo maar door. Hierdoor ben je niet steeds hetzelfde aan het doen, omdat elk onderdeel een andere aanpak vereist. Zo kun je volledig stealth een basis overnemen, een full frontal attack uitvoeren met je dikste wapens of als je er snel vanaf wilt zijn de locaties platbombarderen met helicopters of vliegtuigen.

Tijdens je missie ben je niet alleen aangewezen op jezelf, maar kun je ook hulp inschakelen. Zo zijn er “Guns for hire” en “Fangs for hire” aanwezig in de game. De benamingen spreken eigenlijk voor zich. De “Guns for hire” zijn speciale personages in het verhaal die je vrij kunt spelen door missies te doen en zich daarna bij jouw aansluiten om tegen Joseph te vechten. Er zijn 6 verschillende menselijke sidekicks met allen hun eigen specialiteit. Zo is de ene persoon goed in stealth en gebruikt een pijl en boog, terwijl een andere personage overal schijt aan heeft en je komt vergezellen met een rocketlauncher en andere explosieven om het allemaal net wat leuker te maken.

Naast de gewone “Guns for hire” kun je met elke personage in de game praten en ook deze kun jij recruteren om jouw bij te staan tijdens missies. Deze personages hebben ook allen hun eigen bonus die je eerst vrij moet spelen door ze 5 en 12 kills te laten maken.

Maar natuurlijk bewaren we het beste voor het laatst. De “Fangs for hire”! Deze werken exact hetzelfde als de “Guns for hire” maar zijn net dat tikkeltje leuker om mee rond te lopen. Dit zijn namelijk 3 verschillende dieren die je kunt gebruiken als badass sidekick. Zo heb je ‘Boomer’ de hond, ‘Peaches’ de poema en ‘Cheeseburger’ de grote zwarte beer. Ook deze 3 hebben weer hun eigen voordeel in de game om jouw op weg te helpen naar de val van Joseph. Zo is Peaches een geweldige stealth buddy, waarschuwt Boomer je voor vijanden in je omgeving en is Cheeseburger een tank van een beer waar niemand tegenop kan (tenzij je je dynamietstaaf verkeerd gooit natuurlijk).

Naast deze voorgeprogrammeerde buddies, hebben ze deze keer ook co-op geïmplementeerd in de game. Op deze manier kun je samen met je vrienden de wereld verkennen en alles slopen. Helaas is de co-op niet ideaal. In principe werkt de co-op zoals je zou verwachten, maar niets is minder waar. Zo wordt de voortgang in het verhaal alleen opgeslagen bij degene die de game host. De speler voortgang wordt wel los opgeslagen, maar hetgeen wat je in het verhaal doet heeft geen effect op vooruitgang van je mede co-op spelers. Hierdoor blijft je medespeler achterlopen qua mogelijkheden op verbetering. Om een voorbeeld te geven: mijn co-op buddy en ik doen het verhaal 100% samen. Nu hebben we in mijn game 2 van de 3 partners neer, waardoor ik extra wapens kan meenemen en meer leven heb. Doordat de gamevoortgang voor mijn co-op speler wordt uitgeschakeld, loopt hij nu rond met minder verschillende wapens en een heel stuk minder HP wat het voor hem aanzienlijk pittiger maakt.

De hierbovengenoemde verbeteringsopties vallen onder een 50-tal mogelijkheden waarmee je je personage kunt aanpassen en verbeteren. Door het doen van missies of het verkennen van locatie’s, kun je verbeterpunten verzamelen die je geheel naar eigen keuze kunt besteden in een soort talenttree. Zo kun je extra mogelijkheden unlocken om voertuigen te boobytrappen, meer ammo mee te kunnen nemen van bepaalde soorten wapens of ervoor zorgen dat het minder lang duurt om een sidekick weer op te kunnen roepen. Veel van deze opties verbeteren jouw personage niet alleen in de singleplayer zelf, maar ook in het nieuwe onderdeel Far Cry Arcade.

Maar wat is Far Cry Arcade dan? Nou, de arcade-mode is epic! In Far Cry Arcade kun je samen met je vrienden of alleen genieten van een gigantische keuze aan verschillende missies of multiplayer games. Zo kun je gewone NPC’s afknallen, maar ook andere gamers het leven zuur maken in deathmatch of team deathmatch games. En alsof dit nog niet alles is, zit er in Arcade ook de optie om zelf mappen te creëren en te delen met de gehele community!

In het gewone verhaal hebben ze geprobeerd alles zo mooi mogelijk te maken. Nu zijn de graphics in de Arcade-mode niet echt iets om over naar huis te schrijven. Maar is dit dan iets negatiefs? Persoonlijk vind ik dit niet heel storend. De gehele arcade modus geeft je al een heerlijke retrosfeer. Daarnaast is het Far Cry op magische wijze wél gelukt om iets neer te zetten wat menig shooter niet voor elkaar krijgt. Een multiplayer game met de oldschool shooter feelings. Door de graphics krijg je in de multiplayer veel meer het gevoel alsof je een heerlijke oude retro shooter speelt waar menig gamer naar op zoek is. Hierdoor troeft Far Cry’s Arcade mode een hoop grote FPS-namen af, zonder dat ze dit zelf doorhebben.

Heb je even geen zin in Arcade of in de gewone missies? Geen probleem, want er is genoeg te doen. De wereld van Far Cry 5 biedt je nog talloze opties om te doen in de game. Geniet lekker van de omgeving terwijl je gewoon door de bossen loopt, ga jagen op een grote variatie aan dieren of ga een middagje vissen op de mooie locatie’s die Hope County je te bieden heeft. Mocht je hier zelfs allemaal geen zin in hebben, zet je personage ergens neer op een rustige locatie in de wereld en leg je controller weg. De wereld rondom je heen is heel erg rustgevend. De geluiden van fluitende vogels en kabbelende beekjes zorgen voor een zeer ontspannende sfeer in je woonkamer, zelfs als het buiten stortregent.

Qua controls valt er weinig op de game aan te merken. Het besturen van voertuigen kan soms best pittig zijn, maar levert daarentegen ook hilarisch momenten op. Het aimen vanuit voertuigen is ook niet allemaal koek en ei en vergt redelijk wat oefening om dit goed onder de knie te krijgen, maar dit maakt het dan weer een stuk realistischer.

De soundtrack van Far Cry 5 is ook erg goed gekozen en geeft je een extra gevoel dat je ook daadwerkelijk in die wereld aanwezig bent. Alleen de introtune zorgt al voor een rustgevend gevoel (en is misschien zelfs tegen mijn zin in, niet meer uit mijn hoofd te krijgen).

Hier en daar zijn er nog wel wat kleine bugs die opgelost kunnen worden met een update en ook het looten van je enemies kan soms voor wat frustratie zorgen. Ook mogen ze van mij de game wel wat meer balans geven met betrekking tot de enemies. Zo zou je een half uur rond kunnen lopen op zoek naar beren en niks tegen komen, terwijl je op andere momenten meteen wordt aangevallen door 5 enemies, 2 beren en een stinkdier als je je hengel net hebt uitgegooid om te gaan vissen. Buiten deze dingen om valt er vrij weinig aan te merken op Far Cry 5 (behalve het gemis van een photomode!!)

Far Cry 5 is in mijn ogen weer een parel van een game en laat tevens zien dat Ubisoft moeite wilt doen voor hun fans. Naast het daverende succes van AC: Origins, is ook Far Cry 5 weer een fenomenale toevoeging aan de lijst van uitgebrachte games. Wordt de Redneck die je stiekem altijd al had willen zijn en maak Joseph’s leven een hel op aarde in dit heerlijke vervolg van de Far Cry serie!

Review - Far Cry 5
Een heerlijk vervolg in de Far Cry serie
Verdict8.8