Het voetbalseizoen is inmiddels weer beginnen, de eerste wedstrijden zijn al gespeeld. En nu kunnen wij ons ook eindelijk digitaal een balletje trappen met alle sterren die op die wereldwijde voetbalvelden rondlopen.

Is deze FIFA dan eindelijk zo revolutionaire als EA laat weten, of zou een simpele ‘roster update’ voldoende zijn geweest om de game weer up-to-date te maken?

Als eerste gaan we verder met The Journey, een verhaallijn in de game die al twee jaar loopt en nu in het derde jaar tot zijn climax zou komen. Ook hier volgen we het verhaal van Alex Hunter, samen met zijn vriend Danny Williams en zijn stiefzus Kim Hunter.

Deze keer kunnen we ook wisselen van hoofdrolspeler wanneer wij dat willen, hierdoor is het verhaal ook interactiever ten opzichte van FIFA 18. Het leuke hieraan dat je er zelf voor kunt kiezen wanneer je even klaar bent met een personage.

Voor wie ga jij in The Journey?

Wil je zien hoe ver Alex het schopt, geen probleem, wil je weten of Danny een sterspeler wordt of kies je liever voor Kim en haar avonturen met het Amerikaanse dames elftal? Je kunt zelf kiezen welk verhaal je het liefste en graag als eerste wilt uitspelen.

Het is heerlijk om te zien wat je als speler zoveel invloed kunt hebben op het spel door simpelweg goed te spelen en de juiste antwoorden te geven tijdens een interview. Daarnaast is het leuk om te zien dat er ook elementen zijn toegevoegd aan de game die ervoor zorgen dat je het goed met je teamgenoten moet kunnen vinden voordat je in het team wordt geaccepteerd. Denk hierbij aan korte mini oefeningen waarbij je een balletje trapt met je teamgenoten.

Terwijl we The Journey voltooien richten we ons op Career mode, een modi die ik altijd heerlijk heb gevonden, maar in de afgelopen jaren steeds meer ruimte heeft moeten maken voor FUT. Maar voor mensen die nog steeds helemaal fan zijn van Career Mode, ook deze keer maak je een personage aan die (redelijk) op jou lijkt, of juist een personage die zo opvalt tijdens een wedstrijd dat je precies weet wie je bestuurt (denk aan een grote lichtblauwe afro met een roze onder shirt met lange mouwen).

Keuzes, keuzes, altijd weer die keuzes…

Terwijl je wedstrijden speelt zal je speler zich ontwikkelen. Dit doe je door verschillende doelstellingen te behalen. Dit begint bij een simpele doelstelling zoals ‘Voltooi 1 wedstrijd’. Naarmate je meer een vaker speelt zullen nieuwe doelstellingen vanzelf unlocken, scoor 300 doelpunten, speel 50 mensen uit met skill moves en dergelijke.

Zodra je dit soort doelstellingen behaald krijgt je speler er punten bij op bepaalde skills, Denk hierbij aan dat je sneller kunt sprinten, beter kopduels aan kunt gaan, je meer effect aan de bal geeft tijdens een vrije trap. Zo zul je beetje bij beetje van nieuwkomer van een team jezelf ontwikkelen tot onmisbare aanvoerder.

Daarna is het aan jou om je carrière verder te bepalen. Blijf je als sterspeler je team trouw of ga je voor een carrière in het buitenland bij één van de topclubs in de wereld? Alles is mogelijk en het is dan ook gehaal aan jou hoe jij verder de stappen zet in je carrière .

FUT is weer prominent aanwezig

Een andere vorm van een team opbouwen en zo goed mogelijk te laten spelen is FIFA Ultimate Team, beter bekend als FUT. Hier zullen veel FIFA spelers in de afgelopen jaren dan ook wel uren en uren plezier aan hebben beleefd. Het enige probleem is voor mij dat dit nagenoeg geen vernieuwende waarde aan de game toevoegt. We kennen et trucje inmiddels wel. Je koopt of wint spelers die je weer in een team stopt om zo een zo goed mogelijk te team te bouwen en tegenstanders van de mat te spelen.

Persoonlijk snap ik dat mensen hier helemaal in op kunnen gaan, maar nadat ik een kleine 50 wedstrijden in deze modi heb doorgebracht voelde het voor mij aan als in FIFA 18. Dat is dan ook iets wat ik jammer vind. Als dit de modi is die FIFA op elke manier dan ook promoot in de reclames en in de game zelf, waarom zou je het dan niet goed aanpakken en ieder jaar er weer een nieuw verrasend leuk feestje van maken?

Naast deze modi heeft de game ook nog een paar ontwikkelingen doorgevoerd die het spel ten goede zou moeten komen, met name zou moeten… Dit zeg ik zo omdat het niet alleen ‘wennen’ is voor mij als FIFA speler van het eerste uur, ook omdat ik soms mijn twijfels heb bij sommige ontwikkelingen.

No luck, all skill

Als eerste moet ik zeggen dat ik blij ben dat de aanname van een bal over 50 meter niet meer vanzelfsprekend is, dat heb ik sowieso altijd al raar gevonden. Maar elke vooruitgang hoeft niet altijd een daadwerkelijke vooruitgang te zijn. Dit zeg ik omdat ik soms ook de onmogelijk aannames heb gezien en dat bedoel ik in de negatieve zin van het woord.

Zo speel ik de bal terug op mijn keeper, een pass de recht op de keeper af gaat met als enige doel om de bal zo ver mogelijk het veld in te brengen. Tot mijn verbazing zie ik dat de keeper de bal zo slecht raakt dat hij 10 meter vooruit gaat en 10 meter naast hem terecht komt, net buiten de ’16’ en deze panklaar voor de aanvaller neerlegt. Deze schiet hem vanuit een volley netjes in de goal.

Nu snap ik dat de controle van een bal bij een spits beter is dan bij een gemiddelde keeper, maar ik had Čech op doel staan, niet de minste keeper als je het mij vraagt. Deze moet toch wel een bal makkelijk het hele veld over kunnen rossen als daar om word gevraagd. Als dit nu eenmaal voorkomt, dat weet ik ook wel dat het gewoon pech is geweest. Maar het komt helaas vaker voor dan verwacht. Hierdoor lijkt de nieuwe Active Touch System nog een beetje in onbalans, maar gelukkig bestaat er zoiets als een patch 🙂

Maximale controle is niet standaard in FIFA 19

Maar wat mij wel opvalt is dat FIFA inmiddels meer een voetbal game is geworden. Ok, ik zal het even verder uitleggen. Juist omdat alles zo makkelijk kon worden aangenomen ging FIFA niet altijd meer om voetballen, maar om wie het duel kon winnen. Hierdoor lijkt het erop dat men eerder moet passen, beter de ruimtes moet zoeken en duels proberen te ontwijken.

Dit zorgt er ook voor dat je kansen nu beter moet benutten, beter moet kiezen wanneer je naar voren wilt rushen. Ook heb je nu een grotere kans dat je met een splijtende pass de verdediging te kijk zet en je 1 tegen 1 tegenover de keeper komt te staan. Simpel rondspelen en wachten op een opening is iets wat minder voorkomt, je moet dus meer tactisch te werk gaan, iets wat ik al een tijdje miste in FIFA, maar gelukkig is daar nu verandering in gekomen.

FIFA 19 is dus een game die mij met verschillende gevoelens de game laat beleven. Er zitten qua tactisch vlak meer dan genoeg vooruitgang in, maar daarin tegen zijn simpele ballen soms lastig voor spelers en keepers om onder controle te krijgen.

Review - FIFA 19
FIFA 19 heeft een aantal veranderingen doorgevoerd. Sommige zijn zeer positief, anderen weer minder goed uitgevoerd.
Verdict7.7