Final Fantasy XIVHet is alweer bijna drie jaar geleden dat Final Fantasy XIV uitkwam en de meeste gamers zaten te springen om een nieuwe uitdaging, maar helaas de game is niet goed ontvangen door de gamers. Niet veel later kwamen de geruchten dat er een nieuwe Final Fantasy XIV aan zat te komen en inderdaad, Square Enix kondigde aan dat ze de game helemaal opnieuw gingen ontwikkelen en opbouwen. Hierdoor waren de meeste mensen aangenaam verrast, maar ook terughoudend omdat het deze keer weer fout kon gaan. En nu is het dan eindelijk zo ver. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is er. Maar zal Square Enix de kritische mensen kunnen overtuigen met hun nieuwste game? Dat is waarschijnlijk nog wel de grootste uitdaging geweest tijdens het hele ontwikkelingsproces.

Herboren Final Fantasy

En nu kunnen we eindelijk genieten van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Ook hier word het verhaal weer benadrukt, zoals bij elke Final Fantasy game. Dat maakt de serie juist zo sterk, los van de grafische hoogstandjes. Het zorgt ervoor dat jij en je vrienden zich moeten verzetten tegen de aanhangers van Garlean. Als je kijkt naar de manier waarop je character zijn ontworpen en als je iets summont, dan zul je merken dat het hier om een totaal nieuwe game gaat. Het grootste gedeelte van de interacties vind plaats tijdens een real-time motion cutscenes, hier zijn sommige gesproken in plaats van ondertiteld en deze cutscenes zorgt ervoor dat je een band krijgt met de cast. Ook al zul je niet alles volgen of herinneren naarmate de game vordert, je leert wel beetje bij beetje de personages kennen. Dus mocht je in een belangrijk moment moeten vechten met je personages, dan weet je in ieder geval iets van hun achtergrond.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Verhaallijn

Het verhaal van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is een verhaal dat je constant blijft verrassen, je zult nooit een saai moment beleven. Elke keer als je nieuwe level haalt zal er zich een verrassende wending voordoen in het verhaal. En ook al zit je nog maar net in het verhaal en ben je nog druk bezig met het ontdekken van de wereld, ook dan zul je al grote gevechten hebben. Al hoewel de game lekker loopt zullen sommige mensen het niet fijn vinden dat er zoveel moet reizen en dat het daarom zoveel (nutteloze) tijd in beslag neemt.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

FFXIV: A Realm Reborn staat bol van de verschillende verhalen. De eerste 10 tot 15 levels bestaan met name uit de tutorials, een korte kennismaking met de wereld van de MMO. Daarna gaat het avontuur pas echt beginnen doormiddel van de Duty Finder ga je naar verschillende kerkers, moet je kiezen welke Grand Company je gaat joinen en, mijn persoonlijke hoogtepunt, mag je eindelijk op de Chocobo rijden! Hiermee kun je makkelijker en sneller reizen, maar ook kun je hem gebruiken tijdens de gevechten. Daarnaast kun je dan ook eindelijk fast-travellen tussen de steden in de wereld van Eorzea. Dit is allemaal leuk tot je level 25 bereikt. Daarna zorgt de game ervoor dat je tot aan level 50 constant met nieuwe dingen te maken krijgt. Zo moet je steeds meer gebieden ontdekking in deze immense wereld. Ook moet je Hunting Logs voltooien in de uitgestrekte wereld van Eorzea, maar als ze eenmaal complete zijn, dan krijg je er veel XP voor terug. De meeste XP krijg je toch wel als je een baan vind, maar ook je eerste PvP kill in de Wolves’ Den is goed voor je XP. Mocht je toch voor de vele XP gaan, dan zijn FATE’s misschien nog wel de beste optie. Hierbij kun je gezamenlijk een verschillende grote boss battles laten plaatsvinden die zich willekeurig in de wereld bevinden. Deze zijn goed voor je XP, bankrekening en af en toe vind je een leuk item die je weer kunt bewaren, verkopen of gebruiken. Naast dit leuks brengt het ook spelers samen en zo kun je lekker op FETA-jacht gaan. Al met al iets wat iedereen wel van Final Fantasy XIV kent, maar dit is en blijft leuk om te doen. Een feature die iedere MMO-fan kan waarderen.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Combat-systeem

Het combat-systeem van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ziet er flashy uit, maar het is niet revolutionair. Je werkt met een tab-target systeem met dezelfde downtime periode en magic spells zoals we ze vaker hebben gezien. De spreuken zijn prachtig om te zien en daardoor krijgen je als gamer ook meer feeling met de characters. Het systeem werkt redelijk langzaam, je moet soms wachten als je tussen verschillende skills kiest, met name in de begin levels. Nu is het zo dat je meer opties krijgt naarmate je ranked, ook krijg je daarna drie grote bars met punten voor je Skills (en je HP en MP). Hierdoor kun je later in de game meer en zwaardere aanvallen inzetten tijdens je gevechten.

Een groot voordeel van dit combat-systeem is dat het is aangepast voor de PlayStation, maar nog steeds is het verre van ideaal. Normaal gesproken moet je toch een toetsenbord of een muis gebruiken om alle controles te kunnen gebruiken, maar Final Fantasy is een serie die langer meedraait in de console, daarom hebben ze de basis controles goed uitgewerkt. Als je dieper in de game zit, dan merk je dat je door de beperkte controller toch bepaalde dingen moet inleveren als het op keuzesnelheid aankomt. Het zit hem dan ook in de juiste knoppen onthouden, dat is dan ook de enige beperking vanwege de vele opties die je in de game hebt. Het grote voordeel is daarvan dan wel dat je lekker ander dingen kunt doen terwijl je bijvoorbeeld op je Chocobo rond rijd. Makkelijker voor jou en natuurlijk ook fijner voor je sociale omgeving. Een win-win situatie van de beperkte controles.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantast XIV: A Realm Reborn heeft ook een leuk klasse systeem bedacht. Er zijn 8 klasses om mee te beginnen. Deze soorten variëren van een gespierde Gladiator tot aan een hele sterke Thaumaturge. Vanaf level 10 kun je wisselen tussen alle klasses en deze ook laten levellen. Daarnaast kun je elke klasse laten ontwikkelen zoals je zelf wil. Als je level 30 hebt bereikt, dan kun je eindelijk een baan kiezen. Ook al is het iets dat echt specifiek aan je character is gelinkt, het is wel iets waar je veel geld mee kunt verdienen als je je er goed in verdiept.

Immense wereld

Eorzea is op ingenieuze wijze opnieuw opgebouwd. Van de bossen tot aan de woestijnen, alles is opnieuw vanaf de grond opgebouwd vol met schoonheid voor de game en of je nu op de PC speelt of op de console. Grafisch is het een plaatje voor een MMO. Daarnaast hebben ze ook nog de dag en nacht cyclus toegevoegd en een veranderlijk weer systeem. Alle systemen lopen vloeiend in elkaar over, ongeacht waar jij je bevind in de wereld. Dit zijn de dingen die de game voor een MMO fan tot een plaatje maken.

75c5f671ad74fb3890be5639e9a91d02

Zo goed als de game eruit ziet, zo fijn is ook de soundtrack voor Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. De soundtrack voldoet volledig aan de Final Fantasy games die we kennen uit het verleden. Het staat vol van de hypnotiserende melodieën die je in de juiste sfeer brengen, ongeacht in welke stad of welk gebied de speler zich bevind. De geluidseffecten zorgen voor dat kleine beetje extra waardoor een spell net even iets beter tot zijn recht komt in tegenstelling tot meeste MMO’s.

Easy gaming

Waarin andere MMO-games je soms het gevoel geven dat het tot je dagelijkse takenpakket behoord, daarin zorgt Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ervoor dat je met een glimlach inlogt. Zorgen dat je de juiste uitrusting vind is geen nachtmerrie dankzij de grote hoeveelheden die je mee kunt meenemen. Een groot voordeel is dat je group finder hebt in de chatbox. Hierdoor schakel je de rest van de chat berichten uit. Ook kun je de layout van je menu tweaken wat voor jou het beste is. Tevens is het reizen tussen de verschillende steden makkelijk gemaakt door middel van je airship en het feit dat je gebruik kunt maken van de teleporten. En mocht je naast dit alles niet genoeg XP hebben om de juiste level te hebben voor een missie, dan heb je altijd nog de guild-opdrachten waar je meer dan genoeg opdrachten van kunt krijgen en zo kunt ranken, deze lijst is werkelijk onuitputtelijk.

Verdict

Square Enix heeft het op wonderbaarlijke wijze voor elkaar gekregen om de flater van Final Fantasy XIV recht te zetten. Het resultaat is dan ook dat er een Final Fantasy in de schappen ligt die de serie waardig is. Ook al zijn er aardig wat verwijzingen naar het originele deel, elk onderdeel van de game, van gameplay tot presentatie, is vanaf een compleet 0-punt opnieuw opgebouwd en heeft drastische wijzigingen ondergaan. Liefhebbers van de series, de oude of de nieuwe, zullen hier ook graag mee aan de slag gaan, ondanks de beperking die de controles met zich meebrengen. Iedereen die op zoek is naar een moderne MMO is bij deze Final Fantasy aan het juiste adres. De game bevat alle onderdelen die men mag verwachten van een MMO. De gameplay en het verhaallijn zijn de beste vertrekpunten om de wereld van Eorzea te verkennen. Final Fantasy is weer terug.

Korte mededeling: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ondervind op dit moment veel problemen met de servers. Dit hebben we niet meegenomen in de review omdat we er vanuit gaan dat dit tijdelijke problemen zijn. Sinds 31 augustus accepteren de meeste servers dan ook geen nieuwe characters vanwege de login restricties en problemen. Binnen zeer afzienbare tijd zal ook dit verholpen zijn en zal de game vlekkeloos draaien. Square Enix houd ons dan ook constant op de hoogte en heeft aangegeven dat het probleem in de loop van de week moeten zijn verholpen.

365Gaming verdict: 8