Final Fantasy VII is een van de meest geliefde games ooit uitgebracht. De toenmalige ultramoderne graphics, gedenkwaardige personages en boeiende gameplay worden tot op de dag van vandaag nog steeds hoog aangeschreven.

Ik heb samen met mijn mede fans jarenlang gesmeekt voor een Remake. En eindelijk in juni 2019 maakt Square Enix bekend dat ze, het spel der spellen, opnieuw zouden uitbrengen in 2020. De remake bevat de klassieke personages, het verhaal en de setting die je je herinnert, maar opnieuw geïnterpreteerd met moderne graphics en gameplay, maar ook gigantisch bij geschaafd met nieuwe trucjes en kleine tidbits in de verhaal.. Mensen die de originele versie hebben gespeeld, zullen het iconische verhaal in een nieuw licht ervaren, terwijl niet-ingewijden de game eindelijk kunnen verkennen – nou ja, een deel ervan.

Background

Het verhaal heeft nieuwe stukken, uitgebreidere delen maar ook nieuwe karakters. Het begint natuurlijk met Cloud Strife. Deze ex SOLDIER is een huurling en werkt voor geld. Wanneer hij benadert wordt door de groep Avalanche om een Mako centrale te saboteren gaat hij er op in want geld is geld.

In begin is het redelijk onduidelijk wat Mako nou precies is. Nou… Mako is de energie van het leven en de wereld. Alleen is het nadeel dat de winning van de energie in handen is van Shinra Inc. De stad Midgar wordt dus draaiende gehouden door de energie Mako en Shinra Inc. is hierdoor erg machtig en denkt boven alles en iedereen te staan. Velen zijn het hier niet mee eens alleen Avalanche doet er wat aan.

Cloud gaat hierin samen met Barret de strijd aan om de sectoren waarin geleefd wordt vrij te maken van Shinra en Mako. Hij gaat in het eerst stuk samen met Biggs, Wedge en Jessie naar Mako Reactor 1 en blaast deze op. Na deze strijd komt Cloud weer in contact met een oude bekende van hem, namelijk Tifa. Later in het verhaal gaan ze nog een reactor opblazen en bij het ontsnappen valt Cloud uiteindelijk door het dak van een Kerk en bijna in de armen van de prachtige Aerith.

Maar wat mij heel erg tegen valt dan wel opvalt is dat er dingen nu veel uitgebreider naar voren komen. Zoals meer information over Heidegger en Shinra, een nieuwe Solder op een Motor die je uitdaagt maar ook helpt. Maar ook een heftiger flirt verhaal lijn met Jessie. Ook hebben ze nu wat meer side-quests er in gedaan om je XP omhoog te krijgen. Daar waar je vroeg gewoon op de map kon rondlopen voor gevechten heb je nu alleen deze side-missies.

Battle systeem

Er zijn twee gevechtssystemen: Standaard en Klassiek. In het standaard systeem voer je zelf de basis aanvallen uit, gebruik je magie en vaardigheden of selecteer je op elk moment items tijdens gevechten. Je kan het dus zo complex maken als je zelf wil. Maakt natuurlijk de game wel veel meer action packed. Het klassieke systeem is een variant van Easy Mode. Laat je niet misleiden door de naam, want deze modus speelt niet zoals het oude spel. Je personage voert automatisch basis aanvallen uit op vijanden en vijanden zijn veel zwakkere strijders. Hoewel je je personages nog steeds bestuurd, wacht je vooral op het vullen van de ATB-meter, zodat je magie en speciale bewegingen kunt loslaten. Beide systemen lijken dan ook niet op het oude systeem. De karakters staan nou eenmaal niet meer op een rijtje en vallen om beurten aan. Als je namelijk in een party van drie zit, vallen ze vaak tegelijk aan. Maar je bestuurt er maar een met de magie of sterkste aanvallen.

Net als het originele spel bevat deze remake Limit Breaks. Deze extra krachtige aanvallen zijn uniek voor elk personage en geven hen de mogelijkheid om krachtige wezens op te roepen die enorme schade aanrichten. Met uitzondering van de basis aanvallen, verbruiken alle niet standaard aanvallen, een of twee blokken van de Active Time Battle (ATB) -balk. ATB wordt in de loop van de tijd aangevuld, maar je kunt het sneller laten vullen door succesvolle aanvallen uit te voeren of door bepaalde Materia-bollen uit te rusten.

Een beetje meer over Materia. Dit zijn bollen met extra magie of energy die je wapens of armour charged met deze energy of magie. Zoals bijvoorbeeld een Elemental gecombineerd met een fire materia op een bangle, geeft je resistance tegen vuur. Maar gebruik je het op je wapen, doet je wapen met vuur aanvallen. Dit systeem is eigenlijk geheel onveranderd gebleven en dat is maar goed ook. Het was in mijn ogen ook al redelijk geavanceerd voor zijn tijd.

Daarnaast is het wapen/ability systeem ook meer en meer uitgebreid. Naarmate je levelled krijg je skillpoints. Deze skill points kan je weer inzetten om je wapens, welke er natuurlijk weer veel verschillende zijn, instellen naar je eigen speelstijl. Zo kan je bij Tifa bijvoorbeeld volledig je storten op melee punch aanvallen. Of je kan haar instellen op magie en magie resist.

Naast dit heb je ook een veranderd Summon systeem. De summons zijn erg gelimiteerd maar ook nu weer veel anders dan het origineel. Zoals al eerder vermeld heb je magie punten en ATB-balken. In het origineel werden alle summons opgeroepen met behulp van magie en hadden ze een super krachtige aanval. Nu worden ze gesummoned in bepaalde vechten en kosten ze ATB-balken. Tevens vechten ze dan X tijd lang je zij en kan je jou ATB-balken besteden aan hun sterkere aanvallen. Maar als hun tijd op is doen ze nog een aanval en verdwijnen ze weer. Dus de geweldige summon filmpjes zoals Doomtrain en Knight of the round zijn er helaas niet meer.

Graphics

Omdat het spel volledig is gebaseerd is op de Unreal 4-engine, is Final Fantasy VII Remake een van de meest indrukwekkend ogende titels van deze generatie. Op enkele uitzonderingen na bruist elke omgeving van verbluffende details. Vuile sloppenwijken, bruisende uitgaanswijken, luxueuze hoogbouw en dorre woestenijen zien er authentiek en bewoond uit. Personages en de wezens waarmee ze vechten, knallen ook met prachtige details.

Hoe verbluffend het grootste deel van de game er ook uitziet, je zult af en toe een aantal texturen met een lagere resolutie tegenkomen. Dit is vooral duidelijk wanneer je de sloppenwijken bezoekt, waar je wazige texturen zult zien op gebouwen, de grond en op willekeurige rommel in de omgeving.De filmpjes daarentegen zijn weer super gelikt. Strakke lijnen, geweldige voice actors en natuurlijk het verhaal.

Nadelen

Maar aan elke game zitten natuurlijk ook wat nadelen. Waar ik bijvoorbeeld weer niet blij van wordt is het overdreven Kawaii gedoe van sommige karakters. De overdreven japanse tikjes die bepaalde karakters hebben in Anime. Zoals de knipogen en handbewegingen. Maar ook het feit dat als je een dialoog hebt midden in een stad, dat de inwoners van die stad er ook dwars doorheen lopen of je zelfs wegduwen.

Ook heb je regelmatig rare scenes met Sephiroth die in het origineel niet aanwezig zijn of misschien kan ik het me niet meer herinneren. Het is soms zelf mateloos irritant. Dan wil je door maar zit je in een verplicht scene met hem of een van de NPC’s in het stadje. Skip mogelijkheid please?

Maar ook het allerbelangrijkste natuurlijk: DE GAME IS NIET AF. Ja mensen je hebt het zelf meegemaakt, als je de game hebt gespeeld of als je mee hebt gelezen en alle andere reviews. Het verhaal stopt na alle gebeurtenissen in Midgar. En bepaalde karakters zijn nog niet speelbaar of nog niet eens aan bod geweest.

De game is niet zo Epic als zijn origineel. Dus als je een revolutie verwacht, krijg je er geen. Wat je zult vinden is een solide RPG met strategische veldslagen, verbluffende graphics en een meeslepend verhaal met gedenkwaardige personages. Hoewel het slechts een deel van het originele verhaal vertelt, heeft Final Fantasy VII Remake genoeg gameplay en een extra plot om de meeste spelers tevreden te houden.

Niet iedereen zal blij zijn met het spel. En ik kan best wel een berg redenen geven. Maar het is wel de 30-40 uur die je er in steekt waard. Hopelijk komt het volgende deel over een niet al te lange tijd. Maar gezien hoe lang Square Enix nodig had om alleen deze openingsact uit te brengen, heb ik stiekem een beetje ijdele hoop.

Review - Final Fantasy VII Remake
  • Prachtige graphics
  • Geweldige character remake