Final Fantasy X staat in de boeken als één van de beste JRPG’s ooit. Die mening deelde ik zeker ook, dus voordat ik met Final Fantasy X HD Remaster kon beginnen (met daarnaast ook nog het vervolg Final Fantasy X-2 HD Remaster) was ik al verkocht. Square Enix zorgt ervoor dat het een genot is om deze games opnieuw te ontdekken op de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Sterker nog, ik verheugde me enorm op deze game toen ik voor het eerst de aankondiging online zag. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben hoe deze games er nu uit zien, compleet met opgepoetste graphics, de muziek en stemmen die opnieuw zijn opgenomen. Het is helemaal fijn om te zien hoe ze nu beter zijn toegepast in de games en ervoor zorgen dat een Final Fantasy fan heel wat uurtjes vooruit kan met de re-release van deze games.

Ook al heb ik zelf Final Fantasy X heel erg veel, vaak en graag gespeeld, de reis die Tidus aflegde in de game beleefde ik elke keer weer met hem mee. Persoonlijk gezien is deze game de perfecte combinatie van snelle actie, meeslepende verhalen, geweldige humor en de romantiek zorgen ervoor dat de opvallende personages, zoals de altijd vrolijke Blitzball sterspeler Tidus en de altijd vriendelijke maar vastbesloten Summoner Yuna, het verhaal leuk en aantrekkelijk maken. Voor de mensen die niet weten wat een Summoner is in het Final Fantasy universum; een Summoner is een persoon die door de bevolking heilig is verklaard en deze beschikt over de gave om magische monsters op te roepen, ook wel Aeons genoemd.

Ik zou graag willen zeggen dat ik Final Fantasy X-2 HD Remaster op hetzelfde voetstuk kan plaatsten als Final Fantasy X HD Remaster, maar vanwege het sterke verhaal van deel X is het onmogelijk om X-2 net zo intens te beleven. Maar ondanks dat FF X tot mijn favorieten behoord betekent het nog niet dat X-2 een slechte game is. Het is juist een goede game en het heeft er absoluut voor gezorgd dat ik regelmatig verrast was van de grafische hoogstandjes van FF X-2 HD.

Alhoewel er bijna geen verschil zit in de combat systemen en verder gameplay van X en X-2, met name het turn-based is nagenoeg gelijk aan elkaar, maar bij Final Fantasy X heb je het Conditional Time Battle systeem, waarmee je snel kunt wisselen tussen je teamleden, Final Fantasy X-2 heeft daarin tegen een Dress Sphere Grid die ervoor zorgt dat je met dezelfde characters speelt en met één druk op de knop kun je van outfit wisselen. Naast een andere outfit krijgen ze ook andere krachten, wapens en special attacks. Deze beide systemen hebben zo hun leuke en minder leuke kanten, maar ze zorgen er in ieder geval voor dat het spel niet gaat vervelen en je lekker bezig blijft.

Wat deze Final Fantasy X/X-2 versie zo speciaal maakt zijn de graphische en audiovisuele verbeteringen. Het is dan ook geen remake maar een HD remastering. Bij een remake wordt bijvoorbeeld het verhaallijn aangepast maar ook bijvoorbeeld het combat systeem word onder handen genomen. Dit is een 1 op 1 kopie van de PlayStation 2 versie met alleen maar uiterlijke upgrades. Wat natuurlijk ook logisch is, gezien het feit dat deze Final Fantasy sowieso al een van de beste verhaallijnen had. Daarnaast was het combat systeem ook simpel, goed en overzichtelijk.

final fantasy x 2

Geen Remake maar een Remaster
Nadat we een tijdje bezig zijn geweest met de opgepoetste versie van de game, waarbij de kartelige randjes zijn vervangen door mooie strakke lijnen en waarbij we kleine textures zien die zijn toegevoegd om het net even iets mooier te maken, kunnen we zeggen dat het het echt een upgrade is van de beide games. Alles ziet er beter uit, de grote steden zien er nog bombastischer uit en geven je het gevoel dat je in een nog grotere stad rondloopt dan voorheen. Maar ook de kleine details zijn beter in beeld gebracht waardoor het nog mooier overkomt. Zo zien we hoe mooi de regenbogen zijn in Spira, hoe voller de kleuren overkomen op het scherm, enzovoort.

Daarnaast hebben de hoofdpersonen in de game ook dezelfde remaster ondergaan. Nu zien we daar direct de vooruitgang van, maar op sommige momenten zijn er nog wel een paar schoonheidsfoutjes te vinden. Zo af en toe zien we tijdens een close-up toch een aantal keren dat de gezichten niet helemaal kloppen met de rest van de graphics. Met name de ogen laten het soms afweten als het aankomt op de HD kwaliteit in vergelijking met de rest van de game. Ook hebben we nog steeds te maken met een lip sync die soms op een hele slechte voice-over lijkt zoals we kennen van de Tell Sell reclames. Maar dit zijn dan ook maar de kleine dingen die je opvallen als je erg kritisch naar de game kijkt. Het is niet storend als je gewoon lekker wilt spelen, iets waar het bij deze game natuurlijk om gaat.

final fantasy x sd hd

Naast al deze mooie graphics hebben we natuurlijk de vele cutscenes en we moeten dan ook zeggen dat deze er geweldig uitzien. Het enige nadeel van de cutscenes is dat je ze op geen enkele mogelijkheid kan skippen. Skippen!? Wie wil deze cutscenes nou in hemelsnaam skippen zul je misschien denken? Dat is ook meer aan de orde voor de gamers die het spel al diverse malen hebben gespeeld en de cutscnes inmiddels kunnen dromen ;). Het meest storende van de cutscenes vind ik het tijdens de boss battles. Je weet dat deze eraan zit te komen, dan krijg je eerst een uitgebreide film van enkele minuten te zien die niet direct een meerwaarde is en dus frustreert het me alleen maar dat ik niet kan skippen.

Ook de muziek van Final Fantasy X/X-2 heeft een make-over gehad en ook al zullen mensen vaak zeggen dat het origineel altijd beter is dan een remix, toch heb ik me verbaast hoe een kleine aanpassing of een mix net iets meer de nadruk heeft gelegd op bepaalde scenes. Final Fantasy X-2 heeft, voor zover ik het kon vergelijken, niet een remix gekregen maar dit was ook niet noodzakelijk aangezien de game een goede soundtrack bevatte en nu nog steeds daar op kan rusten.

Voor de liefhebbers is het alleen wel belangrijk dat ze van te voren een duidelijke keuze zullen moeten maken, want de games hebben dan wel een cross save optie, de games zijn helaas geen cross-buy. De echte fans zullen zowel de PlayStation 3 als de Vita versie voor moeten aanschaffen. Maar moet je dan echt de deur uit, dan kun je verder op de Vita. Iets waar ik nog elke keer extra van geniet.

ffx HD

Final Fantasy op de Vita
De voornamelijkste reden voor het spelen van deze Final Fantasy game kwam omdat het ook op de PlayStation Vita was te spelen. Bij de vorige games kozen we altijd de PlayStation 3, soms konden we ook voor de Xbox 360 gaan, maar in mijn ogen speel je Final Fantasy het beste op de PlayStation. Misschien dat het ook wel iets is dat in mijn ogen zo hoort te zijn, maar hoe dan ook, standaard ging ik altijd voor de PlayStation versie. En de grafische kracht van de PlayStation is meer dan goed genoeg voor een game reeks zoals deze.

Aangezien men bij Sony beweert dat de Vita dezelfde kracht heeft dan een PlayStation 3 besloten we te kijken of dit ook daadwerkelijk zo is en ook om te kijken hoe men de controls hierin heeft omgezet. Hierin kunnen we kort maar krachtig zijn, helemaal met wat we hiervoor al hebben verteld. De kracht van de Vita is ruim voldoende en de controls zijn makkelijk en overzichtelijk. Daarnaast hebben ze tijdens het free roamen een leuke optie ingebouwd om snel je health te restoren. Dit doe je door simpel over het scherm te vegen, dan komt menu omhoog en door nog een keer te vegen verdwijnt het menu weer.

final fantasy x 1

Final Fantasy X HD Remaster
Dan is er natuurlijk ook de verhaallijn van de game. Hierbij neem je de rol aan van Tides, een jonge Blitzbal speler die, alhoewel hij succesvol is in deze sport, nog steeds in de schaduw staat van zijn vader, een beetje te vergelijken met het verhaal van Jordi & Johan Cruijff. Tidus, in tegenstelling tot Jordi, heeft geen goede band met zijn vader en ze hebben dit nooit bijgelegd of uitgesproken, daar bovenop verdwijnt zijn vader ook nog en is hij tot op de dag van vandaag nog steeds niet teruggekeerd of -gevonden.

De game speelt zich af in Spira. Dit is een magische wereld die aangevallen wordt door Sin. Dit gebeurt terwijl iedereen in het Blitzbal Stadion zit te kijken naar Tidus en zijn team. Sin is een kwaadaardig wezen dat al duizenden jaren voor verwoesting, angst en ondergang zorgt. Daarnaast is het zo dat iedereen die in zijn buurt komt het niet zal kunnen navertellen. Dit omdat Sin een vergif bij zich heeft dat ervoor zorgt dat je in eerst instantie niet meer weet wat er allemaal gebeurt, bovendien zul je waarschijnlijk een aanval van hem niet eens overleven. Nu is het wel zo dat enkel de uitverkorene en getrainde summoners Sin kunnen bestrijden en de vrede in Spira weer kunnen herstellen.

final fantasy x 2 3

De stad Zanarkand, waar Tidus woont, word aangevallen en alles word verwoest. Tijdens deze aanval probeert Tidus Zanakand te ontsnappen en op één of andere reden komt hij terecht op Besiad Island, wat ook in Spira ligt en de plek is waar Yuna, een nieuwe summoner is, woont. Het enige verschil is dat de wereld zoals Tidus die kent inmiddels een kleine 1000 jaar niet meer bestaat. Hij gaat dus op zoek naar de waarheid en wil het gevecht aangaan met Sin om alles te herstellen en terug te brengen naar het oude. Daarnaast heeft hij het geluk dat ze op Besiad ook Blitzbal spelen en dankzij zijn Blitzbal skills al snel word opgenomen in het locale team. Moedig als Tidus is gaat hij samen met Yuna op zoek naar Sin en reist zo de hele wereld van Spira over.

Tijdens zijn reis komt hij op alle eilanden van Spira en moet hij daar de opdrachten voltooien om zo de lokale bevolking gerust te stellen en om zo verder te komen in zijn zoektocht naar Sin. De vraag blijft natuurlijk of hij wel moedig en sterk genoeg is om dit allemaal te overwinnen en zo de vrede terug te brengen in Spira.

ffx summon

Final Fantasy X-2 HD Remaster
Final Fantasy X-2 kan worden gezien als een losstaande game, maar het is meer gedeeltelijk verweven met Final Fantasy X, Het is dus wel een losstaande game, maar ook een gedeelte is een vervolg van Final Fantasy X. Het einde van deel X en het begin van X-2 lopen redelijk door elkaar heen, daarnaast zien we ook dezelfde personages terugkomen in de game. Zo zien we in dit deel onder andere Yuna, Rikku en Paine terugkomen. Yuna heeft nog vaak ‘contact’ met Tidus, maar helaas voor haar zijn dit haar hersenspinsels. Ze denkt vaak terug aan de tijd samen met Tidus, helaas blijft het daar bij voor haar.

Yuna gaat op ontdekkingsreis in Spira en vinden aanwijzingen van een hele oude sphere die afbeeldingen van Vegnagun bevat. Vegnagun is een zeer krachtige machine dat begraven ligt onder Bevelle. De race begint nu pas echt, wat de machine is zo krachtig dat het heel Spira in één klap van de kaart kan vegen. In de strijd om zo snel mogelijk op deze plek te komen krijgt ze te maken met verschillende groepen die, om iedere hun eigen redenen, ook hier zo snel mogelijk naar toe willen gaan. Hierbij zien we ook veel bekenden weer terug komen, en ook sommige personages die uiteindelijk hebben geleefd in hetzelfde tijdperk als Tidus vanuit deel X, waarbij Spira werd aangevallen door Sin.

ffx

En ondanks dat het een iets andere opzet is qua gameplay is het juist de uitdaging om de wereld ook deze keer weer veilig te stellen. Ook al leunt de gameplay wel iets meer naar de huidige versie van Final Fantasy. Hier kun je nog wel rustig door je inventory bladeren, maar neem niet te lang de tijd, want de aanval van je tegenstander gaat gewoon door terwijl je lekker aan het zoeken bent. Maar dit doet gelukkig niet onder aan het verdere verhaal, het zorgt er juist voor dat je geen moment je aandacht verliest, helemaal gezien het feit dat je met random encounters te maken hebt. Zo zorg je dat je doormiddel van puzzels, opdrachten en boss-battles de wereld tot een veiligere plek brengt.

Het grote verschil tussen Final Fantasy X-2 is dat je naast de random encounters ook te maken krijgt met rivaliserende groepen in de game. Daardoor krijg je niet alleen te maken met gevechten tegen deze groepen, maar ook moet je soms eerst een wedstrijd afleggen. Hierbij kun je denken aan het een race naar de top van een berg, maar ook aan het uitkammen van een grot met daarin een kleine doolhof. Al met al een leuke afwisseling tussen het vechten door en zorgen ervoor dat je niet constant bezig bent het verhaal. Mocht je dit soort dingen nou niet zo interessant vinden, dan heb je het geluk dat het maar korte opdrachten zijn en korte missies die je moet uitvoeren.

final fantasy x 2 2

Korte reviews van een geweldige serie
De twee games zijn heel erg uitgebreid, en de reviews lijken voor de meeste mensen misschien aan de korte kant. Hier heb ik bewust voor gekozen, ten eerste is het natuurlijk zo dat deze games jaren geleden al uit zijn gebracht en er niks aan het verhaal is verandert, geen stukken weggelaten, toegevoegd of aangepast, daarnaast is het voor mij belangrijker om te zien hoe de remaster is uitgewerkt. Daarom koos ik deze keer bewust voor de PlayStation Vita versie. Want toen de game voor het eerst uitkwam had je de PlayStation 2, maar daarop onder andere vier schouder knoppen van de DualShock controller. Hoe zouden ze dit verwerken, hoe gaan ze om het het touch screen aan de voor en achterkant van de PlayStation Vita?

Allemaal dingen die ik belangrijker vond om te weten in plaats van het verhaallijn, wetende dat die 100% gelijk zou zijn aan de originele delen uit 2002 en 2004. Het gaat hier met name om de aanpassingen, die in mijn ogen heel erg geslaagd zijn. Dat de games goed zijn, dat wisten we al lang, dat de verhaallijnen staan als een huis, ook dat wisten we al. Dus al met al is dit een hele goede upgrade van de PlayStation 2 naar de PlayStation 3 en Vita.

En met name de Vita versies maken het voor mij leuk, omdat ik nu onderweg optimaal kan genieten van één van de beste Final Fantasy games uit de reeks, in mijn ogen was alleen Final Fantasy VII beter, maar dat kwam met name omdat toen de hele opzet van de game voor een verandering had gezorgd. Daar gingen we van een 2D naar een 3D wereld. Hier hebben we al een volledige 3D wereld, en inmiddels ook in HD.  Persoonlijk ben ik er dan ook van overtuigd dat deze reeks, met ondersteuning van cross-save, waarbij makkelijk van de console naar de handheld schakelen qua save game en andersom een van de beste versies is van een Final Fantasy game.