Een tijdje geleden hebben we een oproep geplaatst om nieuwe editors aan te trekken. Eén van de reacties kwam van Lieke. Niet alleen kwam ze met een hele leuke reactie, maar ook voegde ze daar de review van Firewatch aan toe. De manier waarop Lieke haar reviews schrijft is een stijl die binnen 365Gaming goed in de aarde is gevallen. Daarom willen wij jullie deze review niet onthouden en is het tevens een eerste kennismaking met Lieke. Hopelijk zien we nog veel leuke items en reviews van haar (als vast crewlid) in de toekomst voorbijkomen, maar voor nu, geniet vooral van de review.

Firewatch is een game die begin februari is uitgekomen en die onwijs mooie graphics heeft! Ik had er zelf nog niet veel van meegekregen maar afgelopen weekend speelde ik deze game op aanraden van Dennis. Met mijn koptelefoon op mijn hoofd, werd ik volledig in de wereld van Firewatch gezogen. Maar, wat voor game is Firewatch nu precies?

Firewatch02

You see Julia.

Henry, je hebt een heel leuk leven samen met Julia. Soms hebben jullie ruzie, maar dat is wat stelletjes doen – het kan niet altijd lang leven de lol zijn, toch? Ook jullie lieve hond is daar om je weer op te vrolijken en om even alles om je heen te vergeten. Maar soms gaat niet alles volgens plan – zo ook niet in jouw leven. Julia wil ergens anders naartoe verhuizen, om daar haar carrière te maken. Jij zit dit totaal niet zitten, maar wat zeg je tegen haar? Jaren vliegen voorbij en het gaat niet zo goed met Julia – ze herkent je soms niet eens. Wil je kosten wat het kost voor haar blijven zorgen, of is het toch slimmer om haar in een tehuis te stoppen waar er 24/7 voor haar gezorgd wordt? Het leven zit vol met lastige keuzes, Henry. En nu moet ik ook eerlijk bekennen, dat het geluk niet aan jouw kant staat…

In het jaar 1989 krijg je een baan aangeboden als vuurwacht in de wildernis van Wyoming. Je hebt wat tijd voor jezelf nodig om na te denken en je neemt de baan aan, zonder te weten wat de gevolgen daarvan zijn. Het is jouw taak om vanuit je toren – boven op de berg – uit te kijken over de wildernis, op te letten of je ergens rook ziet. Het is een erg hete en droge zomer, dus dat wordt nog spannend. Je baas, een vrouw genaamd Delilah, geeft je aanwijzingen en opdrachten via een kleine radio – een soort van walkie talkie. Zij is de enige met wie je nog contact hebt.

Je word geconfronteerd met een hoop vragen en keuzes waarover je soms even na moet denken – wil je alles wel tegen deze vrouw zeggen, die je nog nooit in het echt ontmoet hebt? Heeft zij het recht om alles over jouw privéleven te weten te komen? En wanneer Julia belt, om te vertellen dat ze je mist, voel je je dan niet schuldig dat je al het contact met de buitenwereld hebt buitengesloten?

Natuurlijk heb je erg veel aan je hoofd door al de rare dingen die in de wildernis gebeuren, dat je daar niet echt veel tijd hebt om over na te denken. Maar, Henry, wees voorzichtig. Je weet niet wat zich daarbuiten schuil houdt…

Firewatch03

In Firewatch speel je een veertigjarige man genaamd Henry. Je weet niet hoe je er zelf uit ziet, behalve van een oude foto die je samen met Julia hebt genomen. Het enige wat je van jezelf te zien krijgt zijn je handen en af en toe je benen wanneer je van een berg op of af klimt. Je kan letterlijk álles oppakken en weer weggooien in deze game, maar je kunt ook dingen die belangrijk lijken, houden en in je rugzak stoppen om te bewaren voor later.

Je beheert een kaart en een kompas waarmee je de wildernis moet verkennen. Het was soms nog wel eens lastig om op bepaalde plekken te komen, of om nou precies te weten waar je heen moest – maar het meeste spreekt wel voor zich. Ik ben gewoon zo’n sukkel die meteen verdwaald raak als ik geen minimap in de hoek van mijn scherm heb staan o/

Alle keuzes die je maakt in de game zijn aan jou – jij beslist zelf wat je tegen je baas Delilah zegt door middel van verschillende opties die je kunt kiezen. Kies je niks, dan zegt je ook niks terug. Net zoals in het begin, wanneer je op het punt staat om Julia te ontmoeten. Er wordt een heel ontroerend muziekje afgespeeld tijdens de gesprekken met haar. Zo moet je beslissingen nemen als wat voor soort hond je wilt, of je wel/niet boos wordt op Julia enzovoort. Op een gegeven moment kreeg ik bijna tranen in mijn ogen omdat het begin zo ontroerend is – het is echt super mooi gedaan!

Firewatch04

The Flapjack Fire

Firewatch is een ongelooflijk mooie game met prachtige graphics! Het lijkt net alsof alles getekend is maar ook weer niet – ik kan het niet zo goed uitleggen ^^” Vooral het kleurgebruik is zó super mooi. Ik keek echt m’n ogen uit. Jullie moeten maar even de trailer hieronder kijken om te begrijpen wat ik bedoel ;D

Ook de stemmen van de personages vond ik fijn om naar te luisteren. Je kon goed horen op welke momenten ze welke emoties uitten. Je kon bijvoorbeeld goed horen wanneer ze bang waren of wanneer ze juist sarcastisch waren etc. De humor en emotionele gesprekken tussen Henry en Dililah waren ook heel echt.

Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik wel een beetje teleurgesteld was door het einde. Je zit namelijk zo erg in het verhaal dat je hoopt op meer en meer. En je hoopt op dat mega geweldige goede einde – maar dat kwam helaas niet. Het is zeker te weten een game die je aan het denken zet en waarvan je het verhaal even moet laten bezinken nadat het het uitgespeeld hebt. Dennis wilde nadat ik klaar was met het spelen van de game (die ik in één zitting heb uitgespeeld en waar je echt een uurtje of 3-4 mee bezig bent), een film kijken, maar dat wilde ik niet omdat ik nog zo erg in het verhaal van Firewatch zat, haha :’D

Firewatch is verkrijgbaar via Steam en via de Playstation store!

Bron foto’s: 1, 2, 3, 4

Over de auteur

Contributor

Lieke a.k.a. xBloodScarlet zat als klein meisje al met een gele Game Boy Pocket in haar handen. Niet veel later zat ze ook regelmatig met een op schoot en zo niet, dan kroop ze weg achter de PC. In het begin gebruikte ze veel cheatcodes voor games als 'Heroes of Might and Magic II' en 'Age of Empires', omdat ze nooit kon winnen. Na verloop van tijd zijn (J)RPG's helemaal haar ding geworden en is ze er niet vies van om een game met een uitgebreide verhaallijn te spelen.