Eindelijk is het zo ver! Nadat we tijdens de Gamescom al lekker werden gemaakt met Forza Horizon 4, is het nu eindelijk zo ver! We kunnen nu eindelijk afreizen naar Engeland om daar de wegen onveilig te maken met de meest exclusieve bolides die de game ons biedt.

Maar voordat het zover is moeten we eerst bekend worden met de game, dit doe je door in een klein half uurtje door de tutorial te rijden. Hierbij krijg je verschillende soort races in verschillende seizoenen voorgeschoteld. Dit is puur te voorbereiding op de echte game.

Terwijl we onze eerste meters rijden in de game krijgen we te zien dat het een game is waar Turn 10 weer veel liefde in heeft gestopt. Dit zien we dan ook terug in de manier waarop de game aan ons wordt gepresenteerd. We worden in het begin aan de hand genomen, krijgen we uitleg over de verschillende races of uitdagingen die de game ons biedt.

Racen tegen andere snelle voertuigen is ook in Forza 4 leuk en uitdagend

Dat is in mijn ogen ook één van de pluspunten van de game, ongeacht wat je specialiteit is, ongeacht wat je voorkeur heeft qua gameplay, iedereen krijgt wel een aantal soorten races of uitdagingen te zien waardoor ze verder kunnen komen in de game.

Nu is het wel zo dat je alles zou moeten voltooien als je maximaal wilt genieten van de game, als je alles wilt unlocken. Dit omdat sommige achievements nu eenmaal om een maximale score vragen voor elke uitdaging die de game je voorschotelt. Maar dat is niet nodig om te kunnen genieten van de game, daarvoor is één van de drie sterren al genoeg om verder te komen.

Je kunt er ook voor kiezen om alles te verkennen in de game, elke weg te verkennen, elke historische plek in en rond om Edinburgh te bekijken. Alles om je te laten merken dat Forza Horizon 4 totaal niet alleen maar een race game is. Het is een wereld die je met je auto kunt ontdekken. Je kan er voor gaan om de zogenaamde Hotspots te bezoeken of wil je zo ver mogelijk met je auto kunnen ‘springen’? Alles is mogelijk en ook zeker de moeite waard om zo de mooie open wereld van Forza Horizon 4 te verkennen.

Soms is een coole auto belangrijker dan een snelle auto 🙂

Het mooie aan de omgeving is dat het seizoen zich aanpast naarmate je verder komt in de game. We beginnen in het voorjaar en naarmate we meer fans krijgen vanwege de stunts en races die we voltooien, verandert het seizoen. Het mooie hieraan is dat je tijdens elk seizoen ook events ziet die hiermee te maken heeft. In de winter is het normaal om in de sneeuw helemaal los te gaan, in het voorjaar (met veel regen) komt rally rijden weer meer naar voren in de events.

Zo zorgt de wereld er voor dat je elke keer weer voor een nieuwe uitdaging komt te staan die verschillende uitdagingen met zich meebrengt. Soms is het zo dat je namelijk een 1 tegen 1 wedstrijd hebt waarbij je tegen een rival (andere gamer zijn ghost) moet rijden, hierbij zijn de tijden die je moet verslaan niet indrukwekkend zijn, maar wel leuk om te zien hoe sommige gamers racen in deze game.

Naast de races die de game je voorschotelt krijg heb je ook nog te maken met Forzathon, een interactief evenement dat meerdere malen als pop-up te zien is tijdens het spelen. De Forzathon zorgt ervoor dat je samen met anderen het event moet voltooien. Dit kan een event zijn waarbij het om racen gaat, maar ook stunt en dergelijke komen hier ook weer voorbij. Alles is mogelijk en niets is te gek.

De James Bond DLC is zeker de moeite waard

Het leuke hieraan is dat je niet weet wat voor soorten races je krijgt voorgeschoteld, hierdoor blijft het altijd de vraag of jij de juiste auto hebt gekozen om mee te beginnen. Zo kan het zijn dat rally rijden als eerste op het programma staat, daar kun jij wel aan mee doen met je mooie Koenigsegg, maar een rally auto heeft meer nut om mee te rijden, de tweede kan weer een speed trap zijn, dan is juist een snelle auto weer ideaal.

Gelukkig kun je redelijk snel wisselen tussen auto’s. Hierdoor zul je nagenoeg altijd de 3 onderdelen van het event wel kunnen voltooien. En mocht je echt slecht scoren tijden een Forzathon, dan kun je altijd nog bouwen op je tijdelijke teamgenoten om goede scoren neer te zetten.

Het mooie hieraan is dat de game, ook al heb je alles in de single player voltooid, je continu blijft uitdagen. Je steeds maar weer de mogelijkheid geeft om de meest bizarre dingen mee te gaan maken. Want laten we eerlijk zijn, heb jij ooit in je leven een auto gezien die over een kerk heen moest springen om meer volgers te krijgen in een game?

Genieten van het Winter Wonderland

Zo zijn er tal van events die je net even afwijken van je standaard races, dit zorgt ervoor dat je als speler toch weer terugkeert naar de game om te kijken wat er allemaal nog meer te bieden heeft.

Maar naast dit alles moet de game er natuurlijk ook wel aantrekkelijk uitzien om je in de game te houden. Dat is dan ook iets waar Microsoft Studios en Turn 10 heeft erg hun best voor hebben gedaan. De game ziet er grafische prachtig uit, de omgevingen zijn lekker interactief. Ook de veranderingen van seizoenen helpen hierbij. Zo krijg je toch het idee dat de wereld groter is dan verwacht. Dit komt puur omdat een besneeuwde versie van een race het heel anders laat aanvoelen dan diezelfde race in de zomer.

Dit is dan ook wat ik persoonlijk de kracht van de game vind. Ook al weet je dat de track nagenoeg gelijk is aan die van een ander seizoen, het voelt totaal anders aan. Deze beleving zorgt ervoor dat je juist alles wilt gaan ontdekken en verkennen. Alles om ervoor te zorgen dat je de game maximaal kunt ervaren.

Forzathon, plezier voor en met iedereen

Maar zijn er dan alleen maar pluspunten aan de game? Nee, niet alleen maar. Als er dan toch iets is waar ik niet helemaal happy van wordt, dan is het wel de issues die soms met het geluid zijn. Niet dat het geluid soms wegvalt, het is namelijk dat soms het geluid van de motor wegvalt of juist blijft haperen. Dit is mijn overigens alleen overkomen als er even (te) veel gebeurt tegelijkertijd.

Terwijl ik een sprong maar van 350 meter, in het water terecht kom, door een stenen muur schiet met daarachter bosjes, dat zijn de momenten waarop het geluid soms niet meewerkt. Deze herstelt zich pas weer als ANNA (je navigatie) begint te praten tegen je. Niet dat het een grote issue is, maar het is wel iets wat soms voor een rare gewenning kan gaan zorgen. Want als je 300 km/u rijd en je hoort alleen maar de wind en niet de motor, dan is de beleving en stuk minder. En het is juist deze beleving waar de game je in wil overrompelen.

Samen met een aantal clipping errors zijn dit dan ook de enige twee minpuntjes die ik tegenkom in de game. En als je dat vergelijkt met de uren die je in de game stopt, dan zijn die paar seconden verwaarloosbaar en zie je alleen nog maar hoe goed deze game is, hoeveel content de game je biedt en dat deze game je maximaal laat genieten.

Review - Forza Horizon 4
Forza Horizon 4, de game waar mensen lang op zitten te wachten is eindelijk verkrijgbaar. Een game vol met uitdagingen en continue afwisseling.
Verdict9.2