Al sinds de televisie is uitgevonden zijn TV-series populair. Het waren niet altijd de beste series en ze waren zeker niet te vergelijken met de films die wij in die tijd in de bioscoop konden bewonderen. Gelukkig heeft er een ware revolutie plaats gevonden op dat vlak en zeker met de komst van grote On Demand bedrijven als Netflix en HBO werden deze series naar een nieuwe hoogte getild. En met dat gegeven ging de gamewereld er ook mee aan de slag.

TellTale Games speelde hier erg slim op in door de gamers een belevenis van een serie te bieden waarbij zelf het verloop bepaald kon worden. Al eerder zagen we bijvoorbeeld dat zei aan de slag gingen met The Walking Dead waarbij de gamer cruciale keuzes moest maken om het verloop van het verhaal te bepalen. Dit was een groot succes onder de gamers en waarom zou je dan veranderen moet Telltale gedacht hebben. Toen zei dus de rechten van de mega populaire HBO serie Game of Thrones in handen kregen gingen zei met deze zelfde formule aan de slag. En met de komst van Episode 3 afgelopen week gingen wij er ook maar eens mee aan de slag.

Maar laten we eerst een naar het verhaal kijken. Nou ga ik hierover natuurlijk niet te veel verklappen maar houd rekening met kleine spoilers bij het lezen van dit deel. Bij The Walking Dead zagen we al dat TellTale ervoor koos om een alternatieve side story aan te bieden die op de serie was gebaseerd maar wel los stond van het verhaal uit de serie. Ook bij Game of Thrones is hiervoor gekozen en persoonlijk ben ik daar heel blij mee omdat de keuzes die je maakt dan niet worden beïnvloed door de ervaring uit de serie. Gelukkig zien we wel een flink aantal van de main characters uit de serie terug maar kunnen we ook nieuwe characters verwelkomen.

In Episode één beginnen we op de avond van het huwelijk van de jonge Robb Stark bij het slot van de Frey’s. We kruipen in de huid van Ethan Forrester van het huis Forrester en beginnen onze alternatieve verhaal die in zekere mate wel gelijk loopt met de serie maar simpel weg van een andere kant belicht word. In de eerste Episode staat huize Forrester centraal maar zullen we ook uitstapjes maken naar andere bekende locaties.

In Episode twee gaan we verder met een aantal nieuwe locaties. Één van deze locaties is Castle Black maar ook in Kings Landing zullen we veel te vinden zijn waar we onder andere Joffrey, Tyrion en Margaery tegen zullen komen. Persoonlijk was ik erg blij om rond te kunnen lopen in Castle Black omdat ik erg nieuwsgierig was hoe dit was neergezet. Het verhaal pakt lekker op vanuit Episode één en na het voltooien van deze episode kon ik dan ook niet wachten om verder te kunnen gaan.

En afgelopen week was het dan zover met de komst van Episode drie. Hier belanden we meteen in grote chaos en stuiten hier voor het eerst op een draak, maar ook zullen wij het zwart aannemen in Castle Black. Wederom volgt deze episode lekker op en is het verhaal erg boeiend.

Met het verhaal op zichzelf is dus weinig mis. Maar hoe zit het dan met de artwork. Dit stond mij namelijk enigszins tegen bij The Walking Dead, zeker toen deze op onze huidige Gen verscheen. De cartoon achtige tekenstyle met toch matige graphics konden mij niet echt bekoren. Nou is het positieve dat bij de Game of Thrones de style iets wat gewijzigd is. Het cartoon achtige is er een beetje af en de omgevingen lijken mooie aquarel schilderijen. Toch lijken er verder niet erg veel grote aanpassingen gedaan te zijn. En dan met name bij de characters had ik toch gehoopt dat TellTale met zijn enorme team van meer dan 150 man grotere sprongen had gemaakt.

Dit was dus wat tegenvallend. Maar gaat dit ook op voor de gameplay? Bij de Walking Dead moesten we toch soms puzzelen om verder te komen, speelde items die je verzamelde een redelijke rol en bevonden we ons regelmatig in een reeks van opeenvolgende actie waarbij je als speler van ontwijkende bewegingen overging naar een serie van button bashing. Game of Thrones speelt op dat vlak wat relaxter waardoor je iets meer de beleving hebt een serie te bekijken waarbij je zo nu en dan het verloop kan bepalen. Al had ik niet echt het gevoel dat mijn keuzes nou erg veel invloed hadden op het verloop. Toch sleepte deze reeks me meer mee dan bij The Walking Dead.

Ben je een fan van Game of Thrones dan mag je deze game/beleving niet laten liggen en raad ik zeker aan er lekker mee aan de slag te gaan. Het verhaal is interessant en meeslepend en sluit goed aan bij de serie. De graphics laten wel te wensen over, zeker voor de current gen maar toch komen de aquarel achtige plaatjes wel echt tot zijn recht en heeft het verder geen nadelige invloed op de beleving. Qua gameplay had ik op meer gehoopt. De balans is wat mij betreft iets te ver doorgeslagen waardoor er te weinig momenten zijn van werkelijke gameplay. Toch verdiend deze serie wel een nette voldoende. Wanneer er weer een aantal episodes beschikbaar zijn zullen wij hier weer verder op in gaan.

Review – Game of Thrones A TellTale games serie
  • Vernieuwend verhaal
  • Erg toffe plaatjes