In 2015 maakte we kennis met het klim-platform spel Grow Home. Een spel ontwikkeld door Reflections en uitgegeven door Ubisoft. Het spel maakte toen indruk op mij door zijn aparte grafische stijl en de manier waarop je robot B.U.D. door de spelwereld heen moest loodse. Het laten groeien van planten om je doel te bereiken was een uniek concept. In hoeverre is deze game nu zelf gegroeid?

BUD is back!

BUD is back!

Intro

De introductie van het spel begint waar Grow Home was geëindigd. Na een reis door de ruimte komt het moederschip M.O.M. terecht in een meteorietenregen, en valt daardoor uit elkaar in diversen brokstukken. Deze komen verspreid terecht op een nieuwe planeet. De planeet bestaat naast het grondoppervlak ook uit diversen zwevende regio’s. Ook hier zijn brokstukken terecht gekomen, die BUD moet zien te bereiken. Maar hoe kom je bij deze zwevende continenten?

De speelwereld is groot!

De speelwereld is groot!

Een nieuwe vriend

Nadat we kennis hebben gemaakt met de besturing van BUD, die nog steeds loopt alsof hij flink gedronken heeft, komen we een nieuw hulpje tegen met de naam P.O.D. Via POD kunnen we de kaart van de wereld bekijken en de eerste brokstukken vinden. POD kan ook de locaties vinden waar de teleport en ability machines te vinden zijn.

Doordat deze wereld zo enorm groot is zijn overal teleport machines geplaatst zodat je jezelf snel kan verplaatsen naar de diversen regio’s. Deze teleport machines moet je wel eerst activeren.

In het vorige deel kon je hoger gelegen plekken alleen bereiken door de ‘star plants’ te beklimmen, aan deze ‘star plants’ zitten een soort van bloemen die je kan laten groeien als een soort tentakel. Deze tentakel kan je (bij)sturen en je moet ze proberen te verbinden met een soort van powerrock waardoor de ‘star plant’ wordt gevoed en steeds grote en hoger groeit. In Grow Up zitten dit keer vier verschillende soorten ‘star plants’. Een aantal van de continenten kan je alleen bereiken via deze ‘star plants’, de andere continenten zijn alleen bereikbaar op een andere manier.

Star Plant

Klimmen

Waar in het vorige deel de nadruk echt lag op het eindeloos klimmen (wat nu ook weer kan), is bij dit deel meer de nadruk komen te liggen op het gebruik maken van de speciale planten en nieuwe vaardigheden die BUD kan unlocken.

Parachute

Parachute

Nieuw is ook de mogelijkheid om de speciale planten te scannen, daardoor krijg je de mogelijkheid om deze planten zelf via een zaadje op een door jou te bepalen plek te laten groeien. Op deze manier kan je dus bijvoorbeeld een paddenstoel planten, en deze gebruiken als trampoline. Ook heeft BUD weer zijn bekende jetpack waarmee hij zich makkelijker zich door de lucht kan manoeuvreren. De tijdsduur dat je deze jetpack kan gebruiken hangt weer af van de hoeveelheid energie die je hebt verzameld door middel van het verzamelen van power crystals.

De glider

Ook heeft BUD nu een verbeterde parachute glider. In Grow Home maakte hij gebruik van een echte bloem, nu is het een mechanisch onderdeel van BUD zelf en heeft ook geen beperking meer op het gebruik hiervan. Ook heeft BUD nu een echte glider. Hiermee kan je dus heerlijk lang door de lucht zweven en gebruik maken van opwaartse luchtstromen om zo hoger te komen. Als laatste heeft BUD nu ook de mogelijkheid om in een bal te transformeren, hierdoor kan je met flinke snelheid van planten en rotsen afrollen.

Rolling down!

Rolling down!

Het doel van het spel is om alle brokstukken te vinden van M.O.M. Deze worden op een maan verzameld door POD. Als je de maan bereikt kan M.O.M. weer in elkaar worden gezet en kan de reis worden vervolgd.

Conclusie

Het was weer leuk om met BUD deze nieuwe wereld te verkennen. Deze is een stuk groter en je kan nu ook op grote hoogte de continenten bezoeken. Door BUD zijn nieuwe uitbreidingen is het wel een stuk makkelijker om je doel te bereiken. Zeker met de glider is het heerlijk om door de lucht te zweven en zo op grote hoogte de wereld te bekijken.

Maar door deze nieuwe uitbreidingen was ik al na een uurtje of 6 klaar met het hoofddoel van het spel. Wat er dan nog overblijft is het zoeken naar de resterende power crystals en zijn er diversen challenges waarmee je nieuwe outfits kan unlocken. Doordat BUD loopt als een dronkenlap op glad ijs, zijn deze challenges vaak frustreren en is de lol om ze allemaal te doen snel over.

Wederom heeft het spel weer problemen met de framerate waardoor het regelmatig vertraagd. Dit is echt te wijten aan de gebruikte game engine. Als je hier niet zo’n punt van maakt blijft een leuke platform game over. De nadruk is wel sterk verschoven en verliest daardoor wel wat kracht. Hopelijk brengen ze wat meer balans terug in een derde deel zodat er wat meer uitdaging in komt.

Review - Grow Up
Bud is een leuk vervolg, maar een echte uitdaging is het niet door de nieuwe vaardigheden.
Verdict7.5
+ Punten
  • Unieke platformer
  • Mooie speelwereld
  • Grafische stijl
- Punten
  • Framedrops
  • Balans in het spel
  • Uitdaging
7.5Verdict