Het is alweer meer dan een jaar geleden dat de helft van de wereldbevolking zich liet onderdompelen in de schoonheid die Los Santos te bieden had. Dat we met zijn allen in de huid kropen van Michael, Franklin en Trevor om zijn straten onveilig te maken. En stiekem hoopte velen van ons toen al dat we dit nog eens dunnetjes over mochten doen bij de komst van een nieuwe lichting consoles. Nu ruim een jaar later is het dan zover! Rockstar geeft ons de kans weer de gestoorde acties van Trevor te beleven, de buitenwijken van Los Santos onveilig te maken met Franklin of tussen de villa’s door te cruisen met Michael.

GTA 5

Na een toch wat teleurstellend deel 4 kwam Rockstar keihard terug met dit deel. Bij de lancering op PS3 en Xbox 360 was er niks anders dan lof. En zelfs de moeizame start door server problemen kon de pret niet drukken. Ik zelf koos er destijds voor om het spel op de PS3 te spelen en begreep niet hoe Rockstar het voor elkaar kreeg om nog zoveel extra uit de inmiddels toch gedateerde console te persen. Ok, het was al snel duidelijk dat het ook echt op de max was. Dit zag je vooral aan de toch wat verlaten straten, de frame rate drops en pop ups. Maar mijn respect was toch enorm door deze semi next gen ervaring op de verouderde PS3. En zo ontstond het verlangen om de straten van Los Santos te verkennen op een echte next gen. Ik moest deze game gewoon spelen op een PS4 of Xbox One. De keuze voor deze review is gevallen op de PS4.

Voordat ik flink aan het vergelijken ga wil ik eerst even kort het verhaal uit de doeken doen voor de gene die het spel nog niet hebben mogen beleven. Tijdens een overval leren we de basis besturing en maken we al vluchtig kennis met Michael en Trevor. Deze overval gaat helemaal verkeerd en terwijl Trevor weet te ontsnappen hebben michael en hun compagnon minder geluk. Michael word opgepakt en in een witness protection program gestopt. Wat er met hun kameraad gebeurd blijft enigszins onduidelijk.

Na deze hectische gebeurtenis maken we een sprong in de tijd en kruipen in de huid van Franklin. Wonend in een achterstand wijk  en levend van klein schalige criminaliteit droomt hij ervan om deel te nemen aan het grotere werk. Na een tijdje brengt het lot Franklin en Michael samen. Om niks te spoilen laat ik de rest van het verhaal graag open zodat jullie het zelf kunnen beleven.

Dan komen we toch eindelijk bij de verbeteringen die het spel op de current gen met zich mee brengt. Het eerste dat ons opvalt zijn uiteraard de graphics. Om even met wat technische termen te smijten heeft deze nieuwe GTA een stapeltje meer lichtbronnen tot zijn beschikking, zijn de weer en wind elementen flink ge-upgrade, beschikt het nu over een Dynamically adaptive depth of field en zijn allerlei andere elementen flink verbeterd zoals water en bloed. Op beide consoles draait het spel met 30 fps op een resolutie van 1080p. Kort door de bocht ziet alles er echt flink beter uit. Vooral wanneer je op de details let.

Wat erg nauw samen hangt met deze grafische verbeteringen is de first person mode. Dit is namelijk niet zomaar even simpel een camera standpuntje toevoegen.  Vanuit person ziet de wereld er meteen anders uit. Bij de oplettende lezer was het misschien al opgevallen dat ik steeds praat over “het spel beleven” in plaats van spelen. Dit heeft alles te maken met de punten die ik zojuist heb opgenoemd.

Vanaf nu kan je er elk willekeurig moment voor kiezen over te schakelen naar first person. Of je nou gewoon rondloopt, of in een auto zit of druk bezig bent je leven te redden in een heftige shoot out. In de opties kan je eenvoudig kiezen wanneer je welk camera standpunt wilt hebben en deze worden onthouden. Wil je tijdens het spelen toch wisselen dan kan dit met een eenvoudige klik op de pad.

Het eerste moment dat ik zelf in first person door de drukke winkelstraatjes liep voelde ik me erg klein in deze grote wereld en was ik verbaasd over de enorme hoeveelheid details die de wereld met zich mee bracht. Ook zijn de straten flink drukker dan we gewend waren en lijkt elke bewoner nu nog meer zijn eigen ding te doen en ook een stuk intelligenter te zijn.

Dit gecombineerd met  alle technieken die gebruikt zijn om licht, vloeistoffen en weer elementen nog natuurlijker te maken zorgt er echt voor dat je een flink realistische beleving voorgeschoteld krijgt die je normaal alleen in grote film producties ziet. Ook wanneer je first person in een auto zit kan je je verwonderen over de details in het interieur. Wel zie je bijvoorbeeld aan de je handen op het stuur dat het in eerste instantie nooit de bedoeling is geweest dit zo te beleven.

Vanachter dit stuur merk ik dat de controls in first person toch niet helemaal lekker werken. Rustig rond cruisen is goed te doen in first person maar zodra je het gas intrapt reageert de auto te snel en zenuwachtig waardoor controle ver te zoeken is. Ook bij heftige shoot outs komt de first person camera niet altijd even lekker mee. Vooral wanneer je je in cover bevind. Vind ik dit erg? Niet echt om eerlijk te zijn. Voor mij blijft GTA een 3rd person game en is deze optie een toffe extra om de wereld eens op een andere manier te beleven. We kunnen in ieder geval met zekerheid zeggen dat Rockstar gelukkig niet voor een makkelijke port is gegaan om even flink te cashen maar echt alles uit de kast heeft gehaald om een nieuwe ervaring te bieden in een bestaand spel.

Er is nog een belangrijke toevoeging voor die gene die het spel op PS4 gaan ervaren. Zodra je het met de politie aan de stok krijgt zal je controller veranderen in een rood/blauw zwaai licht. De eerste keer dat ik dit mee maakte werd ik echt blij. Eindelijk was het een studio gelukt om deze verlichting te gebruiken om je nog meer in de game te sleuren. Ik had echt het gevoel dat de politie wagens met hun zwaailichten om me heen scheurden waardoor mijn hartslag toch een paar slagen per minuut om hoog ging. Daarnaast word de speaker in de controller ook gebruikt als politie radio en mobiele telefoon. Het zijn misschien maar kleine dingen maar het maakt de beleving des te realistischer.

Naast deze zaken vergeten we bijna dat er nog meer is dat GTA 5 ons nu biedt. Zo krijgen we voorheen uitgebrachte extra content bij deze versie, Is er een leuke nieuwe single player missie toegevoegd, zijn er toffe nieuwe tuning onderdelen te koop, kunnen we aan het fotograferen met Franklin, zijn er nieuwe wapens en nieuwe stockcar races. Nou is het niet zo dat wanneer je aan het spelen gaat je meteen het gevoel hebt een nieuwe game te spelen aangezien deze vernieuwingen subtiel zijn maar zodra we ons weer door het verhaal heen hebben gespeeld zijn er dus wel nieuwe leuke toevoegingen om ons mee te vermaken.

Als laatste is natuurlijk ook de multi player aangepakt. Onder het motto “hoe meer zielen, hoe meer vreugde” mogen we nu met 30 spelers tegelijk aan de bak. Dit met nieuwe modes en de mogelijkheid om je bestaande character over te zetten. Ook hier valt dus genoeg nieuws te beleven al waren er tijdens het testen nog niet erg veel mensen online te vinden.

Bij een port is het toch altijd lastig om een conclusie te schrijven. Het belangrijkste criteria vind ik dat de port op alle vlakken verbeterd moet zijn in verhouding tot het origineel en het daardoor ook echt waar bied voor zijn geld. GTA 5 voldoet hier volledig aan. Het origineel scoorde overal enorm hoge scores en voor deze vernieuwde versie absoluut het zelfde gebeuren. Ik heb me afgelopen 24 uur suf gepiekerd naar min punten in deze game en dat opzicht is natuurlijk een luxe probleem.

De minpunten die ik heb ontdekt waren voor mij persoonlijk niet echt minpunten maar wil ik wel benoemen. De eerste is de onbestuurbaarheid van voertuigen in 1st person. Nou denk ik dat de meerderheid hier geen probleem mee heeft en het gewoon lekker op de klassieke manier zou spelen maar voor de toekomst is dit zeker een puntje als Rockstar besluit om dit als toevoeging te behouden in deze franchise. Het tweede minpuntje zou kunnen zijn dat de main story onaangepast is. Dit wil zeggen de cut scenes en voice acting zeker aangepakt is maar de verhaal lijn ongewijzigd is. Voor sommige kan dit iets wat teleurstellend zijn. Een alternatief einde of iets dergelijks was zeker een meerwaarde geweest.

Het laatste is het switchen tussen wapens. Dit is echt iets waar je bij de standaard controller instellingen op de PS4 aan moet wennen. Bij Farcry 4 zien we bijvoorbeeld dat dit soepeler werkt. Maar eenmaal eraan gewend werkt het goed. Als we dan naar een cijfer gaan kijken voordat we weer vol Los Santos induiken dan kan ik niet anders zeggen dan dat GTA5 bijna de maximale score verdient. Puur door de kleine hierboven genoemde min puntjes halen we er een half puntje vanaf.

365Gaming Verdict: 9,5

Verdict9Verdict half