De kale killer met dito barcode is na bijna een afwezigheid van vier jaar weer terug in een nieuw avontuur. Eigenlijk heeft het voor de hardcore fans wat langer geduurd dan vier jaar. Zij hebben immers nog steeds een vieze smaak in de mond van de in 2012 verschenen Absolution. Hitman was gedegradeerd tot een spel van verstoppertje spelen met de vijand waarbij je platgeslagen wegen diende te bewandelen. Zo was de lol voor de puristen er vlug af. Er werd steen en been geklaagd op de officiële fora met name over dat de gamer continu aan het handje wordt gehouden en niet zelf meer de vrijheid wordt geboden om te moorden naar willekeur. Ontwikkelaar IO Interactive heeft geluisterd naar de fans en komt nu aanzetten met groots opgezette levels geheel in sandbox stijl en minimaal twee dozijn om vijanden om te brengen op de meest originele wijze. Agent 47 is terug om vriend en vijand te verassen.

Recentelijk was er voor de PlayStation 4 gamers een beta client te downloaden waarin het verleden van Agent 47 en zijn opdrachtgever Diana centraal staan. Een proloog waarin uit de doeken wordt gedaan hoe Agent 47 bij de ICA is komen te werken. Alle huurmoordenaars van deze illustere groep dienen een paar tests af te leggen waarin ze kunnen laten zien dat ze de naam ‘Silent Assassin’ waard zijn. Zo brengt de tutorial je naar een opgezette luxe jacht waarin je meesterdief Kalvin Ritter het zwijgen dient op te leggen. Op deze jacht heeft hij een afspraak waarin een klant van hem kostbare informatie komt kopen. Hij wordt hevig beveiligd door een bodyguard en overal staan beveiligers op de uitkijk naar mogelijke problemen. Agent 47 benadert het schip met de intentie om aan boord te gaan. Aldaar wordt hem vriendelijk verzocht op te krassen gezien hij geen passagier is en ook niet op het schip werkt.

Laat ik nou net een lock-pick op zak hebben waarin ik het hek aan de zijkant van het schip kan betreden. Rustig vervolg ik mijn weg en zie een beveiliger een sigaretje roken. Ik besluip hem van achter en gebruik mijn wurgkoord om hem uit te schakelen. Snel trek ik zijn uniform aan en verberg zijn lichaam in een kast. Ongezien en onopgemerkt vervolg ik mijn weg. Op de 1e etage tref ik dan mijn doel aan, aan de bar besteld hij een drankje en vertrekt naar de tweede etage. Daar wordt ik door een oplettende bodyguard nauwlettend in de gaten gehouden. Hij kijkt door mijn vermomming heen, en nog net op tijd weet ik uit zijn zicht te komen. Okay, dat gaat niet zo werken, de guards zijn te alert. Ik loop de keuken in en zie een nietsvermoedende cateringmedewerker roeren in een pan. Ik bedenk mij geen moment en schakel hem uit. Wederom trek ik zijn uniform aan en kom tot de ontdekking dat ik rattengif in zijn drankje kan doen.

De oplettende guards hebben niks in de gaten dat ik mij moeiteloos naar de tweede verdieping begeef en zie Kalvin converseren met een bevallige dame. Ik als cateringmedewerker ben nog steeds incognito en dien het gif in zijn glas. Om geen aandacht te trekken neem ik plaats achter de bar en houd de boel netjes. Nadat Kalvin en de dame uitgesproken zijn beent hij op zijn glas af en neemt een flinke slok. Luttele seconden daarna prevelt hij dat hij zich beroerd voelt en dringt een toilet nodig heeft. Hij baant zich een weg door het feestende publiek op het schip en duikt het eerste toilet in wat hij tegenkomt. Kalmpjes ben ik hem gevolgd en zie hem voorovergebogen op zijn knieën bij het toilet zitten. Bliksemsnel sla ik toe en duw zijn hoofd het toilet in, na veel gespartel geeft hij geen verzet meer en toont hij geen teken van leven meer. Zijn levenloze lichaam verberg ik in een nabije kast en maak me daarna uit de voeten.

We verplaatsten ons 20 jaar vooruit en voeren de ene na de andere moord gewetenloos uit, we zijn inmiddels aanbeland bij de Showstopper missie in Parijs.Agent 47 heeft de schone taak voor zich liggen om twee gewetenloze schurken van het misdaadsyndicaat IAGO te mollen met alle middelen die hij maar in zijn handen kan krijgen. Om te beginnen is er Viktor Novikov, mode-ontwerper overdag maar in de avonduren ringleider van IAGO samen met ex-fotomodel Dhalia Morgolis. Viktor is een gerespecteerd man en geniet maar al te graag van alle aandacht als mode ontwerper. Minstens zo meedogenloos is Dhalia die op de tweede etage van het paleis een geheime veiling organiseert om geclassificeerde documenten wil veilen aan de hoogste bieder.

47 laat zich als gast vervoeren naar de locatie en begeeft zich als snel onder mensen op de begane grond. Viktor komt net de trappen af en geniet zichtbaar van het applaus en de aandacht. De beveiliging is overal en houd scherp de boel in de gaten. Als we ons door het paleis begeven vinden we op een nabij toilet een toegangsbewijs tot de 2e etage voor de veiling. Bingo! Die is alvast in de pocket. Eerst maar eens met Novikov afrekenen. Na het nodige speurwerk vinden we op zolder een mechanisme dat het glazen plafond bij elkaar houdt. Net op het moment dat Viktor op de catwalk weer applaus in ontvangst neemt laten we de boel klappen en komt met een flink lawaai het plafond naar beneden. Prachtige accident kill.
En zo zijn er minstens twee dozijn manieren om vallen te zetten en je prooi op een immense locatie. De Parijs missie leeft, NPC’s hebben een functie en met veel voorwerpen kun je een interactie aangaan. De oplettende gamer kan gesprekken afluisteren van NPC’s en daarmee zijn voordeel doen. Zo is het zelfs mogelijk dat 47 zelfs de catwalk kan bestijgen en zeer dicht bij Novikov kan komen.

Hitman Contracts is een van de sterkste punten geweest van Hitman Absolution en is dan ook weer terug. Wederom kan jezelf een contract maken op een willekeurig persoon in de game en kun je naar hartenlust posten in de Hitman community. Zij dienen dan jouw contract uit te dienen en daar waar mogelijk jouw contract te verbeteren.

Elusive targets is geheel nieuw, ergens op de map van een actieve game wordt een moordcontract opgesteld, in een korte video wordt uit de doeken gedaan om wie het mogelijk kan gaan. Je dient zelf uit te zoeken wie je doel is en dient hem uit te schakelen. Het addertje onder het gras is dat je welgeteld maar 1 kans krijgt. Verpruts je de missie, slaat hij op de vlucht en zal ontsnappen en komt niet meer terug. Schrikt het doelwit ergens van dan neemt hij de benen en zal wederom niet terugkeren. Mocht het je lukken, staat je een fikse beloning te wachten.

Gameplay en fijne graphics gaan hand in hand in de eerste episode van Hitman, Stofjes dwarrelen door de lichtstralen in het paleis en objecten zien er afgewerkt netjes uit. Dialogen klinken helder en weten vlug je interesse te wekken aangezien je daar behoorlijk veel voordeel uit kan halen. De A.I. van NPC’s is oplettend en zullen je opjagen als je steken laat vallen. Laat daarom dan ook geen enkel bewijs slingeren net als een professionele Hitman zou doen. Hitman fans van het eerste uur worden op hun wenken bediend, ze kunnen in de optie menu’s de gameplay zo customizen dat ze volledig purist kunnen gaan, of toch liever wat hulp kunnen gebruiken door bijvoorbeeld de HUD aan te zetten.

Nieuwkomers bij de franchise worden in de tutorial even op weggeholpen, maar toch al weer snel daarna losgelaten om zo creatief te werk gegaan. Je wordt continu uitgedaagd om zo vindingrijk mogelijk te zijn. De replay waarde van Hitman is altijd hoog geweest, maar met het openingschapter wordt de lat weer ouderwets hoog gelegd.

Review - Hitman
Hitman is na veel wikken en wegen dus nu maandelijks als episode verkrijgbaar. Gamers krijgen zo rustig de tijd om de levels meerdere malen te voltooien en alle hoekjes en kiertjes na te gaan. Wie nog niet helemaal overtuigd is na het wisselvallige Absolution kan zijn borst nat maken en de ware killer in zichzelf naar boven halen met het eerste stuk content dat doet smachten naar veel meer. Volgende stop is het zonnige Italie voor de kale knikker. Gamers worden gewurgd door deze game en wanen zich in de hemel met Hitman. Hulde!
  • Groots opgezette maps
  • Replay waarde erg hoog
  • Continu uitdagend