Ibb_and_Obb_0011

Een wolf in schaapskleren, dat klinkt misschien iets negatief (wat totaal niet de bedoeling is), maar het is de beste uitdrukking die ik kan bedenken die aangeeft hoe je je kan vergissen in iets qua uiterlijk. Want ohhhh, wat heb ik Ibb & Obb onderschat. De schattige en rustgevende uitstraling, de heerlijke muziek, alles gaf mij een warm gevoel….wat een contradictie met de frustratie die later ontstond tijdens het spelen van Ibb & Obb 😉

Normaal doen wij onze reviews pas als we de verhaallijn hebben uitgespeeld om zo een compleet beeld te geven tijdens onze review, maar helaas is dat bij Ibb & Obb niet gelukt. En wachten op het geheel uitspelen zal anders betekenen dat ik de review ergens eind van het jaar kan posten…dus toch maar nu…op 75% van de normale levels (bonus levels nog niet eens meegerekend).

ibbandobb_level1_a

Een co-op spel als Ibb & Obb verdient alle aandacht en ik zal zeker nog onze voortgang blijven melden, maar voor nu is deze review gericht aan iedereen die de stalen zenuwen heeft en kwaliteit heeft op het gebied van „brain-breaking” puzzels en platform skills van een hoger niveau. Want als je een spel als Ibb & Obb wilt uitspelen, dan heb je die zeker nodig. Op zoek naar een spel die je echte uitdaging geeft? Vergeet Limbo, Braid & Ilomilo…Ibb & Obb zal je echte “IQ-voldoening” geven.

Naast de puzzelvaardigheid en jumping skills is een goede co-op partner ook erg wenselijk. Bij voorkeur een local co-op partner omdat de aanwijzingen dan beter gegeven kunnen worden. Maar het kan ook met en online co-op partner gespeeld worden alleen soms kan lag net een fractie van een seconde schelen…die erg kostbaar is op sommige momenten. Timing is the key met veel van de puzzels, dus vandaar dat bij mindere platform-jumoing skills (zoals bij mij zelf) geduld ook een schone zaak is.

Zo, nu hebben we de advies-randvoorwaarden gesteld, nu wat meer inhoudelijk info over het spel. Zoals reeds aangegeven, Ibb & Obb is een platform based 2D puzzel spel waar de wetten van Newton niet gelden. De wereld is in twee delen verdeeld door een lijn. De lijn, die natuurlijk allerlei kanten opgaat, is het middelpunt van de zwaartekracht van de wereld. Gedurende het spel zullen diverse elementen deze zwaartekracht opheffen zoals bubbels die even laten zweven om zo naar een ander niveau te krijgen.

Ibb_and_Obb_0015

Tussen de twee werelden kun je warps vinden waardoor je tussen de werelden kunt switchen om zo bijvoorbeeld elkaar te helpen om op een hoger niveau te komen door op elkaar te staan. Tevens zijn er elementen in de werelden die je kunt gebruiken om op te springen of die je kunt gebruiken als springplank. De warps zijn niet alleen deuren/poorten ze geven tevens een boost als je er met snelheid doorheen springt, waarmee je een voordeel kunt halen om ergens bovenop te komen. Een aantal van de warps zijn alleen voor Ibb of Obb, deze worden dan in de kleur aangegeven.

In de werelden kun je kristallen verzamelen (en ja, alle mogelijk kristallen verzamelen geeft een trophy) en een deel van deze kun je krijgen door de zwarte bomb-like wezens te vernietigen. Dit doe je door aan de andere zijde op de witte bol te springen (tegen aan lopen is ook voldoende) waardoor de zwarte wezens oplossen in witte kristallen. Wees er wel snel bij, want ze verdwijnen als je ze niet snel genoeg oppakt.

mood_float            mood_moon           mood_neptune

Er zijn secret levels, maar helaas hebben wij deze nog niet gevonden, nu zullen er inmiddels wel guides op Youtube te vinden zijn, maar deze hebben we er nog niet bij gepakt. En om eerlijk te zijn, de vraag is of deze guides wel zullen helpen, want ik ben bang dat voor een deel van deze secret levels (en de verstopte speciale kristallen) een guide zien het probleem niet zal oplossen. Want waar ik (maar) bij 3 puzzels van Ilomilo een guide had gebruikt die me de oplossing liet zien…bij Ibb & Obb heb je niet genoeg aan het zien van de oplossing…je moet ook de skills hebben om het uit te voeren.

Skills, daar draait het echt om, want ook al kun je de puzzels wel breken (en gelukkig bezit ik nog genoeg IQ om e.e.a. op te lossen, ik mis de skills en precisie om alles uit te voeren. Nu heb ik het geluk dat ik een partner heb die a) enorm goed is in puzzels b) enorme platform skills heeft c) enorm veel geduld heeft…maar ook dat is nu helaas niet voldoende om de laatste 25% van het verhaal te spelen. En alleen hoef ik het al helemaal niet te proberen. (Btw, ik snap ook niet dat er mensen op deze wereld zijn die de trophy voor het spel op single player hebben gehaald/kunnen halen…die mag qua moeilijkheidsgraad trouwens een triple platinum waarde krijgen als het aan mij ligt (ook al kan dat niet bij arcade spellen)).

Ibb_and_Obb_0007

Maar ohhhh, wat is het een leuk spel….en ohhhh, wat ziet het er leuk en lief uit…en ohhh wat zou ik graag verder willen. Maar ik zal het moeten toegeven, het zal nog lang duren voor we deze completed hebben…and not to mention the trophies…die zijn al helemaal moeilijk op 100% te krijgen. Maar eigenlijk doet het er helemaal niet toe, want Ibb & Obb zal met regelmaat aan staan en gespeeld worden hier, ook samen met de kleine meid, want zo leuk is het spel. En ook al zal dat betekenen dat we alleen de eerste 3 delen van de eerste wereld keer op keer zullen spelen, ook dan is het leuk. Ook omdat we nog lang niet alles ontdekt hebben in de wereld, ontdekt hebben of er meerdere manieren zijn om de werelden uit te spelen….en zeker niet vergeten…wat we allemaal kunnen doen met de Fins die rondlopen (kleine wezentjes waarvan we nog niet bepaald hebben wat hun exacte functie is 🙂 ).

Ibb & Obb, een echte MUST HAVE voor puzzel gamers die een echte uitdaging wensen! En die uitdaging willen we graag delen met jullie, want we hebben 2 codes voor het spel weg te geven! Wie durft het aan? En niet alleen thuis op de bank even proberen, maar echt openbaar je resultaten en trophies delen hier op 365Gaming. Dus of hier de eer ontvangen die je verdient als je alles uit hebt gespeeld (en die eerbare vermelding hopen we dan te kunnen aanvullen met Ibb & Obb goodies) of de openbare schandpaal :).
Dus, durf je het aan, laat het ons weten!

Maar niet alleen de hardcore platform/puzzel gamer zal plezier beleven, menig ander zal ook genieten van de graphics, uitdagingen en gewoon hoe Ibb & Obb eruit ziet en anders is dan menig ander spel. Neemt niet weg dat je zonder geduld & skills niet echt veel verder komt en dan is de volle prijs misschien teveel om eerlijk te zijn, dan is de demo alleen voldoende. Maar als de eerder genoemde spellen als Braid, Limbo en Ilomilo je plezier hebben gebracht, dan is Ibb & Obb echt een aanrader!

365Gaming verdict: 8

365Gaming Kinderjury:

365kinderjuryHet is schattig, de poppetjes lijken een beetje op de spookjes van Pac-man. Het ziet er erg leuk uit maar is wel erg moeilijk. Het springen van boven naar beneden is grappig en ook de gekke beestjes schoppen!

Kinderen kunnen het niet alleen spelen zonder pappa of mamma, dat is erg jammer. Het is wel een cool spel maar meer voor grote mensen.