biedOver de krakende radio hoort hij een stem: 10…
Met enige tegenzin kijkt Bill naar buiten. De lucht is prachtig blauw, geen wolkje aan de hemel. Het moment van de waarheid komt met de seconde dichterbij. 9…
De ongekende motivatie van de afgelopen maanden is veranderd in een onontkoombare twijfel. 8…
“Think happy thoughts, think happy thoughts” mompelt hij in zichzelf. 7…
“Je bent een pionier, de eerste van ons allemaal!” 6…
“Bill, Je schrijft geschiedenis!” 5…
“Iedereen zal je naam kennen!” 4…

Het dringt tot hem door: Hij kan niet meer terug. De stem wordt luider: 3…
“Waarom heb ik hierop ja gezegd?” 2…
“Ze hebben echt geen idee wat ze aan het doen zijn” 1…
Hij kijkt naar buiten. Zijn hoofd is stil; Geen gedachten, geen motivatie, geen angst. “Wat is die lucht prachtig blauw”.

Luid wordt de stilte doorbroken: Lift Off!!!

De stoel, de panelen, de schermen; Alles trilt. Met veel kabaal en geweld voelt Bill dat hij steeds zwaarder tegen de stoel wordt aangedrukt. De blauwe lucht maakt in een steeds groter worden tempo plaats voor een pikzwarte sterrenhemel.

Eenmaal aangekomen in de ruimte draait de raket en kijkt Bill uit over zijn thuisplaneet Kerbin. Een aantal foto’s en wetenschappelijke metingen later is het al weer tijd om naar huis te gaan. Bill manoeuvreert de raket terug de dampkring in. De oceaan komt in zicht en het glijpad van de raket is binnen de marges. Nog even en dan kunnen we overgaan tot een veilige landing met de parachute.

Oh shit, parachute vergeten!

Reset…

Poging 134

Kerbal Space Program is een gigantisch frustrerend spel. En juist dat maakt dit zo’n charmant spel. Elke kleine wijziging heeft impact op wat je raket voor gedrag gaat vertonen; Een niet symmetrisch geplaatste verbrandingsmotor betekent dat je raket zich niet meer gaat houden aan jouw perfect geplande vluchtplan.

Denk je niet goed na over de plaatsing van zwaardere modules, of de aerodynamica van je raket, is de kans groot dat je met een paar mooie loopings weer terug naar de aarde stort. De trappen van je raket in een onjuiste volgorde lijd tot hilarische, maar helaas ook desastreuze gevolgen.

En dat is pas het begin. Om een raket in een goede baan om de aarde te krijgen kan je beter eerst een maand astrodynamica studeren bij de TU Delft. Te weinig brandstof, en je komt nooit in een goede baan om de aarde, te veel brandstof, en je raket is te zwaar. En om dan maar te zwijgen over je snelheid, hoogte en richting per fase van het opstijgen.

Kerbal > NASA

De ontwikkelaar Squad heeft in Kerbal een grote hoeveelheid wiskundige formules verwerkt om het zo realistisch mogelijk te maken. Dit zorgt er voor dat Kerbal, naast behoorlijk complex, enorm diepgaand is.

De tutorials in het spel zijn eigenlijk gewoon verplicht om te volgen, en de pagina’s die online te vinden zijn over Kerbal staan ook vol met handleidingen en nieuwe methodes om te proberen. Het is duidelijk een spel met een betrokken community en dat voegt een grote waarde toe aan het spel zelf.

Je kan om hulp vragen, er is veel overleg over de methodes en wiskundige formules, en ik heb herhaaldelijk een bericht gezien waarin iemand aangeeft weer wat nieuws ontdekt te hebben in het spel. Zelfs medewerkers van ESA & NASA zijn actief aanwezig in de community. Het lijkt bijna alsof Kerbal Space Program een bijscholing is voor toekomstige astronauten.

Stap 1: De lucht in. Stap 2: Je eigen ruimtestation. Stap 3: Een maanbasis.

De mogelijkheden die Kerbal je bied zijn eindeloos. Je begint natuurlijk met een kleine lanceerbasis, en je eerste stappen zullen vooral gericht zijn om iets betrouwbaar de ruimte in te krijgen.

Zodra je dat zonder veel problemen kan doen, en je ook weer betrouwbaar terug op aarde weet te komen, is het tijd voor iets permanent rond de aarde te laten zweven. Zodra daar geen doden bij vallen kan je beginnen aan een basis op de maan.

Je kan ruimtewandelingen doen, talloze vormen van onderzoek uitvoeren, en zodra je een grote basis op de maan hebt gebouwd, waar meerdere van jouw astronauten terecht kunnen, is het tijd om de rest van de ruimte te gaan verkennen.

Hierin wordt je natuurlijk geholpen door de Kerbals die op de thuisplaneet de regie voeren. Door te investeren in de faciliteiten maak je steeds uitgebreidere missies mogelijk. Een groter lanceerplatform bied plaats aan zwaardere raketten, en een investering in je ondersteunende ploeg zorgt er voor dat je missies steeds meer opbrengen en je steeds meer weet te onderzoeken.

Ruimte voor verbetering

De PC versie bied veel opties om je spel beter te maken. Er zijn talloze mods beschikbaar om je spel leuker te maken. Denk aan een toevoeging om je vluchten automatisch te laten verlopen, en aanpassing om het makkelijker te maken om je missies te beheren.

Ook kan je talloze ontwerpen downloaden voor raketten zodat je niet uren aan het klooien bent om een raket te perfectioneren. Natuurlijk is het leuker om zelf een raket te ontwerpen, maar door je ontwerp te delen krijg je een lading tips waar je anders niet aan gedacht had.

Over de Xbox One versie kan ik helaas niet zo positief zijn. Kort samengevat krijg ik het gevoel dat het een hele gemakkelijke poort is om snel een groter publiek te bereiken. Je bestuurt de cursor nu met de sticks van de controller en hierdoor speelt het aanzienlijk minder soepel dan op de PC.

Er valt echt enorm veel te verbeteren aan de interface op de Xbox One, en dat vind ik echt enorm jammer. Het voelt aan als alsof er weinig tijd besteed is aan het omzetten, en dat is zonde, want het spel heeft veel meer potentie dan er nu uitkomt op de consoles.

A small step for man, and a giant step for mankind

Maar als we de console versie even buiten beschouwing laten kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn over Kerbal Space program. Het is zeker niet een typisch spel, en zal ook niet in de smaak vallen bij menig gamer, maar het bied de gamers met inzicht of passie voor de wetenschap gigantisch veel vrijheid en uitdaging.

Toen ik op de GamesCom aan het luisteren was naar een gesprek tussen een aantal ontwikkelaars van Kerbal met een paar ontwikkelaars van Deliver us te Moon was het duidelijk dat hier veel passie en ambitie in gestopt is.

Verhalen over hoe het er aan toe gaat in de wereld van de ruimtevaart, weetjes over de ruimtevluchten die in onze geschiedenis zijn geweest en de lovende reacties uit de wetenschap die zij hebben ontvangen laten zien dat de term “Serious Games” breed te interpreteren is.

Mijn eindoordeel is daarom duidelijk: Goed gevonden en speels uitdagend! Voor de ouders is het ook niet lastig, want als je je kind wat spelenderwijs wilt laten leren, is Kerbal Space Program een erg goede optie. Maar qua eindcijfer wordt het lastig. De console poort is een magere 5 waard, terwijl de PC versie voor mij nog lang in de collectie blijft, mijn voorwaarde voor een 9.

Maar omdat uiteindelijk de ontwikkelaar Squad verantwoordelijk is voor beide versies, middel ik dit op een 8. Maar ik vind dat Squad zich mag gaan schamen voor de kwaliteit van de Xbox One poort.

Review - Kerbal Space Program
Kerbal Space Program is een geweldig gevonden game. Kerbal biedt uitdaging, diepgang en is wetenschappelijk onderbouwd. Zelfs NASA medewerkers hebben plezier met deze game. Alleen ik zou 'm, op dit moment, niet aanschaffen voor de Console, die poort brengt meer frustratie dan plezier. Gewoon genieten op de PC!
Verdict8
+ Punten
  • Wetenschappelijk bewezen!
  • Diepgaand en uitdagend
  • Op een leuke manier serieus
- Punten
  • Slechte console poort
  • Hoge instapdrempel
  • Weinig ruimte voor fouten
8Verdict