Tijdens het 10 jarige bestaan van League of Legends in oktober 2019 , kondigde de makers van Riot games meerdere nieuwe games aan. Eén van die games is genaamd Legends of Runeterra.

Legends of Runeterra is een free-to-play online kaartspel op de PC, dat erg lijkt op games zoals Heartstone, Magic: the Gathering Arena en Yu-Gi-Oh! De game moet later ook verschijnen op de Apple App Store en Google Play met een functionaliteit naar crossplay, waarbij gamers hun account kunnen linken om zo hun vooruitgang te behouden en ook kunnen spelen tegen vrienden of onbekende die alleen op de mobiel spelen.

Riot games wil geen kloon zijn van al andere bestaande games en wil hun eigen aanpak gebruiken om problemen te tackelen waar gamers in andere online kaart games moeite mee hebben. Ze maken hiervan gebruik van de League of Legends lore, zodat er voor veel spelers een herkenbaarheid zit in de game wereld, zoals Heartstone gebruik maakt van de Warcraft wereld. Mensen die bekend zijn met League of Legends zullen dan ook veel herkenbare dingen tegen komen in het spel. Het doel van het spel is de tegenstander te verslaan door de vijand zijn Nexus te vernietigen, dit veroorzaak je door de levenspunten van de Nexus naar 0 te brengen.

Legends of Runeterra heeft dezelfde stijl en uitstraling als League of Legends. Het menu is overzichtelijk en voorzien van veranderende achtergrond met de Champions van League of Legends, waarbij de muziek rustig aanwezig is op de achtergrond. Je speelt met een deck van veertig kaarten, waarbij er twee regionen in een deck mogen zitten en maximaal zes Champions. Momenteel kun je kiezen uit vijf verschillende opties op te spelen:

• Tutorial (om de basics te leren en een starterset vrij te spelen);
  • Versus AI (spelen tegen een computertegenstander om je kaarten of tactieken uit te proberen);
  • Versus Player Normal (online spelen met je eigen samen gestelde deck tegen een andere speler);
  • Versus Player Ranked (online spelen met je eigen samen gestelde deck tegen een andere speler om hoger om de ranglijst te komen);
  • Expedition (draft variant, waarbij je een deck moet samenstellen uit kaarten die je tijdelijk krijgt).

Waar de game zich echt in probeert te onderscheiden is in hoe je kaarten wint en verdiend. Je kunt namelijk elke week schatkisten openen, hoe meer je speelt, hoe meer je verdiend. Ook verdien je zogenaamde Shards, de in-game betaalmethode, die je alleen kunt verdienen door te spelen. Deze Shards kun je inwisselen voor kaarten of Expedition tokens. Tijdens het spelen verdien je zogenaamde “wild cards” welke je kunt inruilen voor kaarten die je wilt, geen gok variant van de zogenaamde boosterpacks, al hoe wel deze ook nog steeds met levelen kunt verdienen. Verder kan je natuurlijk alles wat opleuken als je geld investeert, denk dan met name aan card sleeves, speelbord en een huisdier (zit naast je op het speelveld), het verdien model kan eventueel worden uitgebreid (denk aan bijv. skins voor champions).

In de game heb je followers, jouw aanval en verdediging eenheden, welke je in ruil voor mana op het speelbord kan leggen. Sommige followers hebben buiten aanval- en verdedigingspunten ook een passief effect, waardoor het soms zelfs gunstig kan zijn dat je kaart wordt vernietigd. Er bestaan drie soorten zeldzaamheid:

• Common (algemeen);
  • Rare (zeldzaam);
  • Epic (episch).

Als followers jouw eenheden zijn dan zijn de volgende kaarten de bevelhebbers:

• Champion (kampioen, deze kaarten kunnen omhoog in level door bepaalde voorwaarden te voldoen).

Hoe zeldzamer de kaart, hoe duurder zijn mana kan zijn, hoeveel beter zijn aanval- of verdedigingsstatistieken zijn of hoe sterk het passieve effect van de kaart is.  Naast al deze units heb je ook nog allerlei verschillende spreuken (Spells). Spells zijn er in drie verschillende varianten:

• Slow (alleen te gebruiken tijdens jouw beurt en niet tijdens de gevechtsfase)
  • Fast (altijd te gebruiken)
  • Burst (altijd te gebruiken en de tegenstander kan niet een spel als counter gebruiken)

En er zijn momenteel 6 regionen met elk hun eigen soort speelstijl en elk hun eigen champions:

• Demacia (veel eenheden en spells om ze sterker te maken);
  • Freljord (crowd control en mana voordeel);
  • Ionia (veelzijdig);
  • Noxus (Agressieve speelstijl met veel kracht);
  • Piltover and Zaun (Spells);
  • Shadow Isles (Opofferen om er zelf beter van te worden).

Zoals eerder benoemd mag je van de bovenste regionen dus met twee combineren om zo een wat meer gebalanceerd deck te krijgen.

De gameplay is gevarieerd, waarbij beide spelers met twintig levenspunten beginnen en vier kaarten trekken. Deze vier kaarten mag je omwisselen voor nieuwe, de nieuwe keuze is blijvend. Er wordt gebruik gemaakt van een speelveld waarbij je kaarten in je hand hebt (max. 10), de bank (waar kaarten liggen die je oproept) en de gevechtszone (waar de gevechten plaatsvinden). Je speelt om beurten en elke beurt krijg je mana, beurt 1 krijg je 1 mana, beurt 2 krijgen beide 2 mana enz. tot een maximum van 10 mana.

Mana die je niet gebruik wordt opgeslagen als spell mana welke exclusief gebruikt kunnen worden voor je spells (max. 3 spell mana). Je mag alleen aanvallen als je aanvalstoken in je bezit hebt, echter zijn er kaarten die jouw een extra aanvalstoken geven. Wat ik misschien wel de beste toevoeging vind in het genre van cardgames is toch wel het Orakel oog, welke als meerdere dingen tegelijk gebeuren qua spreuken en (de)buffs, het oog jou laat zien hoe de uitkomst is, nadat alles in effect is gegaan. Dit zorgt ervoor dat je niet zelf hoeft na te denken en uit te rekenen. Echter mag het van mij wel uit ranked, aangezien dit een groter verschil laat zien in ervaring.

Momenteel zit het spel nog in zijn Open Beta, waardoor er nog wat bugs inzitten en eventueel te sterke en te zwakke kaarten een aanpassing gaan krijgen. De grafische effecten die er zijn als je een bepaalde spell gebruikt, voegt een nostalgisch gevoel richting League of Legends (looking at you Lux). Momenteel is op basis wat ik gespeeld heb, het spel redelijk in balans en zit er een goede leerlijn in. Het spel voelt soms wat verwarrend, kijkend naar alle verschillende soorten kaarten en variaties, maar met orakel oog helpt hier goed bij. Al met al vind ik dat ze een goed begin hebben gemaakt en met de ondersteuning in de esportscene die Riot Games heeft zie ik het spel ook competitief groot worden.

Geschreven door ons crewlid Paul

Review - Legends of Runeterra
  • Gratis te spelen