Metal Gear Solid V The Phantom PainMetal Gear Solid, een game reeks die inmiddels al 28 jaar oud is, met andere woorden: deze reeks kwam op de markt toen de meeste gamers het nog niet eens uit konden spreken, de meeste gamers hè! Niet iedereen 😛 Maar inderdaad, de serie loopt dus al een tijdje. En voor de mensen die de serie inmiddels hebben gespeeld, die snappen ook hoe lastig het soms is om Metal Gear Solid ‘even uit te leggen’. De serie doet mij soms een beetje denken aan een gemiddelde Quitin Tarantino film. Ook daar lopen verhaallijnen door elkaar en soms komt de eerste scene pas ergens midden in de film pas aan bod. Dit is net zoiets, maar dan 10 keer zo ingewikkeld.

Voor de mensen die het dan ook niet kennen, ik gaan niet alles uitleggen, maar ik wil jullie wel de juiste volgorde even meegeven, mocht je alles nog een keer in de juiste volgorde willen spelen namelijk. Ook zal ik het releasejaar erbij vermelden, zodat jullie kunnen zien hoe verwarrend het soms kan zijn voor nieuwkomers zonder enige kennis van de reeks, ik noem verder geen namen hoor (Bas!).

Metal Gear series
chronologie
  • 1964 – Snake Eater (2004)
  • 1970 – Portable Ops (2007)
  • 1974 – Peace Walker (2010)
  • 1975 – Ground Zeroes (2014)
  • 1984 – The Phantom Pain (2015)
  • 1995 – Metal Gear (1987)
  • 1999 – Solid Snake (1990)
  • 2005 – Metal Gear Solid (1998)
  • 2007/09 – Sons of Liberty (2001)
  • 2014 – Guns of the Patriots (2008)
  • 2016/18 – Rising: Revengeance (2013)

Ik hoor jullie al denken… Dus.. ik maar denken dat ik een zwaar weekend achter de rug heb of er valt geen touw aan vast te knopen!. En om eerlijk te zijn, je moet dat ook niet direct willen snappen en weten. Want een touw aan je disc knopen is echt zonde en ook niet de beste manier om deze reeks te snappen. Je moet het gewoon een keer spelen of een dagje er voor gaan zitten en Wikipedia doorspitten, daarmee kom je ook al een heel eind.

Maar goed, we hebben het nu over Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. En waar gaat deze episode nu eigenlijks over? Allereerst is het belangrijk om te weten dat Metal Gear Solid V: The Phantom Pain het vervolg is op Ground Zeroes, de game die vorig jaar in de schappen lag. Tijdens het einde van Ground Zeroes zien we dat de Militaires Sans Frontières (een olieplatform) wordt opgeblazen terwijl Big Boss en Miller aanwezig zijn op het platform. Hierdoor raakt Big Boss in een coma.
Negen jaar later ontwaakt hij uit zijn coma en wordt hem verteld wat er allemaal gebeurt is tijdens de aanslag. Terwijl hij zijn weg weer probeert te vinden neemt hij de leiding over van een groep huursoldaten genaamd “Diamond Dogs”. Naast het feit dat hij deze groep aanstuurt heeft hij inmiddels ook twee verschillende codenamen aangenomen. Deze zijn “Punished Snake” en “Venom Snake”. Onder deze namen reist hij af naar Afghanistan tijdens de Afghaanse oorlog,  deze begon met een Sovjet-Russische invasie in Afghanistan op 24 december 1979, een oorlog tussen de Sovjet-Unie en de moedjahedien(islamitische verzetsstrijders), en naar het grensgebied tussen Angola en Zaïre waar op dat moment de Angolese Burgeroorlog plaatsvind, die van begin 1980 tot 1989 duurde. Deze locatie is gekozen omdat er vermoedens zijn dat de mannen achter de aanslag op de Militaires Sans Frontières zich hier bevinden.

Tijdens zijn zoektocht komt hij ook nog een oude bekende tegen die we kennen als Shalashaska “Revolver” Ocelot. Ocelot is een man die al heel wat jaren samenwerkt met Snake, Liquid Snake deze keer. Hij is namelijk de ondervragingsexpert van Snake’s oude team genaamd FOXHOUND en de rechterhand van Liquid Snake. Een perfecte man om de nieuwe te ondervragen die Snake tegenkomt tijdens zijn zoektocht. Hierdoor zullen ze het maximale uit de ondervragingen kunnen halen. En deze zullen niet altijd op de geweldadige en bloederige manier zijn zoals je zult verwachten. Deze keer word er ook gewoon gebruik gemaakt van een waarheidsserum ijvoorbeeld.
Daarnaast komt Snake ook nog een andere oude bekende tegen, de sluipmoordenaar met superkrachten genaamd “Quiet”, een naam die perfect aansluit op de skills van deze jonge dame. Een dame die in eerste instantie bij de Cipher Organisatie zit en nu door jou gevangen genomen is. Persoonlijk heb ik ook het idee dat ze zich bewust overgeeft aan jou. Maar naarmate de tijd vordert zal Quiet zich ook gaan aansluiten bij de Diamond Dogs, Hierdoor zul je een geweldige specialist met je meenemen tijdens je missies. Maar mocht je dat niet willen, dan kun je ook altijd voor je paard of je wolf, ja, inderdaad, je wolf kunnen kiezen.  En dit alles om de Cipher Organisatie proberen te stoppen zodat ze de ST-84  “Sahelanthropus”, een doorontwikkelde versie van de originele Metal Gear, niet verder kunnen bouwen.
Gelukkig heeft Snake tijdens de game altijd een veilige haven, voor nu althans. En nu ik er over nadenk is haven ook niet echt het juiste woord, want Mother Base is namelijk een olieplatform ergens in de  Seychellen, officieel de Republiek der Seychellen, zijn een land en archipel in Afrika ten noorden van Madagaskar in de Indische Oceaan, ongeveer 1600 km ten oosten van het Afrikaanse continent. En met dit platform is een boel aan de hand, hiermee bedoel ik niet dat het platform eigenlijks een Transformer is, wat op zich wel een leuke plot twist zou kunnen zijn, maar meer met het feit wat voor een belangrijke rol het platform, of het meervoud daarvan, afhankelijk van hoe je het gaat en wilt spelen, in gaat nemen in de game.

Mother Base heeft namelijk naast een veilig haven ook nog een belangrijke rol als het aankomt op het ontwikkelen van al je pakken, technieken en wapens. Dit doe je namelijk door ervoor te zorgen dat de soldaten die je bewusteloos schiet in de game een hoge rank hebben. Hierdoor zal het cijfer van je crew omhoog gaan, waardoor ze betere items voor je kunnen ontwikkelen. Nu is het zo dat alleen een goede crew je nog geen goede gear geeft. Naast het feit dat de kennis er is moeten ze natuurlijk ook de grondstoffen hebben voor de gear en natuurlijk ook geld hebben om het te maken.

Daarnaast heeft Mother Base ook een belangrijke rol in het online gedeelte van de game. Tijdens het spelen van de game breid je Mother Base uit en zorg je dat deze klaar staat voor het geval een andere gamer je Mother Base zal aanvallen/infiltreren. Dit noemt de game ook wel de modi “Forward Operating Base”. Een modi waarbij de tegenstander bijvoorbeeld opgeslagen grondstoffen van jouw Mother Base naar zijn Mother Base kan verschepen. Hierdoor is het een soort Player vs. Player game aan het worden. Een prachit idee waarbij ik mij afvraag hoe de uitwerking gaat worden, aangezien de modi nog niet live is op dit moment. Is dit de manier om snel alles binnen te halen? Zit er een bepaalde vorm van match making achter? Ik weet het helaas nog niet, we zullen dus nog even moeten wachten tot dit zover is.
Gelukkig weten we al wel dat er een defence mechanisme in de FOB zit verwerkt. Want het zou vervelend zijn als je bijna klaar bent met een missie en je Mother Base wordt aangevallen. Daarom heeft Konami de mogelijkheid meegegeven om je vrienden uit het spel (Miller, Ocelot, Quiet, etc.) op te roepen om voor een extra bescherming te zorgen. Daarnaast is het aan jou om je Mother Base zo lastig mogelijk te maken. Dit doe je door onder ander je staff op jou manier in te delen waardoor sommige plekken makkelijk zijn, andere plekken weer extra moeilijk. Ook kun je de tijdens een aanval zien waar de tegenstander loopt, hierdoor kun je gericht stappen zetten tegen de indringer.

En juist vanwege het feit dat je nu een basis hebt, die je kunt uitbreiden, zorgt het ervoor dat je beter op de omgeving gaat letten waarin jij je missies speelt. Je moet namelijk diamanten hebben voor je upgrades, maar ook grondstoffen om uitbreidingen te kunnen bouwen. Het voordeel is wel dat je dankzij de upgrades aan je olieplatform ook te maken krijgt met een grotere staff. Deze kun je dan weer op de juiste afdeling plaatsen om zo meer technieken te unlocken, sneller kleine side-missies te completen of je roept ze op tijdens een missie zodat ze bijvoorbeeld een kleine basis voor je uitschakelen. Met andere woorden, zorg dat je veel geld en tijd in je Mother Base stopt. Deze heeft een grotere rol dan alleen maar een thuisbasis.
Metal Gear Solid V; The Phantom Pain werd groots aangekondigd en volgens Kojima zou het ver uit de grootste Metal Gear Solid worden het de geschiedenis van de game. Hiermee werden er een heleboel hoge verwachtingen neergezet voor de uiteindelijke game. Maar is dit wel de grootste wereld waar Kojima over sprak? Persoonlijk denk ik dat het hier om een kleine vertaalfout gaat. Want is dit daadwerkelijk de grootste wereld ooit die we voorbij hebben zien komen? Ikzelf denk dat er wel grotere werelden zijn, maar als je kijkt naar de details, de openheid van de wereld, dan denk ik dat we hier te maken hebben met een game die een super wereld heeft neergezet, ook al is het misschien niet de grootste wereld die men verwacht had. Het is zeker een nieuwe maatstaf als we gaan kijken naar de werelden die we vanaf nu gewend zijn in games. Alleen al het feit dat ik soms een half uur aan het kijken ben naar de omgeving zegt genoeg lijkt mij zo :D.

Wel is het zo dat alles wat je tegenkomt in deze wereld er tot in detail perfect uit ziet. Van de lucht, de weersomstandigheden, tot aan de plukjes gras die je in Afghanistan ziet. Maar ook de manier waarop de jungle van Angola en Zaïre is neergezet geven je het idee dat deze game heel erg veel oog voor detail heeft. Maar ook het feit dat alles zo goed op elkaar is afgestemd laat zien hoe goed de wereld is neergezet. Ga je lopen in de regen, dan zullen ze je voetstappen niet snel terug vinden bijvoorbeeld. Iets wat logisch klinkt, maar nog niet echt in games is meegenomen. Maar ook het feit dat de soldaten van Cipher tijdens een zandstorm ervoor kiezen om hun ogen af te schermen en dus weinig zicht hebben op de omgeving, maar ook de dieren die je tegenkomt reageren heel natuurlijk. Sommige zullen je aanvallen, sommige gaan op de vlucht. Maar ook het vangen van muizen of andere kleine dieren is iets wat heel erg normaal is in deze game. Het zijn allemaal logische elementen die in de game zijn gestopt die ervoor zorgen dat de wereld van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain als een realistische wereld blijft draaien.

Tijdens het spelen van Ground Zeroes horen we bekende zin “Kept you waiting, huh?” En dat hebben ze ook zeer zeker laten doen. Maar het resultaat mag er dan ook echt wel zijn. Dit is dan ook voor mij een meer dan waardige afsluiter van de Metal Gear reeks zoals we hem nu kennen. En daarmee bedoel ik de invloeden van Hideo Kojima. Het verhaal is nu rond, misschien nog niet af, want er zijn nog wel wat mogelijkheden om nog een aantal reeksen binnen de bestanden verhaallijnen te ontwikkelen en misschien kan de serie ook nog wel verder gaan waar het gestopt is met Metal Gear Rising: Revengeance, maar voor de meeste mensen is de game geweldig en voor de fans is dit een perfecte afsluiting van de reeks. Dit is dan ook zonder meer mijn Game van het Jaar 2015!

Zoek je dus een game die je qua mogelijkheden en wereld helemaal omver blazen, dan is dit zeker de game die je moet hebben. En ben je een nieuwkomer, dan zal het verhaal misschien raar overkomen op je. Dat is dan juist een perfecte reden om de andere delen toch ook maar eens te gaan spelen.

Review - Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Verdict10
10Verdict