Metrico logoZoals jullie waarschijnlijk wel weten hebben we een soft spot voor de indie industrie, en dan met name de Nederlandse studio’s. En zo gingen we vorig jaar naar de INDIGO in Utrecht om veel nieuwe indie games in ontwikkeling te zien. Eén van die games die mij heel erg aantrok was de game Metrico. Dit komt niet direct omdat ik dacht: hey een neiuwe Vita game, maar meer omdat het er anders uitzag, het was een game waarbij je niet met 20 tanks en een compleet arsenaal aan wapens een woning moet overnemen, maar je opdracht was om met je 2D karakter van het begin naar het eind van de level te komen. En ook al klinkt het heel erg makkelijk en simpel, ik weet uit eigen ervaring dat het toch een zo makkelijk gaat.

Maar aangezien ik al aardig wat games had gespeeld dacht ik; dat kan toch nooit moeilijk zijn, dat wil ik wel eens proberen. En toen had ik het door. Het is niet zozeer het traject dat je moet afleggen, maar meer hoe jij je Vita gebruikt tijdens het spelen van de game. Natuurlijk zul jij je dan afvragen wat daarmee bedoelt word, maar om daar een antwoord op te geven moeten we iets beter kijken naar de titel Metrico zijn. Metrico is afgeleid van Metric, het metrische stelsel waarmee wij onze berekeningen doen, en daar hebben we het al. Alles in deze game draait om berekeningen. Grafieken, cirkeldiagrammen en X- en Y-data (ofwel infographics) lijken saai, maar de mensen achter Digital Dreams hebben dit in naar een fantastische omgezet. Maar het zorgt er wel voor dat elke actie die jij uitvoert een invloed heeft op de puzzels. Als je bijvoorbeeld naar een poort loopt gaat deze juist dicht, loop je van de poort af, dan gaat de poort weer open, dus wat je moet doen is met je rug naar de poort toe gaan staan, naar achter springen (dus met je rug richting de poort) en elke keer een aantal stapjes weer van de poort af zetten. Zo blijft hij open en kun je toch dichtbij komen.

De werelden zijn niet super over the top actiewaardig, maar dat is ook niet wat deze game nodig heeft. Dit is een game waarbij je juist zo weinig mogelijk afleiding wilt hebben om zo goed te zien wat alle acties die je uitvoert (lopen, springen, naar links of rechts lopen, ect.) voor invloed hebben op de level waar jij je nu in bevind. Dit klinkt in eerst instantie natuurlijk niet heel erg uitdagend, maar als je doorhebt dat soms doodgaan in een level ervoor zorgt dat je hem kan uitspelen, dan snap je dat het niet een game is die alles maar aanneemt voor wat het is. Want zeg nou zelf, in welke andere game is doodgaan een goed iets?

De werelden die er zijn beginnen met een simpele uitleg over hoe en wat, je ziet op de achtergrond allemaal infographics en krijgt te zien wat het allemaal voor verschillende factoren beïnvloed. En dat was dan de eerste level. Vanaf het moment dat je ‘zelfstandig’ door de andere werelden loopt merk ik dat de leercurve aardig stijl is. Het is zelfs zo erg dat ik zelf al bij de 3e wereld soms de Vita heb moeten uitzetten omdat ik zo vast zat en niet meer wist waar ik naar toe moest gaan. Gelukkig heb ik het een aantal malen later alsnog gehaald. Iets wat je niet zomaar verwacht van een game die zo simpel oogt.

Metrico is een game die je echt goed laat nadenken en bewust laat worden van alle mogelijkheden die de game en de Vita met zich meebrengt, ook al kan het (bij mij althans) voor nogal wat frustratie zorgen. Met name de mensen die niet out-of-the-box denken zullen waarschijnlijk regelmatig vastzitten in deze game. En het leuke van dit alles, Metrico is voor de PlayStation Plus leden op dit moment ook nog gratis! Mijn advies is dan ook om hem zo snel mogelijk binnen te halen voordat de actie afgelopen is en zet je hersenen aan het denken met deze game.