“Shadow and flame have fallen on the Black Gate and no mortal man can stand in its path…”

In the land of Mordor, where the shadows lie…
Middle Earth: Shadow of Mordor (SOM) speelt zich af in Mordor, tussen de Hobbit en de Lord of the Rings (LOTR). In de game heb je de gebieden Sea of Núrnen en Udûn te verkennen en dat doe je terwijl je groepen Orcs afslacht en over het terrein springt en klimt.

Shadow of Mordor is een game die het makkelijkste te vergelijken is met Assassin’s Creed. Je de lenige Ranger Talion welke op gebouwen kan klauteren maar tevens goed met een zwaard kan omgaan. Talion volgt graag het verhaallijn maar je kan ook uren rondbanjeren door de spelwereld, net zoals in Assassin’s Creed.

Maar een complete kloon is het gelukkig niet. De game bied een net wat andere look and feel en is net wat anders afgestemd zodat de spelbeleving niet gelijk is. Ik zou het wat lomper willen noemen, wat de sfeer ten goede komt in de game en wat de game een goede Lord of the Rings sfeer geeft.

I shaped the history of Middle-earth…
De eerdere LOTR games waren vaak ook gevuld met de sfeer van de films en boeken. Er kwamen bekende hoofdrolspelers in terug en je leerde weer wat nieuws over de geschiedenis van Middle Earth en Mordor.

In deze game wordt het erg leuk gedaan door je een tweede karakter te geven genaamd Celebrimbor. Hij is namelijk de reden waarom je niet permanent doodgaat en tevens speelt hij een cruciale rol in de geschiedenis van de LOTR films. Hij is zelf alleen wel een beetje dood. Celebrimbor is namelijk een Wraith welke jou nodig heeft om recht te zetten wat er al zo lang scheef is.

Ik doe hier bewust wat cryptisch over omdat dit eindelijk weer een game is met een lekkere verhaallijn waar je langzaam aan achter dingen komt en je in het verhaal gezogen wordt. Die beleving wil ik niet voor jullie verpesten.

You will emerge a shadow…
Een leuke nieuwe feature in deze game is het Nemesis systeem. De vijanden in SOM worden namelijk geleid door een boel kapiteins welke een rangorde hebben. Dat zorgt er voor dat ze eigenlijk allemaal het ambiëren om hoger naar de top te komen. Het liefste met wat geweld.

Alle kapiteins zijn namelijk random en uniek, met hun eigen krachten en zwaktes en veel zijn op een manier gelinked aan elkaar. Zo kan er eentje de broer zijn van de ander, kan er eentje de bodyguard zijn van een kapitein veel hogerop of probeert er een al een tijd de ander uit te dagen voor een duel.

En zo af en toe verschuift de rangorde zich en proberen ze elkaar van de troon te stoten of de door jouw toedoen vrijgekomen plekken op te vullen. Elke keer als ze dat doen groeien ze ook in level waardoor ze ook weer nieuwe truukjes leren. Zo is de ene kapitein met een verrassingsaanval direct te doden en moet je voor de andere combinatiemoves maken.

And where am I supposed to lead this army of mine?
Wat je ook met deze rangorde kan doen is ze beïnvloeden om voor jou te gaan vechten. Zo kan je je eigen leger opbouwen en is een confrontatie met de zwaarste kapiteins makkelijker te maken. Je kan zorgen je tegenstander wordt verzwakt of dat zijn kapiteins in angst wegrennen als ze je weer tegenkomen.

De kapiteins onthouden namelijk ook dat ze je ontmoet hebben. Als je de broer vermoord van een kapitein zal hij wraak willen en als je eerder een keer doodging tijdens een gevecht zullen ze dat onthouden. Ze praten er zelfs over tegen hun onderdanen als je ze aan het bespioneren bent.

Je hebt in de game dus de keuze iedereen uit te moorden, tegen elkaar op te stoken of een groot eigen leger op te bouwen, om daarmee je uiteindelijke doel te bereiken.

The precious… it showed us. It showed us treasures of The Bright Master.
Deze game heeft, zoals veel titels van nu, een hele rits collectibles in de game verstopt. Maar leuk aan deze collectibles is dat ze je een flink verhaal vertellen en de verhaallijn aanvullen. Ook geven ze je boosts zodat je sneller nieuwe moves en krachten kan leren.

Maar, in tegenstelling tot sommige games, zijn de upgrades die je hier vrijspeelt weer bekend uit de geschiedenis van LOTR. Zo blijkt bijvoorbeeld de boog die je kan vrijspelen een belangrijke rol te hebben gespeeld in de boeken. Leuk om mee te spelen en leuker als je fan bent van de LOTR.

Om dat alles aan te vullen is bijna elk stukje geschiedenis verteld door acteurs en zijn veel collectibles onderdeel van een set waar een los verhaal mee verteld wordt. Denk aan een verhaal van een officier van de wacht welke deserteert en een groep rebellen ontmoet. Later kom je dat karakter ook nog tegen in het spel en vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.

Perhaps that pain is what connects us…
Natuurlijk heeft een nieuwe game ook zo zijn minpunten. Zo heeft de game nog behoorlijk wat ruwe randjes. Niet alles loopt lekker soepel, af en toe wat houterige bewegingen en soms ging ik wel bijzonder snel dood.

Maar deze game voelt lekker creatief aan om te spelen. En de ruwe randjes brengen je terug naar de eerste Assassin’s Creed: Vernieuwend en uitdagend. Het spel is niet makkelijk en zal daarmee een deel van de gamers niet blij maken maar eigenlijk vind ik dat wel fijn, je moet nu namelijk je best doen. Veel games lijken dat concept te zijn vergeten.

En de game komt van de makers van de Batman games, dus het vechten met vijanden, of het er nou een is of je door twintig man belaagd wordt, is lekker uitgewerkt. Al met al een leuke, moeilijke game, met een lekker achtergrond verhaal. Een aanrader, zeker als je bedenkt dat dit een compleet nieuwe game is.

Het Nemesis systeem, waarmee jij je eigen vijanden kan maken door de acties die je doet in het spel is vooral de reden dat de game een 9 verdiend. Zonder dat was het een lekkere 8, maar dit systeem is uniek en revolutionair te noemen.

365Gaming Verdict: 9
Verdict9