MotoGP15Daar zitten we, lekker te chillen in de pitbox. Nu kan het nog even. Snel de laatste set-up doorlopen en dan zetten we onze helm op en stappen we op de motor. Inderdaad, het is weer zo ver, tijd om de monsters op twee wielen weer los te laten op de mooiste circuits die er te vinden zijn op onze aarde. Inderdaad, MotoGP 15 is de game waar we het deze keer over gaan hebben. En terwijl ik druk bezig ben met het nalopen van de instellingen merk ik wel dat ik toe ben aan een nieuwe racegame, niet omdat ik het elke dag speel. Maar de game Ride heeft ervoor gezorgd dat ik met juist een beetje een afkeer had gekregen van

Career
Eén van de meeste gespeelde opties in deze game is toch wel de career mode. Waarschijnlijk de meest uitgebreide modus waarbij je onderaan de spreekwoordelijke ladder moet beginnen. Als eerste zal je twee races moeten rijden zodat kleine privé-teams je zien. Dit allemaal om je eerste stappen te zetten in de wereld die MotoGP heet. Ben je eenmaal aan de slag gegaan in de MotoGP 3, dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat je elke race minimaal je doelstelling behaalt die je team je meegeeft. Dit kan betrekking hebben tot de plek die je behaalt in een race, maar ook krijg je soms de opdracht om voor je teamgenoot te eindigen. Wel is het zo dat je de game hier redelijk snel kunt doorlopen als je het niveau op zeer makkelijk zet, alle hulpopties aanzet en bijvoorbeeld slijtage aan de banden, motorproblemen en schade uit zet. Dan is het makkelijk doorlopen, maar is dit wat je echt wilt in een game zoals dit?
Let wel op, mocht je wel de bandenslijtage en je damage aan willen zetten. Dit is iets waar je toch echt wel aan moet wennen. Ik zelf had het meeste probleem met de slijtage van mijn voorband. Ik zette hele scherpe rondetijden neer, hierdoor moest ik elke bocht hard ingaan. Hierdoor gaat de slijtage vele malen sneller dan normaal. Met als gevolgd dat mijn voorband naar 5 rondes helemaal af was, hierdoor kon ik nog amper een bocht nemen. Even goed plat door de bochten was verleden tijd en dus verlies je dan wel weer heel erg veel tijd per ronde. Er komt dus meer bij kijken dan alleen maar hard rijden als je alles aan hebt staan in de game.

Online
Online is een gamemodi die niet bij iedereen bovenaan het lijstje staat. Dit heeft niets te maken met de game, maar meer met de mensen die online met je mee racen. Het was dan in de vorige delen ook vaak de sport om zo veel en zo vaak mogelijk op je mede-gamers in te rijden om zo ervoor te zorgen dat de race vol stond van de crashes.  Inmiddels heeft Milestone hier van geleerd. Daarom waren we ook blij om te zien dat de optie ‘collision’ in de online modi ook uit kon worden gezet. Hierdoor zal het online race voor de meeste mensen een stuk prettiger worden.
Wel moeten we zeggen dat Milestone een aantal bekende bugs er nu wel uit heeft gehaald en dat heeft ervoor gezorgd dat waarschijnlijk meer mensen het vaker en langer zullen blijven spelen. Een hele grote bug was dat je online nooit een kwalificatie moest neerzetten. Dit zorgde er namelijk voor dat je motor tijdens de race soms 30 kilometer per uur langzamer was. Hierdoor was het beter om achteraan te starten en dan op het rechte stuk iedereen voorbij te gaan die wel eerst netjes een tijd had neergezet om zo vooraan de startopstelling te komen. Overigens is het ook handig om te weten dat tijdens de aankondiging werd verteld dat je met 16 man online kon racen, dit blijkt helaas niet waar te zijn. Je moet het nog steeds doen met een maximum van 12 man.

Grafisch
MotoGP moet elk jaar weer het gevecht aan gaan met zichzelf. Echte concurrenten zijn er niet. Natuurlijk hebben we dit jaar Ride, Motorcycle Club en MXGP ook op de next-gen kunnen spelen, het heeft ons niet het idee gegeven dat MotoGP er direct een concurrent bij heeft gekregen. Dat klinkt waarschijnlijk de makers als muziek in de oren, maar het heeft er ook voor gezorgd dat er niet heel erg veel upgrades zijn doorgevoerd als het aankomt op de grafische kant. We zien nog steeds dat soms wel wat frame rate drops zijn, met name als je in de regen rijd, de eerste bocht in gaat en er is een crash. Dan merk je echt dat de frame rate toch echt stukken lager ligt. Het mooiste is dan ook in je eentje te rijden op een circuit terwijl de zon je op je warme leren motorpak aan het branden is.
Geluid
Terwijl we ondertussen gewend zijn aan de 1.6 motor in de koningsklasse die Formule 1 heet weten we dat we in de MotoGP nog steeds zware motoren horen voorbij komen waar ze waarschijnlijk uitlaten hebben zonder demper. Daarom is het voor mij toch een beetje als een verrassing dat de MotoGP klasse zo erg afwijkt qua geluid. Hier lijkt eerder een opgevoerde scooter dan een volwaardige GP motor. Daarnaast moet ik ook wennen aan het feit dat 5.1 DTS duidelijk staat aangegeven, maar als ik aan het racen ben merk ik daar niks van. Sterker nog, ik hoor alleen maar geluid uit de links voor, rechts voor en center speaker komen. Achter mij is het muisstil.

Nu kan het zo zijn dat dit komt omdat sommige mensen vaak achter de racer hangen. Maar als ik hoes van de game bekijk zie ik toch duidelijk het DTS logo staan, alleen kan ik er zelf niet heel erg veel van terugvinden. Ook zien we steeds meer dat de PlayStation 4 controller steeds meer als onderdeel van de game word gezien. Nu is het zo dat de PlayStation 4 controller wel betrokken is als het aankomt op toerentallen. Maar als je in de pitbox zit te wachten heb je zoveel opties die kunt doorlopen, het zou leuk zijn om te horen hoe andere engineers je aanspreken via de controller als het aankomt op de settings van je motor.

Vol gas of brommerpech?
MotoGP 15 is meest recente product uit de Milestone keuken, een studio die bekend staat om haar racegames. Maar is MotoGP 15 de game die je moet kopen als race liefhebber? Het ligt hierbij waarschijnlijk voor een groot deel aan de verwachtingen die je van de game hebt en welke modi je graag wilt spelen in de game. Verwacht je een complete nieuwe game vol met nieuwe opties en vol met verbeteringen ten opzichte van MotoGP 14, dan moeten we je helaas teleurstellen. De game heeft wel degelijk een aantal upgrades gehad en er zijn ook zeker een aantal bugs uit de game verwijdert, maar naar onze mening is er niet het maximale uitgehaald. Nu is het wel zo dat het waarschijnlijk nog steeds de beste motorrace game is die op dit moment te koop is, dus daar hoeft niemand zich druk om te maken.

Wel is het zo dat je begint te merken dat Milestone de monopoly positie binnen de motorrace games wel lekker vind. En zolang er zich geen stevige concurrent meld blijven ze genieten van die positie. Er had zoveel meer uit de game kunnen worden gehaald.  Dat is de reden waarom ik de game dan ook eerder zie als MotoGP 14,5 dan MotoGP 15. Een gemiste kans in mijn ogen. Het is namelijk moeilijker om aan de top te blijven dan er te komen. De vraag is dan ook hoelang MotoGP dit vol blijft houden.

Review - MotoGP 15
6Verdict