Als kind kon je me altijd vinden op de crossbaan waar ik met mijn crossfietsje volledig los ging. Al snel verruilde ik de trappers voor een gashandel en elk weekend was ik niet weg te slaan bij de crossbaan. Hoe meer modder, hoe leuker ik het vond. Nu als volwassene is dit verlangen er nog steeds en daarom verscheen er ook een glimlach op mijn gezicht toen ik hoorde dat Milestone bezig was met de ontwikkeling van een officiële motocross game.   MXGP 1

Milestone staat bekend om hele toffe race titels af te leveren. Na series als wrc, sbk, motogp en ga zo maar door heeft Milestone dus de nodige ervaring. Dit is ook niet onbelangrijk als het gaat om motocross game want het verleden leert dat dit genre vaak voor teleurstellingen zorgt. Om deze reden zette ik mijn enthousiasme dan ook aan de kant om teleurstellingen te voorkomen. Na flink wat uurtjes besteed te hebben aan MXGP kan ik jullie dan vertellen of mijn enthousiasme weer tevoorschijn is gehaald of dat de teleurstelling het heeft gewonnen.

Gewapend met een PS3 controller was ik klaar om in de modder te duiken en werd blij verrast dat ik niet eerst een uur bezig was met installeren en updaten maar gewoon meteen kon beginnen. Na een kort filmpje krijg je de keuze om video tutorials te bekijken of je meteen in het race geweld te storten. Ik persoonlijk vind dit een hele slimme keuze aangezien ik niet zo van die verplichte tutorials hou. Ik kan me wel voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is. De video tutorials zijn kort en bondig maar wel erg duidelijk. Ik besloot meteen de career mode in te duiken omdat voor mij racegames daar om draaien. In de career mode mag je eerst een personage aanmaken. Dit deel vond ik teleurstellend daar het erg beperkt was. Er kan gekozen worden uit een aantal mannelijke characters, een land, een naam en letter style voor op je race pak. Dit had van mij uitgebreider gemogen en al heeft Milestone er voor gekozen zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven miste ik de mogelijkheid om een vrouwelijke character te kiezen. Na het rijden van 2 wild card weekends begint dan je career en mag je starten in een vers seizoen in de MX2 klasse.

mxgp

De career mode is leuk uitgewerkt. Je speelt vanuit je kantoortje waar je naast de race kalenders wat leuke extra dingen hebt zoals een computer met de reacties van je fans en mailtjes met objectives voor volgende races. Ook kun je daar je character veranderen. Dit alles werkt prima maar voor mij miste er wat vernieuwing. Dit hebben we namelijk al in erg veel race games gezien. Bij elke race verdien je XP points waarmee je levelt en bij elk level unlock je gear, motors en afbeeldingen. Daarnaast levert elke race je ook fans op of raak je ze kwijt bij teleurstellende resultaten. Dit vond ik een leuke toevoeging. Elk race weekend kan je opnieuw instellen hoeveel laps en welk niveau je wilt racen.

Het belangrijkste in race games is hoe de besturing aanvoelt en hoe je voertuig reageert en aanvoelt op het terrein. De besturing voelt echt perfect aan, ook voor mensen met weinig ervaring met dit soort games valt er prima te rijden met aangepaste instellingen. Voor ervaren rijders kan je alles zelf regelen zoals de houding van de rijder, de balans van de motor, afhankelijke voor en achter rem etc. Dit werkt echt goed en voelt prettig aan. Het terrein is een iets ander verhaal, de motor reageert goed op het terrein en ook de jumps voelen goed aan maar ik had niet het gevoel dat de motor last had van diepe modder sporen of hobbels. Wat ook meteen opvalt is dat het spel grafisch erg gedateerd over komt. Qua niveau speelde ik al vrij vlot op het moeilijkste niveau om enige uitdaging te houden.

mxgp 5

Naast de career mode kan er ook gekozen worden voor grandprix, championship en time attack. Ideaal om even snel een race te willen rijden of een baan te oefenen. Deze modi’s zijn prima uitgewerkt en leuk om even tussendoor te doen. Ook vind je de multi player optie in het hoofd menu. Als ik iets leuk vind is het om mijzelf te meten met andere en na het voltooien van het eerste seizoen in career mode dook ik dus ook snel de MP lobby in. Helaas bleek dit uitgestorven te zijn en na één 1vs.1 race te hebben gereden sloeg het spel vast. In de dagen erna ben ik elke keer meerdere malen gaan kijken in de mp mode maar helaas bleef het er rustig en als er dan toch gereden kon worden dan sloeg met regelmaat mijn ps3 weer vast. Het online gedeelte is zover ik het kan beoordelen goed uitgewerkt. Je hebt de keuze om online seasons te spelen waarin je promoveert in class, maar je kan ook gewoon lekker een lobby in duiken met diverse modes als grand prix, championship, etc. het filteren van beschikbare races werkte ook goed. mxgp 4

Met MXGP heeft Milestone een toffe game in handen met erg veel potentie. Grafisch moet je niet te veel van de game verwachten maar de gameplay maakt dit zeker goed. Alles voelt vertrouwd aan maar mist hierdoor wel vernieuwing. Met een stabielere MP kun je hier aardig wat uren speelplezier beleven. Alles bij elkaar opgeteld ben ik gematigd enthousiast. Het is misschien niet de game die ik stiekem hoopte dat het zou zijn maar ik heb me toch erg vermaakt en met 60 officiële rijders en bikes en 14 originele tracks zal ik me ook nog even blijven vermaken. Waar ik op hoop is dat Milestone deze serie voort zet en verbeterd. Naar mijn mening hebben ze dan echt een hele toffe game waar ik zeker nog veel uurtjes aan zal besteden.