Anime en Japanse Beat ‘m Up hebben een enorme fan base. Als ik dan de naam Naruto noem dan gaan  er onder deze fan base heel wat harten sneller kloppen. Wanneer iemand als ik, die niet perse iets heeft met Beat ‘m Ups en helemaal niks heeft met Anime, aan de slag gaat met deze game en er dan ook nog een oordeel over gaat vellen word het toch een beetje link. Ik besef me dus heel goed dat ik me op heel glad ijs begeef.

Gelukkig weet ik wel het één en ander over games en wat ze goed of slecht maken. Ik durfde deze uitdaging dan ook wel aan. En nu terug kijkend ben ik daar heel blij om. En dat is dan ook wat ik graag met jullie wil gaan delen. De echte fan zat al een tijdje te wiebelen op het puntje van zijn bank, wachtend op het moment dat de blonde Naruto zich zou gaan vertonen op de current gen consoles. Dat wachten is nu eindelijk voorbij. En dit word dan ook meteen goed aangepakt met een enorme hoeveelheid aan content.

Laten we beginnen met de Story Mode. In deze mode spelen we en beleven we het verhaal. Lange prachtige karakteristiek getekende scenes worden afgewisseld door epische battles waarbij geen knop op je controller over geslagen word om vervolgens weer even tot rust te komen met een vervolg scene. De meeste stages bevatten 2 a 3 battles met een evenredig aantal scenes. Eenmaal behaald speel je weer een volgende stage vrij. Weet jee een stage perfect af te ronden dan zal je worden beloond met een S score en een flinke load aan recources. Deze resources kom ik straks even op terug.

Naast je hoofddoel om een stage te winnen zijn er ook een flinke lading aan sub doelen te behalen in elke battle. Deze zorgen onder andere voor extra beloningen. Ondanks dat er een enorme diepe laag te vinden is wat betreft de combat is het toch vrij snel onder de knie te krijgen voor gamers zoals ik, die nieuw zijn in dit genre. De die-hard zal echter toch zijn uitdaging vinden in de diepere laag. Ik heb het dan over de enorme hoeveelheid aan aanvallen en combo’s, de flinke verschillen tussen de karakters, de sub doelen en de hoogste scores.

In een storie mode is natuurlijk het verhaal ook erg belangrijk. Op dit vlak wil ik niet onderuit gaan op het gladde ijs. Heb je namelijk nooit eerder een Naruto game gespeelt dan is het erg lastig te volgen, zeker in het begin. Los daarvan is de getekende style waar het verhaal mee word verteld echt fantastisch en boeide de scenes me wel. Ze gaven me het gevoel op een afronding aan te sturen daar waar de battles tegen grootheden dit ondersteunden. Ook de variatie tussen de karakters waar je mee speelt is echt enorm.

Heb je de Story mode volledig gekraakt dan is de pret nog zeker niet over. Naast deze mode vinden we namelijk ook een Adventur mode. Ook deze mode staat vol van de battles met de nodige side quests. Denk hierbij aan een bepaalde aanval uitvoeren of een bepaalde hoeveelheid health over houden aan het einde van de battle. Ik noemde eerder al dat je na elk gevecht beloond word met geld en speciale voorwerpen. Dit geld ook voor deze mode.

Met deze resources  kan je een eigen collectie opbouwen van kaarten, plaatjes maar ook stemmen en titels. Zeker voor de fan is dit erg tof aangezien het totaal te verzamelen objecten in de duizendtallen loopt en je hiermee dus zeker niet zomaar klaar bent. In deze mode kan je op een fast travel manier navigeren op de kaart om naar de quests toe te gaan die jij wil. Hoe tof deze toevoeging ook is kan ik me zo voor stellen dat de fan wellicht had gehoopt dat op de current gen het mogelijk was geweest om deze mode in een echte open wereld te kunnen benaderen. Het is dus niet zo dat hier te kort word geschoten maar meer was zeker mogelijk geweest om de game net dat extra te geven.

Nou ligt de echte uitdaging voor de fan en de gamer met echte skills naar mijn mening niet in de modi die ik tot nu toe heb genoemd. Als ik als nieuwkomer met niet al te veel skills al goed op weg kan komen dan kan ik me zo voor stellen dat de echte fan deze battles al snel als repetitief ervaart en als een noodzakelijk kwaad om het verhaal verder te kunnen volgen.

Gelukkig hebben we voor deze spelers dan ook de online mode waarbij het mogelijk is om de strijd aan te gaan tegen vrienden of volstrekt vreemden. Bezit jij de skills om tot de top te behoren? Dit is dan de plek waar je moet zijn. Zelf had ik hier uiteraard niet veel te zoeken als nieuwkomer maar kan ik wel vertellen dat je hier alles vind wat je mag verwachten van een online mode.

En dan hebben we nog één mode die niet genoemd is, en dat is de Free battle mode. Hier kan je lekker oefenen en de karakters echt leren kennen. Kies voor survival, of voor een toernooi en ga lekker aan de bak met de door jouw gekozen karakters.

Aan de hoeveelheid content ontbreekt het dus zeker niet in deze nieuwe Naruto game. Ook de controls voelen logisch en lekker aan al is het soms even wennen per karakter. Bij de ene karakter zal je vooral de éne knop veel gebruiken omdat daar de beste aanvallen onder zitten terwijl de andere karakter deze juist weer onder een andere knop heeft zitten.

Qua graphics mogen we ook zeker niet klagen. Tijdens de gevechten springen explosies en transformaties uit je beeld en zijn de omgevingen over het algemeen erg mooi weer gegeven. Toch zie ik wel een paar kleine min puntjes. Het eerste is wat ik al eerder noemde. Het gebrek aa de mogelijkheid om in de adventure mode lekker vrij rond te kunnen lopen. Dit was denk ik echt een mooie toevoeging geweest en zeker voor de current gen ook goed mogelijk geweest. Ook is het voor nieuwkomers lastig in de game te komen. Dit had eenvoudig opgelost kunnen worden door een extra optie met een compilatie van voorgaande delen.

Ondanks deze kleine puntjes kan ik niet anders zeggen dan dat Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 me echt enorm heeft vermaakt en ik met veel meer plezier heb gespeelt dan dat ik voorafgaand had verwacht. Dat CyberConnect2 iets vets zou gaan brengen was iets waar de fan vast en zeker niet aan getwijfeld heeft en gelukkig voor hen hebben ze dit dan wat mij betreft ook zeker waar gemaakt. En ook qua replay waarde hebben zei ervoor gezorgd dat je velen uren kwijt zal zijn in deze game. De fans hoef ik niet te zeggen dat deze game voor hen een must have is maar ook gamers die wel van een potje knokken houden en de style kunnen waarderen kan ik deze game ook zeker aan raden!

Review – Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4
  • Enorm veel content
  • Toffe Graphics