Odin Sphere Leifthrasir is een remake van Odin Sphere die in 2007 uitkwam voor de Playstation 2. Als tiener was ik helemaal gehyped over deze game… om hem vervolgens bijna niet eens te spelen. Waarom? Ik heb geen flauw idee meer. Ik kan me wel herinneren dat de game er toen al prachtig uit zien – laat staan nu met deze 1080p remake die uitgekomen is voor Playstation 3, 4 en Vita. Voor mij was nu het perfecte moment om deze game weer eens op te gaan pakken en het is een zeer vermakelijke game!

Once upon a time…

Een verhaal in een verhaal? Yes, please! In Odin Sphere Leifthrasir ben jij namelijk een klein meisje genaamd Alice die op een dag een groot verhalenboek tevoorschijn pakt. Samen met haar pikzwarte kat, ploft ze neer op een oh zo comfortabele stoel – die ik zelf ook wel in mijn woonkamer wil hebben – om op avontuur te gaan in een land waarbij vijf helden op een missie zijn om hun land te redden. In het begin is er maar één storyline beschikbaar – die van Gwendolyn – maar naarmate het verhaal vordert, unlock je ook de overige verhalen. Het is dus niet zo dat je in het begin kunt kiezen met welk character je het spel wilt beginnen, wat ook niet zo gek is want zo spelen andere personages ook een rol in Gwendolyn’s verhaal etcetera.

Het is trouwens niet zo dat je Alice veel ziet, hoor, of dat ze een grote rol in de game speelt. Je kan door haar kamer lopen aaand.. that’s about it. Als grote boekenwurm vind ik het stiekem echt geweldig dat je eigenlijk een boek aan het lezen bent terwijl je een game aan het spelen bent. Anyways~

Odin Sphere is – net als een echt boek – verdeeld in verschillende hoofdstukken. Elk speelbaar character heeft zijn/haar eigen storyline. Tussen ieder hoofdstuk door, kun je informatie opdoen over je volgende missie en kun je op je gemak wat dingen kopen en verkopen bij een merchant. Ook heb je een eigen kist waarin je al je gevonden voorwerpen tijdens je missie in kunt dumpen, want geloof ik – je vindt veel, héél veel voorwerpen (voornamelijk ingrediënten) tijdens je missies!

Gwendolyn

Zoals ik eerder al vertelde, is er in het begin nog maar één verhaal beschikbaar om te spelen: die van Gwendolyn. Gwendolyn is een valkyrie en is de jongste dochter van de Demon Lord genaamd Odin. Na de dood van haar oudere zus Griselda, wordt Gwendolyn – bepakt met een speer met een shiny kristal – weggestuurd om de speciale Crystallization Cauldron te vinden. Gaandeweg maak je vrienden en vijanden, vecht je tegen een hoop vervelende fairies maar ook tegen reusachtige monsters. Moet je kiezen tussen je familie en je gevoelens voor iemand die je nog maar net hebt ontmoet.

I’m going round in circles

Non stop loop je in dezelfde soort 2D area’s rond wat op den duur wel een beetje kan gaan vervelen. Je loopt van links naar rechts (of van rechts naar links – whatever floats your boat) in rondjes, maakt wat vijanden dood op een razend tempo en vervolgt je weg naar de volgende area. De area’s zijn echt wel een lust voor het oog en hier en daar zitten er ook dingen verstopt onder de grond zoals geld of een beestje (wat je eerst dood mag slaan om hem vervolgens in je backpack te stoppen en er een potion mee te maken). Gelukkig zien alle area’s er wel anders uit, maar uiteindelijk het komt allemaal wel op hetzelfde neer.

Ook vliegen er vlindertjes rond waar je phozons uit kunt halen (die je overigens ook krijgt van het doden van vijanden). Hiermee kun je je skills upgraden en nieuwe skills unlocken. Ook kun je hiermee zaadjes ‘water geven’, zodat ze vruchten droppen die jij weer op kunt eten voor experience points.

Can we eats it, precious?

Terugkomend op de potions – Alchemy speelt een grote rol in Odin Sphere Leifthrasir. Net zoals eten. Door vruchten, taart en andere lekkernijen te eten, krijg je namelijk niet alleen wat HP terug, maar krijg je ook een hoop experience points. Onderweg kom je ook een konijn tegen die een draagbaar restaurant op zijn rug mee draagt – uhh, wat? Ja, je leest het goed! Hij maakt verrukkelijke taarten als jij hem maar de juiste ingrediënten brengt. En hier wil je echt wel even voor gaan zitten, want je levelt hier zó snel mee!

Daarnaast kun je van alles met elkaar combineren om sterkere potions te maken. Standaard potions als health restore potions, antidotes en elixers zijn niet de enige potions die je kunt maken. Zo heb je ook potions die je naar de vijand kunt gooien en die damage doen zoals blizzard, fire en nog veel meer potions.

Als kleine extraatje, hebben de makers ook de Playstation 2 versie toegevoegd aan deze remake. Maar om heel eerlijk te zijn – dit vind ik zelf een klein beetje overbodig. Want, trust me – als je eenmaal aan de prachtige remake gewend bent geraakt, dan wil je niks anders meer! Al met al vind ik Odin Sphere Leifthrasir dan ook een erg geslaagde remake – al kan ik de naam nog steeds niet zonder horten of stoten uitgesproken krijgen ;D

Review - Odin Sphere Leifthrasir
  • - Prachtige graphics
  • - Vele combinaties qua potions en skills