Peggle 2

Bouncing around

Oranje blokjes, stuiterende ballen en leermeesters met vreemde krachten. Dat kan er maar een ding betekenen, Peggle is terug met de meest originele titel van het jaar genaamd; Peggle 2. Na diverse succesvolle games waarbij de verslavingsfactor behoorlijk hoog lag werd ontwikkelaar PopCap in 2011 ingelijfd door EA en worden nu in rap tempo sequels en spin off’s gemaakt van eerdere werken. Een vervolg op Peggle is dan ook een meer dan logische keuze aangezien het eerste deel meer dan populair was is dan met de komst van Xbox One was het al vlug een beklonken deal tussen Microsoft en EA.

Jij (de speler) hebt nog steeds 10 ballen per level om alle oranje pegs weg te werken om zo door te kunnen naar het volgende level. Je wordt telkens bijgestaan door een Peggle Master die je zijn krachten leent om succesvol het level te voltooien. Ceremoniemeester en Unicorn Björn staat je wederom in wereld een bij met zijn voorspellende gave. De gamer heeft met zijn Peggle kanon de vrijheid om 180 graden over het speelveld en dus de oranje pegs te schieten. Daarbij vind men verspreid over het level 2 groene pegs die de krachten van je Peggle Master vrijgeven en je dus assisteren. Na 10 levels met succes te hebben afgesloten staat een nieuwe meester op je te wachten met nieuwe krachten. Een van die nieuwkomers in de bergtrol Jeff die hevig geïnspireerd is op het personage Jeffrey uit The Big Lebowski. Jeff helpt je om gigantische bowlingballen weg te schieten die met vernietigende kracht over je beeldscherm razen en alle Peggs wegvagen die hij op zijn pad tegenkomt.

Peggle-2

De steampunk robot Gnorman heeft met zijn Uber Volt power een van de meest krachtige aanvallen in de game. Voor iedere peg die geraakt wordt worden in de nabije omgeving 3 pegs automatisch aangetikt. Dit levert je al snel een stevige bonus score op waarbij je al snel extra ballen verdiend om het level te voltooien.  Als je dan per schot ook nog eens de paarse peg weet te raken schieten de punten je om de oren. De zwevende emmer onderaan het level zweeft nog steeds van links naar rechts en zal bij tijd en wijlen je bal met veel geluk vangen.

If it ain’t broke

Nieuw in de game naast de diverse Peggle Masters zijn de challenges die per level voor je klaar staan om je extra uit te dagen. Ieder level heeft drie uitdagingen die je optioneel kunt vervullen, hoe meer je er voltooid hoe hoger je op het scoreboard eindigt tussen je rivalen op je friendslist en jijzelf. Eveneens zorgt het ervoor dat je dan je Peggle Master in vreemde doch kolderieke outfits kan hijsen.   De multiplayer ontbreekt eveneens niet en tot maximaal vier spelers kunnen het tegen elkaar opnemen op een van de talrijke levels om zo de hoogst mogelijke score neer te zetten.

Peggle 2 oogt en klinkt heerlijk fris en is tot op heden de meest ontspannen game van de Xbox One die je tevens blijft uitdagen en vermaken. PopCap borduurt verder op de oude formule; wat niet stuk is hoef je niet te repareren. De toevoeging van challenges is leuk maar absoluut niet vernieuwend. Op dat gebied is de game wat tekort geschoten en is het overduidelijk een sequel die niks nieuws brengt. Het is de uiterts verslavende gameplay gemixt de simpele opzet van de game die je absoluut niet mag missen. Gamers groot en klein zullen continu geprikkeld worden om steeds verder te komen en hogere scores te noteren. En dat kunnen we redelijk uniek noemen in een games walhalla waarin iedere week wel een nieuw spel de smaak van de week is. Peggle 2 is meer dan solide game en verdiend absoluut je aandacht als je graag van tijd tot tijd een casual game speelt.