Onze Kinderjury is weer van slag gegaan met een spel, deze keer op de Switch om ook eens de games te bekijken die op dit platform worden uitgebracht. We zullen de kinderen wat vaker vragen aan de slag te gaan met de Switch, dus hou ze zeker in de gaten. Deze keer is het een spel van Artifex Mundi, de huis-dealer van de guilty pleasure games voor onze eigen Weerwolff. Maar niet zij maar haar dochter is aan de slag gegaan voor deze review, lees hieronder wat ze ervan vond.

Ik heb al heeeel veel van deze spellen gespeeld op de Xbox samen met mamma. Toen wij voor de Switch Persian Nights kregen wilde ik die graag spelen omdat ik nog niet zo’n had gedaan en ik wilde graag weten hoe het op de Switch zou spelen. Mamma en ik zijn precies op hetzelfde moment begonnen met spelen, ik op de Switch en zij op de Xbox. De Switch was veel sneller klaar met laden en ik vond het echt veel fijner spelen (maar dat ga ik zo nog wel vertellen).

Ze noemen dit soort spellen Hidden Objects omdat je soms stukjes hebt waar je heel veel spullen ziet liggen bij elkaar en dan moet je bv een schoen vinden, of een paard of alle blauwe bloemen. Maar eigenlijk moet je meer puzzels oplossen en andere dingen doen dan die Hidden Objects vinden, dus eigenlijk vind ik dat de soort niet klopt. Het is gewoon een puzzel spel waar je soms ook moet zoeken. Het zijn spellen waar je nooit stress hebt, je moet niet ineens snel vechten of wat doen en als je te laat bent dat het voorbij is. En als je het even niet weet kun je ook een hint krijgen, dus super moeilijk is het eigenlijk ook niet. Het is gewoon lekker gezellig een spel spelen en naar het verhaal luisteren en kijken.

Je hebt van de andere spellen van de maker een paar waar je allemaal verschillende delen hebt, dat is met deze niet. Dus, als je nog nooit een spel hebt gedaan van deze spellenstudio dan kun je hem gewoon spelen. Het verhaal is in het oude Persië en lijkt een beetje op Aladin hoe sommige eruit zien. Ook het land wel een beetje en er is ook een blauwe geest (maar dit is een meisje). Ze ben je ook een meisje Tara, nou mevrouw je bent wat ouder :).

Je bent een soort van apotheker en je kunt drankjes maken en aan het begin van het verhaal krijg je ook een soort van magie. Hiermee kun je de slechteriken verslaan in het spel. Het is niet een eng spel, maar er zitten een paar spoken in het spel dus misschien als je heel jong bent dat je die wel een beetje eng vind. Maar als je heel jong bent dan zijn de puzzels ook wel te moeilijk hoor. Ik ben nu 12 en ik kon ze allemaal zelf oplossen tot het einde (ook niet op Youtube gekeken).

De andere spellen van Artifix Mundi moest ik soms wel opzoeken, dus deze lijkt wel een beetje makkelijker. Het is ook allemaal in het Engels, je hebt het niet echt nodig om de puzzels te maken, maar wel als je het verhaal zelf een beetje wil begrijpen. Misschien dat je ouders of broertjes/zusjes kunnen helpen als je het wilt weten. Maar je kunt het gewoon spelen ook als je het niet kunt lezen of verstaan, je kunt dan gewoon doorklikken als ze praten :).

Alle spellen hebben altijd aan het einde een grote baas die je moet verslaan en in het verhaal kom je stapje voor stapje dichterbij. Elke keer is de omgeving weer anders gemaakt en dat vind ik altijd erg leuk. Het zijn altijd hele mooie tekeningen. Het zijn niet spellen waar alles beweegt, je ziet dan zeg maar een grote tekening en dan kun je soms inzoomen in een gebied. Dat gebied laten ze dan van dichtbij zien en dan kun je er wat doen. Soms een puzzel, soms wat zoeken of dingen met elkaar combineren. Er zitten wel animatie in, bv dat mensen bewegen of dieren die je moet wegjagen, maar dat is altijd wel heel simpel getekend. Ik vind dat niet erg, ik vind ook gewoon oude spellen leuk of met blokjes zoals Roblox, maar sommige mensen willen alleen maar dat het er super mooi uitziet. Die vinden dit dan misschien wel te saai. IK NIET, haha!

Ook hier heb je dus een grote slechterik, Grand Vizier Zaved (ook een beetje als in Aladin) en hij wil de wereld veroveren, dat willen ze altijd allemaal :). Jij gaat het stoppen samen met Darius en later ook de leuke blauwe geest Minu (die lijkt wel een beetje op mij 🙂 ). Zaved heeft de koning ziek gemaakt en over het hele magische land is een soort van paarse schaduw energie die alles ziek maakt.

Wat nieuw is dat je je eigen apothekers set al bij je hebt om je drankjes te maken. Normaal in de andere spellen moet je ook wel drankjes maken, maar dan moet je eerst een plekje vinden om het te laten. Nu heb je het gewoon bij je en kun je met D-pad naar beneden het erbij pakken. Wel moet je natuurlijk nog steeds eerst een recept vinden en de ingrediënten. Met je D-pad kun je ook zien wat je nu moet doen, een hint vragen en op de kaart kijken waar je bent en waar je nog wat moet doen (erg makkelijk). Dan kun je namelijk ook meteen naar dat gebied gaan, gaat stuk sneller. Dan moet je trouwens wel op de makkelijke manier spelen (casual). Dan krijg je ook soms een klein beetje extra hulp zonder een hint te gebruiken, dan wordt een een beetje lichtblauw op de plek waar je moet zijn.

Verder zijn er in het spel altijd dingen die je moet verzamelen, deze keer zijn het plaatjes van het kasteel, er zijn er 32 maar ik heb er maar 15 ofzo gevonden, dus die zijn wat lastiger en een uitdaging voor de mensen die ze allemaal vinden hebben.

Ik vond het erg leuk om Persian Nights: Sands of Wonders op de Switch te spelen! Zo leuk dat ik alleen verder ben gegaan en veel sneller klaar was dan mamma op de Xbox :). Het speelde veel fijner op de Switch dan ik had verwacht. Soms is het een beetje groot in je hand en wat zwaarder, maar omdat je meteen op het scherm kijkt werk het wel fijner. Normaal moest ik weleens naar de TV lopen om goed te zoeken, nu zit je er met de neus bovenop haha. Als je wel op de TV wilt, dan klik je de controllers in de houder, dat kan met de Switch, je kunt zelf kiezen.

Het beeld leek ook veel mooier op de Switch vond ik, kleuren leken mooier en het speelde gewoon fijner. Ik hoop dat we de volgende games van Artifex Mundi ook op de Switch krijgen ;). Ik hoop wel dat ze ook het scherm gaan gebruiken om op te klikken, want dat is juist zo leuk bij de Switch. Dan wordt het ook makkelijker met de zoekpuzzels, dan kun je gewoon klikken.

Review - Persian Nights: Sands of Wonders
  • Lekker chill spel
  • Speelt erg fijn op Switch