PES2014_Ball_FOXHeel Nederland in inmiddels alweer in de ban van het voetbal. De mensen zitten voor de buis gekluisterd en alles wat vrouwlief of de kinderen proberen te vertellen komt niet aan. Nederland heeft inmiddels weer de liefde voor het voetbal terug gevonden en daar komt natuurlijk ook een nieuwe, vernieuwde Pro Evolution Soccer bij kijken. En ook al ontwikkelen de studio’s elk jaar weer een upgrade van het vorige deel, Konami heeft het did jaar anders aangepakt. Naast dat ze een nieuwe PES hebben uitgebracht moesten ze ook bekend worden met de nieuwe FOX Engine en tegelijk hebben ze er voor gekozen om het menu en de opzet te veranderen, iets wat als een vooruitgang kan worden gezien.

PES 2014 Sao Paulo Criciuma

FOX Engine

De FOX Engine, iets waar de mensen van Konami tot voor kort nog niet mee hebben gewerkt, een nieuwe nul-punt als het aankomt op het ontwikkelen van een game. Dit zou een nieuwe engine zijn die beter presteert dan zijn voorganger. Nu is het zo dat de vorige engine de lat aardig hoog heeft gelegd als het aankomt op de grafische kracht van de PES reeks. Daarom kunnen we merken dat Konami nog aan het begin staat van de FOX Engine. De grafische kracht is inderdaad nog beter, het enige waar de game nu nog mee zit is de beperking van de programmeurs en het tijdbestek die ze voor de nieuwe PES hebben gekregen. Dit zien we dan ook vooral terug in de details die we tijdens de vieringen zien na het vallen van een doelpunt. Deze zijn niet meer zo super gedetailleerd als in PES 13. Deze keer kiezen ze voor de vloeiende overgang tussen het scoren van een doelpunt en de viering in plaats van een aparte cutscenes.  Hierin merk je dat de FOX Engine nog aan de begin van iets groots staat, helemaal als je naar de beelden van de nieuwe Metal Gear Solid kijkt, dan merk je dat er nog veel meer mogelijk is.

PES 2014 Bayern Munchen Champions

De gameplay is dankzij de nieuwe opzet ook redelijk aangepast. Naast dat alles meer realisme heeft mee gekregen is het op dit moment zo dat de game het voor de aanvallers moeilijker maakt om gaten te vinden in de verdediging en ondersom is het net zo, mocht de tegenstander een opening vinden in je verdediging, dan kan deze snel worden dichtgelopen. De AI is veel slimmer geworden. Nu is het zo dat de IA in je eigen team ook een boost heeft gekregen, ze lopen sneller diep en doordat ze de sprint als eerste aanzetten zal de verdediger nooit direct de snelheid van een aanvaller hebben, maar als je eenmaal de bal hebt aangenomen gaat je snelheid wel iets naar beneden. Ook weer een stuk realisme dat je terug vindt in het hedendaagse voetbal. De moeilijkheid is perfect afgesteld aan de verschillende niveau’s en gelukkig krijg je tijdens de tutorial uitleg over hoe en wat het beste is in bepaalde situaties.Dit zorgt voor een heleboel voordelen als je een beginnend PES speler bent of juist een doorgewinterde PES speler bent, je komt zo precies aan je trekken. Ook hier gaat het vanaf makkelijk tot expert. Naast dat we dus een nieuwe gameplay zien is er echt een vooruitgang geboekt als het op de IA aankomt.

PES 2014 La Bombonera

Uitbreidingen

Pro Evolution Soccer had in het verleden altijd een achterstand ten opzichte van de grote concurrent FIFA. EA had altijd de officiële licenties, teams, namen en nog meer. Maar daarin heeft PES in de afgelopen jaren een hele grote stap in genomen. Inmiddels hebben we ook al een update ontvangen met nog meer competities over de hele wereld waardoor PES een all-round game aan het worden is in tegenstelling van FIFA, waar het met name draait de grotere competities. Dus hierdoor kunnen we ons lekker uitleven in de Japanse competitie, een middenmoten uit Zuid Korea kampioen maken om daarna de Copa Libertadores te winnen met een willekeurig team uit Zuid-Amerika. Hierdoor word de game voor de hele wereld aantrekkelijk gemaakt en blijven ze niet teren op de grote namen binnen het voetbal. Want ik moet het eerlijk toegeven, als ik de manager van een team ben vind ik het ook wel leuk om bij wijze van spreken een team uit de 2e divisie van Colombia te besturen in plaats van Real Madrid, Manchester United of een ander top team.

PES 2014Verdict

Deze PES heeft een nieuwe opzet als het gaat over het menu, het ziet er uitnodigende uit dat de voorgaande jaren. En ook al zijn ze met de nieuwe FOX Engine een nieuwe weg in geslagen, we merken wel dat Konami nog maar aan het begin staat van de mogelijkheden die deze engine met zich mee brengt. De gameplay is met stappen vooruit gegaan ook al is de game nog lang niet aan de top van haar kunnen. PES stond in het verleden bekend om de stroef lopende, tactische variant op FIFA, maar inmiddels zijn ze lang niet meer zo stroef en komen ze met een hele realistische gameplay. De gameplay voelt natuurlijk aan en de tegenstanders weten goed het spel in balans te houden. Al met al heeft PES een flinke vooruitgang geboekt, maar ze zijn nog lang niet waar ze kunnen zijn. De game heeft met de Fox Engine een hele goed basis gelegd voor de komende jaren. En dat is dan ook ons enige minpunt van de game. Ze zijn nog niet bekend genoeg met de Fox Engine om er echt een topper van te maken.